مدل ساختاری روابط دانش‌آموزان با والدین، همسالان و معلمان در تمایل به مداخله در قلدری: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری روابط دانش‌آموزان با والدین، همسالان و معلمان در تمایل به مداخله در قلدری با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان 15 تا 18 ساله شهر بهبهان در سال 1402-1403 بود که از بین آن‌ها تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های قلدری ایلی‌نویز اسپلاگه و هولت (2001)، خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم (1995)، رابطه دانش‌آموز با والدین پیانتا (2011)، رابطه دانش‌آموز با همسالان هادسون (1992) و رابطه دانش‌آموز با معلمان موری و زوواک (2011) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای رابطه دانش‌آموز با والدین (0/188-)، همسالان (0/194-)، معلمان (0/166-) و خودکارآمدی (0/193-) اثر مستقیم، منفی و معنی‌داری بر قلدری در مدرسه دارند (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد رابطه دانش‌آموز با والدین (0/067-)، همسالان (0/042-) و معلمان (0/029-) با میانجی‌گری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم، منفی و معنی‌داری (0/01>P) بر قلدری در مدرسه دارند. در نهایت می‌توان گفت مدل ساختاری روابط دانش‌آموزان با والدین، همسالان و معلمان در تمایل به مداخله در قلدری با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی از شاخص‌های برازش مطلوبی برخوردار بود و از این رو استفاده از این مدل می‌تواند به معلمان، مدیران، روانشناسان، مشاوران خانواده و متخصصان تعلیم و تربیت در ارتقای خودکارآمدی و روابط دانش‌آموز با والدین، همسالان و معلمان و کاهش قلدری در مدرسه کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Model of Students' Relationship with Parents, Peers, and Teachers and its Effect on the Willingness to Intervene in Bullying with the Mediating Role of Self-Efficacy

نویسندگان [English]

  • Afzal Akbari Balootbangan 1
  • Parisa Masudian 2
  • Kosar Khobnejad 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran.
3 M.A of Educational Management, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the structural model of students' relationships with parents, peers and teachers in the willingness to intervene in bullying with the mediating role of self-efficacy. This was a descriptive correlational research using the path analysis method. The statistical population of this research included all students aged 15 to 18 in Behbahan city in 2024, from which 300 people were selected by cluster sampling method, and according to the Illinois Bullying Questionnaires of Esplage and Holt (2001), general self-efficacy of Schwarzer and Jerusalem (1995), student relationship with parents Pianta (2011), student relationship with peers Hudson (1992) and student relationship with teachers Murray and Zovak (2011) answered. For data analysis, Pearson correlation and path analysis methods were used with the help of SPSSV19 and AMOSV20 software. The results showed that the variables of student relationship with parents (-0.188), peers (-0.194), teachers (-0.166) and self-efficacy (-0.193) have a direct, negative and significant effect on bullying in school (P<0.05). Also, the results showed that student's relationship with parents (-0.067), peers (-0.042) and teachers (-0.029) mediating self-efficacy has an indirect, negative and significant effect (P<0.01) on bullying in school. have Finally, it can be said that the structural model of students' relationships with parents, peers and teachers in the willingness to intervene in bullying with the mediating role of self-efficacy had good fit indicators and therefore the use of this model can be used by teachers, administrators, psychologists, family counselors and professionals. Education helps in improving self-efficacy and student relationships with parents, peers and teachers and reducing bullying in school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Efficacy
  • Student's Relationship with Parents
  • Peers
  • Teachers
  • Bullying at School