اثربخشی آموزش داستان ‌نویسی بر عزت ‌نفس و معنای زندگی نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاورمدارس در اداره آموزش و پرورش منطقه کامفیروز،استان فارس، ایران

2 استادیارگروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش داستان نویسی بر عزت نفس و معنای زندگی در بین نوجوانان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و مقایسه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان پسر 14 ساله شاغل به تحصیل در مدارس زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش منطقه کامفیروز در استان فارس بود که تعداد 30 نفر از آنان به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. سپس آزمودنی‌ها در محدوده زمانی آبان تا آذر سال 1402 طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای در کلاس درس فرهنگ و هنر، مورد آموزش گروهی هنر داستان‌نویسی توسط معلم مجرب در این زمینه قرار گرفتند. آزمودنی‌های این پژوهش در سه نوبت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و آزمون پیگیری پس از 45 روز از اتمام پژوهش با استفاده از مقیاس‌عزت نفس روزنبرگ (1965) و معنای زندگی استگر (2006) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هنر داستان نویسی باعث افزایش عزت نفس و تأثیر مثبت بر میزان معنا در زندگی اعم از وجود معنا و جستجوی معنا در بین نوجوانان می شود.
واژه های کلیدی: آموزش هنر، داستان نویسی، عزت نفس، معنای زندگی ، تاثیر هنر

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Teaching Story Writing on Self-Esteem and the Meaning of Life in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Farzad Jamshidi khanimani 1
  • Mohammad mehdi hasan shahi 2
1 School consultant in Education Department of Kamfirooz region, Fars province, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran
چکیده [English]

Aim: This study aimed to investigate the effectiveness of teaching story writing on self-esteem and the meaning of life among adolescents. This quasi-experimental research was conducted with a pre-test/post-test design and a control group. The statistical population consisted of 14-year-old boy students in Kamfirooz District, Fars province, Iran, in 2023. Of these, 30 students selected by convenience sampling were allocated into an experimental and a control group. Then, they were taught how to write stories in eight sessions of 90 minutes. Self-esteem Questionnaire (SEQ) and Meaning of Life Questionnaire (MOLQ) were used to assess the variables in this study at three time points: pre-test, post-test and follow-up test 45 days after the post-test. The results showed that teaching how to write stories increased self-esteem and had a positive impact on the meaning of life (including presence of and seeking meaning) in adolescents.
Keywords: Art education, story writing, self-esteem, meaning of life, impact of art

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art education
  • story writing
  • self-esteem
  • meaning of life
  • impact of art