مقایسه اثر بخشی درمان حل مسئله و هیپنوتراپی در کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان تیزهوش دارای اضطراب دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی مقایسه اثر بخشی هیپنوتراپی و درمان حل‌مسئله در کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان تیزهوش دارای اضطراب دوره دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد، انجام شد. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر روش روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دارای دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. تعداد 45 نفر از دانش‌آموزان تیزهوش دارای اضطراب دوره دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد در سال تحصیلی 1401 با شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. درمان حل‌مسئله در 10 جلسه 30 تا 60 دقیقه‌ای و هیپنوتراپی در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای به دو گروه آزمایش ارائه شد؛ در حالی که گروه کنترل تا پایان مرحله پس‌آزمون هیچ درمانی دریافت نکردند. آزمودنی‌ها با استفاده از ابزارهای تست هوش وکسلر، پرسش‌نامه اضطراب بک، و مقیاس استروپ برای سنجش کارکردهای اجرایی، ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره با نرم‌افزار spss 22تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین گروه شناختی رفتاری مسئله‌مدار و گروه کنترل در عملکرد اجرایی تفاوت معنادری وجود دارد(05/0>P ). همچنین نتایج نشان داد هیپنو تراپی نسبت به گروه کنترل بر نمرات عملکر اجرایی اثربخش بود(05/0>P ). از این رو میتوان نتیجه گرفت که هر دو درمان تاثیر معناداری بر کاهش اضطراب و بهبود کارکرد اجرایی داشتند. ولی تفاوت آن دو مشاهده نشد، لذا میتوان از هر کدام از این دو رویکرد درمانی با توجه به تشخیص درمانگر استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of problem-solving therapy and hypnotherapy in executive functions of gifted students with anxiety in the second year of high school

نویسندگان [English]

  • Narjes Yosefvand 1
  • Mohammad ali Sepahvandi 1
  • Fatemeh Rezaei 2
1 Master's Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The goal of this study was to evaluate the comparison of cognitive behavioral therapy focused on problem-solving and hypnotherapy in the executive functions of gifted students with anxiety in the second year of high school in Khorramabad city. The research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method with a pretest-posttest design and two experimental and one control group. Forty-five anxious gifted high school students were selected using the available sampling method in the academic year 1401 and randomly assigned to three groups of 15. Problem-solving therapy was provided to experimental groups in 10 sessions of 30-60 minutes each, and hypnotherapy in 10 sessions of 45 minutes each, while the control group received no treatment until the end of the post-test phase. The subjects were assessed using the Wechsler Intelligence Test, the Beck Anxiety Inventory, and the Stroop Scale. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance with SPSS 22 software. The results showed that there was a significant difference between the problem-solving therapy group and the control group in executive function (P < 0.05). The results also showed that hypnotherapy was effective on executive function scores compared to the control group (P < 0.05). Therefore, it can be concluded that both treatments had a significant effect on reducing anxiety and improving executive function. However, no significant difference was observed between the effectiveness of the two treatments. Therefore, either of these two therapeutic approaches can be used, depending on the therapist's diagnosis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hypnotherapy
  • Problem solving treatment
  • Executive functions
  • Gifted
  • Anxiety