اثربخشی آموزش تاب آوری بر بی توجهی و تکانشگری در کودکان دارای ADHD

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی، موسسه تحصیلات تکمیلی رشدیه، تبریز، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، موسسه تحصیلات تکمیلی رشدیه، تبریز، ایران

چکیده

یکی از مشکلات کودکان ADHD ، کمبود تاب آوری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر بی توجهی و تکانشگری در کودکان ADHD بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه علائم مرضی کودک اسپر افکین - گادو، مقیاس تاب آوری کانر - دیویدسون و همچنین از بسته آموزش تاب آوری هندرسون - میلستین استفاده شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر تبریز بود. حجم نمونه30 نفر بودند که به دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه برنامه آموزش تاب آوری را دریافت کردند، اما به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه پرسشنامه تاب آوری را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند و داده های به دست آمده از مطالعه با روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-25 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. به منظور کنترل اثر پیش آزمون، از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش تاب آوری، میزان بی توجهی و تکانشگری را در کودکان ADHD کاهش داد. بنا بر این پیشنهاد می شود از آموزش تاب آوری به عنوان یک روش آموزشی ـ درمانی، برای کودکان ADHD استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Resilience Training on Inattention and Impulsivity in Children with ADHD

نویسندگان [English]

  • Mohsen Naghizadeh 1
  • Tohid Moradi 2
  • Narges Pourtaleb 2
1 M.A. in Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology, Roshdiyeh Higher Education Institute, Tabriz, Iran
2 Assistant professor, Faculty of Psychology, Roshdiyeh Higher Education Institute, Tabriz, Iran
چکیده [English]

One of the problems of ADHD children is Shortage of resilience. The aim of this study was to investigate the effectiveness of resilience training on inattention and impulsivity in ADHD children. This research was a quasi-experimental type in which a pre-test-post-test design was used with a control group. In order to collect information, Sprafkin & Gadow's Child Symptom Inventory, Connor-Davidson resilience scale and Resilience Training package by Henderson and Milstein were used. The statistical population included male students of primary schools in Tabriz. The sample size was 30 people who were divided into two experimental groups (15 people) and the control group (15 people). The experimental group received 12 sessions of the resilience training program, but the control group was not given any training. Both groups completed the resilience questionnaire before and after the intervention, and the data obtained from the study were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics using SPSS-25 statistical software. In order to control the pre-test effect, analysis of covariance (ANCOVA) was used. The obtained results showed that resilience training reduced the amount of inattention and impulsivity in ADHD children. Therefore, it is suggested to use resilience training as an educational-therapeutic method for ADHD children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ADHD
  • Children's ADHD
  • Impulsivity
  • Inattention
  • Resilience