تدوین مدل ساختاری پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق و اشتیاق تحصیلی با میانجی‎گری جو عاطفی خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پیش‎بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق و اشتیاق تحصیلی با میانجی‎گری جو عاطفی خانواده انجام شد. روش این پژوهش، همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ا‌ی 200 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964)، پرسشنامه کارکرهای اجرایی نجاتی (1392)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (اسکاوفیلی و همکاران، 2002)، آزمون تفکر خلاق عابدی (1363) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1999) گردآوری شد و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل مفروض از برازش خوبی برخوردار است و متغیرهای جو عاطفی خانواده، کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق و اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری با متغیر پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق و اشتیاق تحصیلی ارتباط معناداری با جو عاطفی خانواده دارند؛ بنابراین و با توجه به نتایج هرچه جو عاطفی خانواده، کارکردهای اجرایی، تفکر خلاق و اشتیاق تحصیلی در میان دانش‎آموزان بهبود یابد میزان پیشرفت تحصیلی نیز ارتقا می‎یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

developing a structural model for predicting academic progress based on executive functions, creative thinking, and academic enthusiasm, with the mediation of the emotional atmosphere of the family

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Sharifi 1
  • Roqhieh Davari 1
  • Bagher Amini 2
1 Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Master of Psychology, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of developing a structural model for predicting academic progress based on executive functions, creative thinking, and academic enthusiasm, with the mediation of the emotional atmosphere of the family. The method used in this research is a correlation and structural equation model. The statistical population of the research included all students of the second secondary school in Brojen City in the academic year of 2023-2024, who were selected as the research sample by the multi-stage cluster random sampling method.The data were collected using the family emotional climate questionnaire (hilburn, 1964), Nejati Executive Functions Questionnaire (2013), Schaufeli et al.'s (2002) Academic Enthusiasm, Abedi's Creative Thinking Test (1993), and Pham and Taylor's Academic Performance Scale (1999) and were analyzed using structural equation modeling with the help of SPSS and AMOS software. The results showed that the hypothesized model has a good fit and the variables of emotional atmosphere of the family, executive functions, creative thinking, and academic enthusiasm have a positive and significant correlation with the variable of academic achievement. The results also showed that the variables of executive functions, creative thinking, and academic enthusiasm have a significant relationship with the emotional atmosphere of the family. Therefore, according to the results, as the emotional atmosphere of the family, executive functions, creative thinking, and academic enthusiasm among the students improve, the level of academic progress also improves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic enthusiasm
  • academic achievement
  • creative thinking
  • family emotional atmosphere
  • executive functions