شناسایی عوامل موثر بر ایجاد نشاط در مدرسه: مطالعه ای به روش سنتز پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 دانشیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

4 استادیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص‌ها و مؤلفه‌های برنامه درسی شاد در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(211 مقاله) که از سال 1385 تا 1401 شمسی و 2010 تا 2022 میلادی در مورد شادی و نشاط در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 32 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابعاد نشاط در برنامه درسی دوره ابتدایی در 4 بُعد، 14 عامل و 105 مقوله شامل بُعد عوامل فردی (نگرش فراگیران، ویژگی‌های شخصیتی و ویژگی جسمانی)؛ بُعد عوامل زمینه-ای(عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی )؛ بُعد عوامل مدرسه‌ای (شاخص‌های مدیریتی مدرسه، شاخص‌های کالبدی، بافت زمینه‌ای مدرسه و امکانات رفاهی) و بُعد عوامل آموزشی(رویکردآموزشی، تعاملات، ویژگی‌های معلم، سبک مدیریتی کلاس و ویژگی برنامه) طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که برای ایجاد نشاط در مدارس ابتدایی تنها توجه به یک عامل کارساز نبوده و نیاز به توجه به ابعاد و جوانب مختلف وجود دارد. نشاط و شادی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی نیازمند تلفیق نشاط در زمینه‌ها و بافت‌های گوناگون درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the factors affecting the creation of vitality in school: a study using the research synthesis method

نویسندگان [English]

  • Neda Bagheri Mahiari 1
  • hadi pourshafei 2
  • Mohammad Ali Rostaminejad 3
  • Mohammad Reza Neiestani 4
1 Doctoral student of Curriculum Planning, University of Birjand, Birjand, Iran.
2 Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Associate Professor of Educational Technology, Department of Educational Sciences, University of Birjand. Birjand, Iran
4 Assistant Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan , Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to investigate the indicators and components of the happy curriculum in the elementary school. The approach of the current research is qualitative and its method is research synthesis. The research community is all the articles (211 articles) that have been presented from 1385 to 1401 AD and from 2010 to 2022 AD about happiness and joy in primary school curricula. The sample of the research is 32 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied articles. By analyzing the data, the dimensions of vitality in the curriculum of the elementary school in 4 dimensions, 14 factors and 105 categories including the dimension of individual factors (students' attitude, personality characteristics and physical characteristics); the dimension of background factors (family factors and social factors); The dimension of school factors (school management indicators, physical indicators, school context and amenities) and the dimension of educational factors (educational approach, interactions, teacher characteristics, class management style and program characteristics) were classified. . The results showed that to create vitality in elementary schools, only paying attention to one factor is not working and there is a need to pay attention to different dimensions and aspects. Enthusiasm and happiness in the curriculum of the elementary school requires the integration of vitality in various fields and contexts inside and outside the school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nishat
  • schools
  • curriculum
  • synthesis research