اثربخشی آموزش بازی‏های نمادین بر نظریة ذهن و شناسایی هیجان چهره کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش بازی‏های نمادین، بر ارتقای نظریه ذهن و شناسایی هیجان چهره در کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه‏آزمایشی همراه با پیش‏آزمون و پس‏آزمون، و گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی کودکان مبتلا به اختلال زبان تکاملی 5 تا 7 سال مراجعه کننده به مراکز خصوصی گفتاردرمانی مشهد تشکیل می‏داد که تعداد 30 کودک براساس ملاک‏های ورود و خروج انتخاب و پس از همتاسازی، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برنامه آموزش بازی نمادین در 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. جهت جمع‏آوری داده‏ها از آزمون‏های نظریه ذهن و شناسایی هیجان چهره کودکان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در متغیرهای شناسایی هیجان چهره (01/0p<)، و نظریه ذهن سطح 1 و سطح 2 (05/0p<) در مرحله پس‌آزمون پس از حذف اثر پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. این درحالی است که در متغیرنظریه ذهن سطح 3 تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود نداشت. بر مبنای یافته‏های این پژوهش پیشنهاد می‏گردد بازی‌های نمادین جزو برنامه‏های آموزشی کودکان به‏ویژه کودکان دارای مشکلات زبانی قرار گیرد تا موجب ارتقای توانمندی‏های شناخت اجتماعی آنها گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching symbolic games on theory of mind and facial emotion recognition of children with developmental language disorder

نویسندگان [English]

  • Susan Alizadeh Fard 1
  • Nastaran Ghadernia 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Developmental language disorder (DLD) is a neurodevelopmental condition that causes significant problems in understanding and using spoken language. The main research purpose was to examine the effectiveness of teaching symbolic games on theory of mind and emotion recognition in children with DLD. The statistical population included children with DLD aged 5-7 years in Mashhad, among which 30 were selected and randomly divided into experimental and control groups (n=15 per group). To collect data, theory of mind and children's facial emotion recognition tests were used. Their results were analyzed using MANCOVA. The findings revealed significant differences between the groups in facial emotion recognition (p<0.01) and theory of mind levels 1 and 2 (p<0.05). It can be concluded that this intervention has increased the recognition of facial emotions and theory of mind, and has generally improved social cognition abilities in children with DLD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Symbolic Games
  • Theory of Mind
  • Facial Emotion Recognition
  • Developmental Language Disorder