تحلیلی از نقش بافتار و کنشگران سیاستی در فرایند وضع سیاست های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم ترییتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم ترییتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم ترییتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

به رغم مطالعات قابل توجهی که تاکنون پیرامون تحلیل متون، اصول و کردارهای سیاستی از سوی پژوهشگران حوزه سیاست آموزشی در ایران انجام شده است، اما همچنان یکی از حلقه های مفقوده این تحلیل ها بی توجهی به نقش کنشگران محلی در فرایند توسعه سیاست آموزشی بوده است. بر این اساس، هدف این مطالعه توصیفی- تحلیلی، واکاوی نقش رهبران آموزشی به مثابه کنشگران محلی سیاست در تفسیر، ترجمه و وضع سیاست های آموزشی، با توجه به مداخلات فرهنگی، قانونی، سیاسی، نهادی و مواضع بافتاری متفاوت بود. روش این مطالعه، توصیفی- تحلیلی از نوع انتقادی- اسنادی بود. با توجه به کمبود شواهد علمی- دانشگاهی و نهادی در حوزه وضع سیاست آموزشی در ایران، برای گردآوری داده ها از جدیدترین متون خارجی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد. در تحلیل یافته ها، سعی شد علاوه بر متون یاد شده، مشاهدات و تجارب زیسته نویسندگان به عنوان یکی از نمونه‌های وضع سیاست آموزشی، لحاظ شود. یافته های این پژوهش نشان داد که بر خلاف رویکردهای سنتی که عمدتاً اصرار بر اجرای صرف سیاست دارند، وضع سیاست بر این موضوع تأکید دارد که سیاست های آموزشی حین اِعمال، ممکن است تعدیل و گاهی اوقات نادیده گرفته می شوند. نوع سیاست، روابط قدرت و موقعیت مندی کنشگران، محدودیت های زمانی و مکانی و سوبژکتیویته های مختلف کنشگران، نقش مهمی در این تغییر، تعدیل و نادیده گرفتن سیاست های آموزشی ایفا می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Role of Policy Actors and Context in Educational Policies Enactment

نویسندگان [English]

  • Abbas Abbaspour 1
  • Ali Khorsandi 2
  • Keyvan Moradi 3
1 Associate Professor in Department of Educational Planning & Management, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Department of Educational Planning & Manage ment, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 PhD Candidate in Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Despite considerable research on the analysis of texts, policy principles and practices by educational policy researchers in Iran, one missing link has been the lack of attention to the role of local actors in the educational policy development process. Accordingly, the purpose of this descriptive-analytical study was to analyze the role of educational leaders as local policy actors in interpreting, translating, and enacting educational policies with respect to different cultural, legal, political, institutional, and contextual interventions. The method of this study was descriptive-analytical. Take into consideration lack of scientific-academic and institutional evidence in the field of educational policy in Iran, the most recent foreign literature related to the research topic was used for data collection. In analyzing the findings, it was attempted to consider, in addition to the texts, the observations and experiences of the authors as one of the examples of educational policy enactment. The findings of this study show that, unlike traditional approaches that mainly insist on mere policy implementation, the policy enactment emphasize that educational policies are conditionally based, moderated, and sometimes ignored. policy type, power and positionality, space and time constraints, as well as different subjectivities, plays an important role in changing, modifying, and ignoring educational policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Policy
  • Enactment Theory
  • Policy Work
  • Policy Actors
  • Policy Context
الوانی، سید مهدی (1395). کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحول آفرین عرصۀ سیاست‌گذاری. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 2(1): 81-91.
Allan, E.J. (2010). Feminist post structuralism meets policy analysis: An overview. In E.J. Allan, S. Iverson, & R. Ropers‐Huilman (Eds.), Reconstructing higher education: Feminist post structural perspectives (pp. 11-36). New York: Routledge.
Alvani, M. (2016). Political Entrepreneur; an Actor in Transformative Policy. Journal of Public Policy, 2(1): 81-91 (Text in Persian).
Bacchi, C. and Goodwin, S. (2016). Post structural policy analysis: A guide to practice. New York: Palgrave pivot.
Ball, J.S. (1993). What is policy? Texts, trajectories and toolboxes. Discourse, 13­(2): 10-17.
Ball, S., Maguire, M. and Braun, A. (2009). Policy enactments in the secondary school: Towards a theory of policy, practice and relationships. European educational research association
Ball, S., Maguire, M., Braun, A., Perryman, J. and Hoskins, K. (2012). Assessment technologies in schools: ‘deliverology’ and the ‘play of dominations’. Research Papers in Education, 27­(5) :513-533.
Ball, S.J. (1994). Education reform: A critical and post-structural approach. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Ball, S.J. (2015). What is policy? 21 years later: Reflections on the possibilities of policy research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, DOI: 10.1080/01596306.2015.1015279.
Ball, S.­J., Maguire, M. and Braun, A. (2012). How schools do policy: policy enactments in secondary schools. London: Routledge.
Ball, S.­J., Maguire, M., Braun, A. and Hoskins, K. (2011).  Policy actors: doing policy work in schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32­(4): 625-639.
Braun, A., Maguire, M. and Ball, S.J. (2010). Policy enactments in the UK secondary school: examining policy, practice and school positioning. Journal of Education Policy, 25­(4): 547-560.
Coburn, C. E. (2005). Shaping teacher sense making: School leaders and the enactment of reading policy. Educational policy, 19(3): 476-509.
Jorgensen, M. and Phillips, L.J. (2002). Discourse analysis as theory and method. Thousand Oaks, CA: Sage.
Maguire, M., Ball, S.J. and Braun, A. (2013). What ever happened to …? ‘Personalised learning’ as a case of policy dissipation. Journal of Education Policy, 28(3): 322-338.
Maguire, M., Braun, A. and Ball, S. (2015). ‘Where you stand depends on where you sit’: The social construction of policy enactments in the (English) secondary school. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36­(4): 485-499.
Maguire, M., Braun, A. and Ball, S. (2015). Where you stand depends on where you sit: The social construction of policy enactments in the (English) secondary school. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36­(4): 485-499.
Maguire, M., Hoskins, K., Ball, S. and Braun, A. (2011). Policy discourses in school texts. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32­(4): 597-609.
Nolan, K. (2016). The lived experience of market-based school reform: An ethnographic portrait of teachers’ policy enactments in an urban School. Educational Policy, 1-26. DOI: 10.1177/0895904816673742. 
Perryman, J., Ball, S.J., Braun, A. and Maguire, M. (2017). Translating policy: Governmentality and the reflective teacher. Journal of Education Policy, DOI: 10.1080/02680939.2017.1309072.
Rezai-Rashti, G., Segeren, A. and Martino, W. (2016). The new articulation of equity education in neoliberal times: The changing conception of social justice in Ontario. Globalization, Societies and Education. DOI: 10.1080/14767724.2016.1169514.
Riveros, A. and Viczko, M. (2015). The enactment of professional learning policies: Performativity and multiple ontologies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36­(4): 533-547.
Rizvi, F. and Lingard, B. (2010). Globalizing education policy. New York: Routledge.
Rudoe, N. (2017). Lesbian and gay teachers and sex/uality education policy enactment in schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. DOI: 10.1080/01596306.2017.1310085.
Singh, P., Thomas, S. and Harris, J. (2013). Recontextualising policy discourses: A Bernsteinian perspective on policy interpretation, translation, enactment. Journal of Education Policy, 28­(4): 465-480.
Spillane, J.­P. (2004). Standards deviation: How schools misunderstand education policy. Harvard University Press.
Supovitz, J.A. and Weinbaum, E.H. (2008). The implementation gap: Understanding reform in high schools. New York: Teachers College Press.
Tan, C. (2017). The enactment of the policy initiative for critical thinking in Singapore schools. Journal of Education Policy, DOI: 10.1080/02680939.2017.1305452.
Taylor, S., Rizvi, F., Lingard, B. and Henry, M. (1997). Educational policy and the politics of change. London: Routledge.