تدوین و آزمون مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

2 دانشجوی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف تدوین و آزمون مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین در مدارس ابتدایی صورت گرفته است. پژوهش بر حسب هدف توسعه‌ای و براساس شیوه گرد‌آوری داده‌ها همبستگی و از نوع مدل معادله ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه والدین دوره اول و دوم ابتدایی مدارس شهرستان پاوه بودند که از این تعداد 291 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس از میان مدارس ابتدایی شهر پاوه به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه‌‌ای براساس چارچوب استراتژی‌های برای مشارکت والدین در مدرسه هور- دمپسی و همکاران(2005) با 36 سؤال طراحی ‌گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 97/. بدست آمد. جهت آزمون مدل در بخش اول از تحلیل عاملی اکتشافی از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس و سه شاخص ارزش ویژه؛ نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و نمودار ارزش‌های ویژه (سنگ ریزه) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین شامل 5 بعد جو خوشامدگو و باز، توانمندسازی معلمان برای مشارکت، ساختارهای خانواده - معلم – والدین و فرصت‌های مشارکت و رویدادهای مشارکت مورد تائید است. شاخص‌های برازش نیز نشان از مطلوبیت مدل داشت. این مدل قابلیت استفاده در سنجش ظرفیت مدارس ابتدایی برای مشارکت والدین در تحقیقات مرتبط با موضوع را دارد و می‌تواند ابزار مناسبی برای سنجش ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing and testing a school capacity model for parental participation

نویسندگان [English]

  • Rafigh Hasani 1
  • Zhino Hasani 2
1 Faculty of human science, Islamic Azad University of sanandaj branch, sanandaj, Iran.
2 M.Sc. Student in Preschool education, Faculty of human science, Islamic Azad University of sanandaj branch, sanandaj, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to develop and test a school capacity model for parental participation in primary schools. The research is based on a developmental purpose and based on a correlational data collection method and is a structural equation model. The statistical population consisted of all parents of the first and second elementary schools of Paveh city. Data collection was designed using a 36-item questionnaire based on strategies for parental participation in school of Hoor-Dempsey et al (2005). The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha was ./97 obtained. In order to test the model in the first part, exploratory factor analysis was performed using principal component analysis with varimax rotation. To determine the number of main factors, variance ratio explained by each factor, and Special value (gravel) were used. In the second stage, confirmatory factor analysis was used. The results showed that the school capacity model for parental involvement includes 5 dimensions of welcoming and open atmosphere, teacher empowerment for participation, family-teacher-parent structures and participation opportunities and participation events. Fit indices also showed the utility of the model. This model is capable of measuring primary school capacity for parental participation in related research and can be a useful tool for assessing school capacity for parental participation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Capacity
  • Parental participation
  • Primary Schools
  • Paveh City
رفیع پور، فرامرز (1393). سنجش نگرش روستائیان نسبت به مشارکت در آموزش و پرورش. تهران: شرکت سهامی انتشار.
سبحانی‌نژاد، مهدی و یوزباشی، علیرضا (1392). بررسی موانع خانوادگی مشارکت اولیای دانش‌آموزان در امور مدارس متوسطه‌ی شهر اصفهان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 3: 24-34.
عسگری ثابت، حسین (1394). بررسی راهکارهای مشارکت مردمی در مدارس، سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی. پژوهشکده کاربردی تعلیم و تربیت، کمیته پژوهشی آموزش و پرورش شهرستان مرند.
کاظمی، میترا (1395). بررسی ارتباط بین مهارتهای انسانی مدیران با جلب مشارکت اولیای دانشآموزان متوسطه و راهنمایی شهرستان بابلسر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی.
کیهانی، مسیح‌الله (1394). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.
معین‌فر، محمود (1385). اصول و عوامل برقراری ارتباط میان اولیاء و مربیان. پیوند، 324: 1-4.
میرکمالی، محمد (1388). روابط انسانی در آموزشگاه. تهران: یسطرون.
یزد خواستی، بهجت و عباس‌زاده، محمد (1386). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت والدین دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(14): 62-45.
Adams, K.S. and Christenson, S.L. (2000). Trust and the family-school relationship: Examination of parentteacher differences in elementary and secondary grades. Journal of School Psychology, 38(5): 477–497.
Alemayehu, T., Ahmed, S.F. and Legesse, S.M. (2019). The Status of Parental Participation in School and Its Impact on the Students Learning in Amuru Woreda Schools. Journal of Culture, Society and Development,47, 15-23.
Asgari Sabet, H. (2015). Evaluation of Public Participation Strategies in Schools, East Azarbaijan Education Organization. Applied Research Institute of Education, Marand County Education Research Committee (Text in Persian).
Case, M. and Davidson, K. (2018). Building trust, elevating voices, and sharing power in family partnership. Phi Delta Kappan, 99 (6): 49-53.
Cheung, K. and Siu  M. Li, K. (2008). Collaboration between school and parents to foster information literacy. Learning in the information society, 22: 220-225.
Cho, J. (2015). Political ads, communication, and democracy (Dissertation), The university of Wisconsin- Madison.
Coster, J. G., Saoirse, N.F., Collette, O.H. and Sioban. J. (2015). Children's’, parents’ and teachers’ perceptions of child wellbeing. Health Education,107(6): 511-523.
Dauber, S. L. and Epstein, J. L. (1993). Parents' attitudes and practices of involvement in inner-city elementary and middle schools. In N. F. Chavkin (Ed.), Families and schools in a pluralistic society (pp. 53–71). Albany: SUNY.
Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S. and Weiss, H.B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational  Psychology, 98(4): 653-664.
Dearing, E., McCartney, K., Weiss, H.B., Kreider, H. and Simpkins, S. (2004). The promotive effects of family educational involvement for low-income children’s literacy. Journal of School Psychology, 42: 445-460.
Desforges, C. and Abouchaar, A. (2010). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment : a literature review. [ Research report (Great Britain. Department for Education and Skills) ; no. 433. 
Epstein, J.L. (2001). School, family and community partnerships. Preparing educators and improving schools. Boulder, Colorado: Westview Press.
Fan, W. and Williams, W. (2010). The effects of parental involvement on students' academic self-efficacy, engagement and intrinsic motivation. Educational Psychology, 30 (1): 53–74.
Fantuzzo, J., MacWayne, C. and Perry, M.A. (2004). Multiple dimensions of family involvement and their relations to behavioral and learning competencies for urban, low-income children. School Psychology  Review, 33(4): 467-480.
Fitzgeral‚ D. (2004). Parent Partnership in the Early Years. London: Continuum.
Hoover-Dempsey, K.V., Walker, J.M.T., Sandler, H.M., Whetsel, D., Green, C.L., Wilkins, A.S. and Closson, K. (2005). Why do parents become involved? Research findings and implications. The Elementary School Journal, 106(2): 105-130.
Jackson, S., Kelly, L. and Leslie, B. (2019). Parental participation in child protection case conferences. Child and Family Social Workhttps://doi.org/10.1111/cfs.12698
Jeynes, W. (2003). A meta-analys. The effects of parental involvement on minority children´s academic achievement. Education and Urban Society, 35(2): 202-218.
Kandang'o, M.N.A. (2018). Parental participation in Kenyan kindergarten - A qualitative study on teachers' reflections on parental participation and children's stay in the kindergarten. Master’s thesis in Early Childhood Education, Norwegian university of science and technology. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2574568?show=full
Karsten, D., Jong, U. de, G. Ledoux and Sligte, H. (2006). The position of parents and pupils in governance policy. Amsterdam: COKohnstamminstituut, Universiteit van Amsterdam.
Katsillis, I. M. (1987). Education and social selection: A model of high school achievement in Greece. Doctoral dissertation, The Florida State University.
Kazemi, M. (2015). Investigating Factors Affecting Student Political Participation. M.Sc. in Sociology, University of Isfahan, Faculty of Literature and Humanities, Department of Social Sciences (Text in Persian).
Kazemi, M. (2016). Investigating the Relationship between Managers 'Skills with High School Students' Parent Engagement and Guidance in Babolsar. M.Sc., Al-Zahra University: Faculty of Education (Text in Persian).
Lee, E. (2016). Asocial resource model of political participation: Mass media use, social capital, and political participation (Dissertation), Cornel University.
Lie, Y., Lerner, J. V. and Lerner, R. M. (2006). Personal and ecological assets and academic competence in early adolescence: The mediating role of school engagement. Journal of Youth and Adolescence, 2 (18): 137-149.
Macfarland, H. J. (2010). Institutions about Citizen Influence on Government. British Journal of Political Science ,32: 370-390.
Maio, C. (2013). Towards democratic neighborhoods: The emergence of bottom- up citizen engagement in urban china (Dissertation), Canada: university of Toronto.
Mayo, J. D. and Ryan, R. M. (2006). Teachers, Parents, and Student Motivation: The Effects of Involvement and Autonomy Support, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
McNeal, R. B. (2014). Parent involvement, academic achievement and the role of student attitudes and behaviors as mediators. Universal Journal of Educational Research, 2 (8): 564-576.
McWayne, C., Hampton, V., Fantuzzo, J., Cohen, H.L. and Sekino, Y. (2004). A multivariate examination of parent involvement and the social and academic competencies of urban kin