اعتبار سنجی مولفه های دانشگاه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف، اعتبارسنجی مؤلفه‌های دانشگاه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی انجام‌شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کمی و روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بوده است. جامعه آماری متشکل از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه الزهرا (س) بود که به دلیل نامتجانس بودن جامعه، نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای نسبتی انجام و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 405 دانشجو به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته با 43 گویه بر اساس طیف 5 درجه‌ای لیکرت تدوین گردید. روایی پژوهش، علاوه بر مطالعه مبانی نظری، پیشینه و اهداف تحقیق، از نظرات و رهنمودهای گروهی از خبرگان در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز بهره گرفته شد. همچنین پایایی پژوهش با بهره‌گیری از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 86/0 به دست آمد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و آزمون t تک گروهی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها در خصوص سؤال اول پژوهش، «میزان نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی» نشان داد، با توجه به مقدار t (05/0 ≥ p) و میانگین نظری به‌دست‌آمده، در مؤلفه‌های «آموزش و گفتمان سازی، محتوای درسی، ترویج و آموزش فرهنگ حمایت از کالای داخلی، استفاده از ظرفیت‌ها» نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی پایین‌تر از حد متوسط، در مؤلفه‌های «اصلاح الگوی مصرف و استفاده از ظرفیت‌های درآمدزایی» بالاتر از حد متوسط در مؤلفه «مهارت افزایی و آموزش فرهنگ کار به دانشجویان»، نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی در حد متوسط ارزیابی گردید. همچنین در خصوص اعتبارسنجی مؤلفه‌ها، مدل تدوین‌شده برای دانشگاه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، از اعتبار مناسبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validating components of universities based on resistance economy

نویسنده [English]

  • Maryam sadat Ghoraishi khorasgani
Assistant Professor of Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The research is of practical purpose and conducted in a quantitative framework through using survey method and The research method was descriptive - surveyed. The statistical population of the study consisted of undergraduate, postgraduate and doctoral students of Al-Zahra University. sampling was performed by stratified random sampling and using Cochran's formula, 405 students were selected. To collect data, a researcher-made questionnaire with 43 items based on the 5-point Likert scale was developed. In addition to the validity of the research was also based on the views and guidelines of a group of experts in the field of resistive economics. The reliability of the study was calculated by Cronbach's alpha coefficient and was obtained 0/86. Data was analyzed through conducting confirmatory factor analysis and one-group t-test. Findings regarding study showed "extent of university role in resistive economics", considering the obtained t-value (p≥ 0.05) and theoretical mean, show that for the components of “education and discourse, course content, teaching and promulgation of the culture of supporting domestic products, and benefitting from capacities”, the contribution of university in resistance economy was below average; for the components of “modification of consumption pattern and benefitting from earning capacities” it was above average, and for the components of “skill synergy and teaching work culture to students” the contribution was evaluated at an average level. Also, in terms of component validation, the model developed for the Resistance Economics University was well validated. the designed model for the resistance-economy based university is considered to have good validity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • validation
  • university
  • resistance economy
ارشدی، وحید و اورعی، نرگس (1396). رصد و تحلیل محتوای مقاله‌های اقتصاد مقاومتی منتشرشده در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی، دو فصلنامه پژوهش‌های اقتصاد مقاومتی، 2‌(4):131- 156.
انصاری، عبدالله (1395). پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در آموزش‌وپرورش؛ برنامه اقدام، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 19(70):169- 188.
باقری مجد، روح اله.، سید عباس‌زاده، میر محمد.، حسنی، محمد.، مهر‌علیزاده، یداله و صالحی‌عمران، ابراهیم (1395). دانشگاه در فرآیند توسعه پایدار از اقتصاد مقاومتی، فصلنامه راهبرد، 25‌(81):61- 87.
جمالی، یعقوب و جابری، علی (1394). اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اسلام مفهوم، اصول و سیاست‌ها، مجله معرفت، 24‌(213):91-106.
دولتی، حسن و مطلبی، ابوطالب (1396). تبیین راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی، فصلنامۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی، (39):135- 153.
ذاکری، نعیمه.، یزدان پناه، فاطمه و شاکری، فائقه (1396). تبیین زمینه‌های مشارکت آموزش ‌و پرورش در جهت تحقق رویکرد اقتصاد مقاومتی و ارائۀ‌ راهکارها، فصلنامۀ تحقیقات جدید در علوم انسانی، (4):19- 35.
ذاکری، محمد و اسدی، اسماعیل (1395). بررسی مأموریت‌ها و کارکردهای آموزش عالی در راستای اقدام و عمل بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 10(35):47- 66.
رحمان‌پور، محمد.، نصر اصفهانی، احمدرضا و سیادت، سید علی (1394). بررسی رابطه مبانی و اصول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با مضامین اقتصاد مقاومتی به‌منظور پیشنهاد برنامه درسی مطلوب، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 9 (31):41-60.
زارعی متین، حسن (1394). نقش دانشگاه در ارتقای اقتصاد مقاومتی (سخن سردبیر)، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4 (2)146.
زاهدی مازندرانی، محمدجواد (1383). ضرورت‌های کارکردی توسعۀ اشتغال در بخش کشاورزی، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، 12 (45): 38 – 32.
سلیمی، قاسم و امیری، مهدی (1395). مفهوم‌پردازی و تبیین سهم کارآفرینی استراتژیک و مدیریت دانشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی، مجله پژوهش‌های اقتصاد مقاومتی، 1 (2): 177 – 137.
سیفلو، سجاد (1393). مفهوم شناسی اقتصاد مقاومتی، فصلنامه معرفت اقتصادی اسلامی، 5 (2):173 – 151.
 شکاری، غلامعباس و صفر محمد‌لو، شیما (1395). بررسی رابطۀ بین توانمندسازی منابع انسانی با تحقق اقتصاد مقاومتی، فصلنامه اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 2 (1):23 – 1.
عرب مازار، عباس (1396). اقتصاد مقاومتی: استراتژی ملّی پیشرفت و توسعه، فصلنامه اقتصاد اسلامی، 7 (66): 11 – 5.
عماد‌زاده، مصطفی.، نجفی، زهرا و الماسی، صادق (1394). اثر اقتصاد مقاومتی بر عدالت اجتماعی در نظام آموزشی، همایش ملی اقتصاد مقاومتی «چالش‌ها، واقعیت‌ها، راهکارها»، دانشگاه رازی، پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت، 321 – 301.
 عموزاده، جعفر.، فلاح، وحید و صفاریان، سعید (1397). دانشگاه و اقتصاد مقاومتی: بررسی تأثیر دانشگاه‌ها بر تحقق اقتصاد مقاومتی با میانجی‌گری زیرساخت فرهنگی، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 7 (1): 106 – 89.
فاضلی‌نیا، نفیسه (1385). علل نگرانی غرب از انقلاب اسلامی (با تأکید بر عنصر ژئوپلیتیک شیعه)، فصلنامه علوم سیاسی، 9 (36): 124-111.
قریشی، مریم‌سادات.، یمنی‌دوزی سرخابی، محمد.، ذاکر صالحی، غلامرضا و مهران، گلنار (1397). آسیب‌شناسی محیطی پردیس‌های خودگردان و پیامدهای ناشی از آن، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 14 (4):165-192.
کریمی اعتماد، فاطمه و یعقوبی، جعفر (1395). سنجش نگرش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زنجان نسبت به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط با آن، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 10 (37): 38 – 19.
کیخا، مصطفی.، زرگر، آرمین و اکاتی، مینا (1395). توجه به کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی، نیاز امروز آموزش‌وپرورش و اجتماع، مجله مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2 (2/1): 153 – 138.
 موسوی، سیده زهرا و موسوی‌نیا، سید رضا (1396). دانشگاه آزاد، بسترساز توسعه اقتصاد مقاومتی، ماهنامه آفاق علوم انسانی، (9): 30 – 17.
واعظی، سید کمال و فدایی، محمد (1394). بررسی و تبیین مؤلّفه‌های مدیریت راهبردی دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4 (1):39-58.
 Adib, Y., Ebrahimi Harestani, A., Rezapour, Y. and Toghyani, M. (2016). Scrutiny of religious foundations of an optimal model of economic education curriculum based on resistance economy, The Islamic Revolution Approach, 36 (10): 41-58. (Text in Persion).
Arshadi, V. and Oura’ei., N. (2018). Observation and analysis of the content of articles on resistance economy published in scientific research quarterly journals, The Journal of Resistance Economy Research, 2 (4): 131-156. (Text in Persion).
Ansari., A. (2016). Implementation of resistive economy in education; Policy evaluation, Action plan, Bassij Strategic Studies, 19 (70): 169 -188 (Text in Persion).
Angeon, V. and Bates, S. (2015). Reviewing Composite Vulnerability and Resilience Indexes: A Sustainable Approach and Application, World Development, 72: 140-162.
Arab Mazar, A. (2017). Resistance economy: The national strategy of progress and development, The Journal of Islamic Economy. 7 (66): 5-11. (Text in Persion).
Amouzadeh, J., Fallah, V. and Saffarian, S. (2018). University and Resistance economy: Study on the effect of universities on materializing resistance economy by mediattion of cultural infrastructure, The Journal of Management in Islamic University, 7 (1), 89-106. (Text in Persion).
Briguglio, L. and Piccinino, S. (2012). Growth and Resilience in East Asin and The 2008 - 2009 Global Recession, Asian Development Review, 29(2): 183 – 206.
Briguglio, L., Cordina. G., Farrugia, N. and Vella,S. (2009). Profiling Economic Vulnerability and Resilience in Small States: Conceptual Underpinnings Economics Department University of Malta. 37(3): 229 – 247.
Bagheri majd, R., Seyyed Abbaszadeh, M. M., Hasani, M., Mehralizadeh, Y. and Salehi omran, E. (2017). University in the process of sustainable development in resistance economy, The Quarterly Journal of Strategy, 25 (81): 61-87(Text in Persion).
Dowlati, H. and Motallebi, A. (2018). Explaining the strategies, requirements and consequences of resistance economy in the higher education system, The Journal of Research in Educational Systems, (39): 135-153(Text in Persion).
Emadzadeh, M., Najafi, Z. and Almasi, S. (2015). The effect of resistance economy on social justice in educational system, the national conference on resistance economy “challenges, realities, and approaches”, University of Razi, May 5th and 6th, 301-321(Text in Persion).
Fazelinia, N. (2007). The causes of West’s concern over Islamic Revolution (with the emphasis on geopolitics component of Shia), The Journal of Political Science, 9 (36), 111-124(Text in Persion).
Ghoraishi khorasgani, M., Yamani Douzi sorkhabi, M., Zaker salehi, Gh. and Mehran, G. (2019). Environmental Pathology of Autonomous Campuses and Its Outcomes, New Thoughts on Education, 14 (4): 167-195. (Text in Persion)
Jamali, Y. and Jaberi, A. (2015). Resistance economy from the viewpoint of Islam; concept, principles, and policies, The Journal of Marifat, 24 (213): 91-106(Text in Persion).
Kazemi Malek Mahmoudi, SH., Niaz Azari. K. and Jabare, N. (2018). Explaining the Aspects of Resistance Economy Based on Knowledge-based Economy in University of Medical Sciences: The Viewpoints of Managers and Faculty Members ,Jorjani Biomedicine Journal, 6 (2): 77 – 94(Text in Persion).
Karimi Etemad, F. and Yaghoubi, J. (2017). Measuring the attitudes of faculty members of Zanjan University towards resistance economy and the related factors, The Islamic Revolution Approach, 10 (37): 19-38(Text in Persion).
Keikha, M., Zargar, A. and Ekati, M. (2016). Considering entrepreneurship and resistance economy, today’s needs of education and society, The Journal of Management and Entrepreneurship Studies, 2 (1/2): 138-153(Text in Persion).
Mousavi, S. Z. and Mousavi nia, S. R. (2018). Azad University; paving the way for resistance economy, Monthly Journal of Human Sciences, (9): 17-30(Text in Persion).
Rahmanpour, M., Nasr Esfahani, A. and Siadat, S. A. (2015). Study on the relationship between the foundations and principles of IRI national curriculum and the themes of resistance economy in order to propose an optimal curriculum, The Islamic Revolution Approach, 9 (31): 41-60(Text in Persion).
Rose, A.Z. and Krausmann, E. (2013). An Economic Framework for the Development of a Resilience Index for Business Recovery. International Journal of dis Aster Risk Reduction, 5, 73-83.
Rose, A. (2008). Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters, Disasters Prevention and Management, 13 (4): 307 - 314.
Rao, B. and B. Mulloth (2016). The Role of Universities in Encouraging Growth of Technology-Based New Ventures. International Journal of Innovation and Technology Management, 14 (4):17500141-175001422.
Salimi, Gh. and Amiri, M. (2017). Conceptualizing and explaining the strategic entrepreneurship and management of university in materializing resistance economy, The Journal of Resistance Economy Studies, 1(2): 137-177(Text in Persion).
Seiflou, S. (2014). The concept of resistance economy, The Journal of Islamic Science of Economy, 5 (2): 151-173(Text in Persion).
Shekari, Gh. and Safar Mohammadlou, Sh. (2016). The study on the relationship between empowering human resources with the aim of materializing resistance economy, The Journal of Economy, Financial Management and Accounting, 2 (1):1-23(Text in Persion)
Tenenhaus M., Vinzi V. E., Chatelin Y. M. and Lauro C. (2005). PLS path modeling, Computational Statistics and Data Analysis, 48 (1):159 – 205.
Vaezi, S. K. and Fadaei, M. (2015). Studying and explaining the components of strategic management in Islamic University based on a resistance economy mode, The Journal of Management in Islamic University, 4 (1): 39-58(Text in Persion).
Van Bergeijk, P.A.G., Brakman, S. and Marrewijk, C.V. (2017). Heterogeneous Economic Resilience and the Great Recession’s World Trade Collapse. Papers in Regional Science, 1(96): 1-10.
Wetzels, M, Odekerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. (2009). Using PLS Path Modeling for Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177-195.
Zaker, N., Yazdanpanah, F. and Shakeri, F. (2017). Explaining the areas of participation of ministry of education in achieving the resistance economy and providing solutions, The Journal of Human Sciences Research, (4): 19-35 (Text in Persion).
Zakeri, M. and Asadi, E. (2016). Study on missions and functions of Iranian higher education in implementation of resistance economy based on supreme leader's viewpoints. The Islamic Revolution Approach, 35 (10): 47-66(Text in Persion).
Zare’ei Matin, H. (2016). The role of university in upgrading resistance economy (chief editor’s word), The Journal of Management in Islamic University, 4 (2):(Text in Persion).
Zahedi Mazandarani, M. J. (2004). The requirements of employment development in agriculture, The Journal of the Agricultural Economics and Development, 12(45): 32-38(Text in Persion).