چگونگی آموزش تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس مورد مطالعه: دانش آموزان ابتدایی استان اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار‌، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ارومیه، ایران

2 دانش آموخته دکتری گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر، چگونگی آموزش تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس برای دانش آموزان ابتدایی استان اردبیل بود. ازلحاظ مبنای داده‌ها، دارای طرح تحقیق آمیخته است که با استفاده از مدل آمیخته و طرح اکتشافی انجام شد. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده‌های کیفی‌ و سپس بر اساس یافته‌های آن، داده‌های کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. در مرحله بعد بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله پژوهش کیفی، پرسشنامه تهیه شد که آلفای کرونباخ آن 90/0 به دست آمد. جامعه آماری تحقیق معلمان دوره ابتدایی اردبیل در سال 1397-1398 بود؛ که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 13 نفر از معلمان نمونه تا رسیدن به اشباع تحت مصاحبه قرار گرفتند و از بین جامعه 253 نفری تعداد 114 نفر در مرحله کمی به‌صورت روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند‌. برای تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافته‌های پژوهش با استفاده از روش‌های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به‌منظور سنجش پایایی کدگذاری‌های انجام‌شده، از روش‌های پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که معلمان به عوامل آموزش فلسفه برای کودکان، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی برای والدین، تولید محتوای اخلاقی، آموزش درک تنوع فرهنگی، بهبود مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

How to Train Tolerance and Respect for others' Thoughts and Ethics and Literacy in the School's Environment Case Study: Ardabil's Elementary Students

نویسندگان [English]

  • Esmaiel Soleimani 1
  • Roghieh Nooripour 2
  • Hasan Ahmadi 3
  • Simin Hoseinian 4
1 Associate Professor, Department of Psychology, Urmia University, Azerbaijan–e-Gharbi, Urmia, Iran
2 PhD of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 PhD of Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to study the tolerance and respect for the thoughts of others and ethics and literacy in the school environment for the elementary students of the city of Ardabil. In terms of data base, it has a mixed research design, which was done using a mixed model and exploration design. To achieve this goal, a case study was used which first quantitative data were collected and then quantitative data were collected and analyzed based on its findings. In the next stage, based on the findings of the qualitative research, a questionnaire was prepared, which was Cronbach's alpha of 0.90. The statistical population of the study was Ardebil elementary school teachers during 2018-2019 academic years who were interviewed in the qualitative section through purposeful sampling of 13 teachers up to saturation. From a population of 253, 114 were selected through simple random sampling. In the qualitative section and using a targeted sampling, 13 sample teachers were interviewed. Of the 253 community members, 114 individuals were selected in a quantitative phase by simple random sampling. To analyze the data, the thematic analysis (theme) technique was used and the validity of the research findings was guaranteed using the methods reviewed by the members, peer review, participatory research. Also, to test the reliability of the coding, the open-ended and inter-subject agreement methods were used. In order to analyze the quantitative data, structural e

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Tolerance of others' thoughts
  • Politeness
  • Ethics
  • Ardabil
رادمنش، عصمت و سعدی‌پور، اسماعیل(1396). اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران، مجله روانشناسی مدرسه؛6(2):34-50.
قلی‌زاده، آذر.، کشتی‌آرای، نرگس و سهرابی‌رنانی، مریم(1390). مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانش‌آموزان اقلیت‌های قومی و مذهبی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(2):45-60.
موسوی، اعظم السادات‌.، فتاحی، بهاره.، زارع بیدکی، فاطمه و فلاح، ریحانه (1394). نقش معلم در تربیت اخلاقی جامعه. اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران.
وحدانی اسدی، محمدرضا.، نوروزی، داریوش.، فردانش،هاشم.، علی‌آبادی،خدیجه.، باقری، خسرو (1395). اعتبار‌یابی الگوی طراحی آموزشی، برای آموزش اخلاق‌، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی؛12(40): 191-211 
Biesta, G. (2015).What is education for? On good education, teacher judgement, and educational professionalism. European Journal of Education, 50(1): 75-87.
Benz, C. R., Ridenour, C. S. and Newman, I. (2008). Mixed methods research: Exploring the interactive continuum. SIU Press.
Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
Costa, A. C., Fulmer, C. A. and Anderson, N. R. (2018). Trust in work teams: An integrative review, multilevel model, and future directions. Journal of Organizational Behavior, 39(2): 169-184.
Decety, J., Cowell, J. M., Lee, K., Mahasneh, R., Malcolm-Smith, S., Selcuk, B., and Zhou, X. (2015). The negative association between religiousness and children’s altruism across the world. Current Biology, 25(22): 2951-2955.
Farnia, V., Mousavi, S. A., Parsamehr, A., Alikhani, M., Golshani, S., Nooripour, R. and Moradi, M. (2017). The mediating role of emotional intelligence in coping strategies and test anxiety in students of Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran in 2013-2014. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences11(4).
Gholizadeh, A., Keshti Arai, N. and Sohrabi Renani, M. (2011). Cultural Diversity Management Skills Responding to the Demands of Students of Ethnic and Religious Minorities, Journal of New Approaches in Educational Administration,2(2): 45-60. (Text in Persian).
Killen, M. and Smetana, J. G. (2015). Origins and development of morality. Handbook of child psychology and developmental science, 3(7): 701-749.
Mehraban, M., Amirkhani, A. and Abolqasemi, M. (2019). Identification of spiritual leadership factors and indicators in secondary schools. Iranian journal of educational sociology2(1): 82-93.
Mousavi, A., Fattahi, B., Zare Bidaki, F. and Falah, R.(2015). The role of the teacher in the moral education of society. The first scientific research conference on strategies for the development and promotion of science education in Iran, Tehran, Iran (Text in Persian).
Radmanesh, E. and Saadipour, E. (2017). The effectiveness of social skills training in motivation and academic achievement of female high school students in Tehran. School Psychology, 6 (2): 44-63(Text in Persian).
Raine, S. P. (2017). Ethical issues in education: Medical trainees and the global health experience. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 43, 115-124.
Turiel, E. (2015). Moral development. Handbook of child psychology and developmental science, 1-39.
Toom, A., Husu, J. and Tirri, K. (2015). Cultivating student teachers’ moral competencies in teaching during teacher education. In International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part C) (pp. 11-31). Emerald Group Publishing Limited.
Vahdani Asadi, M.R., Norouzi, D., Fardanesh, H., Aliabadi, Kh., Bagheri, Kh. (2016). Validation of educational design template, for teaching ethics. Journal of Educational Psychology, 12 (40): 191-211.  (Text in Persian).
Viner, R. M., Hargreaves, D. S., Ward, J., Bonell, C., Mokdad, A. H. & Patton, G. (2017). The health benefits of secondary education in adolescents and young adults: An international analysis in 186 low-, middle-and high-income countries from 1990 to 2013. SSM-population health3: 162-171.
White, J. H., Peirce, A. G. and Jacobowitz, W. (2019). The relationship amongst ethical position, religiosity and self-identified culture in student nurses. Nursing ethics, 26(7-8): 2398-2412.