شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس هوشمند (مورد مطالعه: مدارس دوره متوسطه‌ی دوم خراسان جنوبی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و هیئت علمی گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس هوشمند در دوره متوسطه دوم خراسان جنوبی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره دوم متوسطه، کادر اداری و معاونین مدارس به تعداد 2080 نفر می‌باشند که بر اساس جدول مورگان 322 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در این پژوهش شرکت کرده‌اند. ابزار مورد استفاده به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که ده عامل: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، تجهیز و آماده‌سازی مدرسه، آموزش و تجهیز نیروی انسانی، آماده‌سازی محتوا، کلاس‌های مبتنی بر محتوا چندرسانه‌ای، ارزیابی و سنجش، فرهنگ‌سازی، منابع مالی، برنامه‌ریزی آموزشی، بازمهندسی فرایند مدیریت در استقرار مدارس هوشمند مورد سنجش قرار داده است. روایی محتوای این پرسشنامه توسط چند تن از اساتید خبره مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 946/0 به دست آمده است. داده‌ها جمع آوری شده توسط دو نرم‌افزار 23 SPSS و SmartPLS موردسنجش قرار گرفته و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد تمامی ده عامل بیان شده، بر استقرار مدارس هوشمند در خراسان جنوبی تأثیر دارند. از این میان، دو عامل بازمهندسی فرایند مدیریت و منابع مالی دارای بیشترین تأثیر بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing the Factors Affecting the Establishment of Intelligent Schools (Case Study: Secondary Secondary Schools in South Khorasan)

نویسندگان [English]

  • mohim shaihaki tash 1
  • hamed aramesh 1
  • Aboobakr Raisi 2
  • mohammad hosain hajiabadi 2
1 Assistant Professor and Dept. of Entrepreneurship Management, Faculty of Management and Accounting, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
2 Master of Entrepreneurship Management, Faculty of Management and Accounting, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the factors affecting the establishment of intelligent schools in the secondary school of South Khorasan. The statistical population of this study is all teachers of the second level of high school, administrative staff and school assistants with 2080 people. Based on Morgan's table, 322 individuals were randomly selected and participated in this study.The tool used to collect data is a researcher-made questionnaire that consists of ten factors: planning and targeting, equipping and preparing the school, training and equipping human resources, content preparation, multimedia content-based classes Evaluation, evaluation, culture, financial resources, educational planning, redevelopment of the management process in the establishment of intelligent schools has been evaluated. The content validity of this questionnaire has been confirmed by several qualified statisticians and its reliability is obtained using Cronbach's alpha of 946/0. The collected data were analyzed by SPSS-23 and SmartPLS software and the results indicated that all ten factors were affected by the establishment of intelligent schools in South Khorasan. Among these, the two most important factors were the re-engineering of the management process and financial resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligent schools
  • reengineering
  • management process
  • financial resources
بازرگان، ا (1385). ارزیابی آموزشی، مفاهیم، الگوهای و فرایندهای عملیاتی، تهران: سمت
پور خلیلی، سهراب و احسانی، محمد سعید (2009). طراحی محیط‌های چندرسانه‌ای، تهران: آموزش‌وپرورش.
جلالی، علی اکبر(1388). نقشه راه مدارس هوشمند راهنمای اجرایی مدارس نسخه یک، آموزش و پرورش: تهران
حیدری، م، شهریاری، ا.ر(1393). تاثیر کلاس درس هوشمند در یادگیری دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده، فارس.
دارابی، سلمان.، نیستانی، محمدرضا و میرزایی فر، داود (1392). بررسی مقایسه‌ای میزان کاربست مؤلفه‌های برنامه‌ریزی استراتژی کد (توسعه پایدار) آموزش‌وپرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه، دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 2(4)، 101-136.
زمانی، بی بی عشرت.، قصاب پور، بیتا و جبل عاملی، جلال (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 9(26):79-100.
زندوانیان، احمد، علوی لنگرودی، کاظم و میررحیمی بیداخویدی، مهدیه السادات (1396). ارزیابی جامع مدارس هوشمند دوره متوسطه اول شهر یزد با مدل SWOT، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(4): 190-222.
سلیمی، جمال و رمضانی، قباد (1394). شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج بر اساس آن مؤلفه‌ها، فصلنامه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(2): 41-61
شیرزاد، بهارک.، بنی­سی، پری­ناز و آزادی، مریم (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس متوسط هوشمند آموزش‌وپرورش شهر تهران ، اولین کنفرانس بین‌الملل حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی.
شیوه‌نامه هوشمندسازی مدارس (1390). مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت آموزش‌وپرورش: تهران
عبدالهی ارفع، محمد.، شعبانی رورکی، بختیار.، جاویدی کلاته طاهرآبادی، طاهره و مسعودی، جهانگیر (1396). مدارس هوشمند: از ادراکت رایج تا آرمان نظام آموزشی (نگاهی به طرح هوشمندسازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک گیل کرست)، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی،13(4):  8-38.
فتحی واجارگاه، کوروش (1390). برنامه‌ریزی آموزشی ضمن خدمت کارکنان، تهران: سمت
فیضی، طاهره (1392) اصول و مبانی سازمان مدیریت، چاپ بیستم: دانشگاه  پیام نور تهران
مرادی، محمود.، خانون دلیلیان، نرجس و خداشناس، حمیده (1394). شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس هوشمند در استان گیلان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 24(4):93-114.
مردانی، محمدرضا و مولانی، منیره (1394). بازمهندسی فرایند مدیریت در مدارس هوشمند ایران با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت فناوری اطلاعات، 7(4): 931-950.
مهرمحمدی، محمود (1383). بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات، همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: آبیژ
Abdollahi Arfa, Mohammad, Sha'bani Rooreki, Bakhtiyar, Javidi Kalateh Taherabadi, Tahereh and Masoudi, Jahangir (2017). Intelligent Schools: From Perceptual Perceptions to Educational Ideals (A Look at the Intelligence Design of Schools in Tehran with the Habermas Critical Approach and Using the Conceptual Framework of the Schools of Houmanman McGill Kirst), Quarterly of New Thinking Education, 13 (4): 8-38 (Text in Persian).
Cakir, O. (2012). Students' self confidence and attitude regarding computer: An international analysis based on computer availability and gender factor. Social and Behavioral Sciences, (47): 1017 – 1022
Darabi, S. Nejadani, Mohammad Reza. Mirzaiefar, Davood. (2013). A Comparative Study on the Rate of Application of Code Planning Strategy Components (Sustainable Development) Education in Isfahan and Kermanshah, Two Quarterly Journal of Educational Planning, 2 (4), 101-136(Text in Persian).
Fathi and Vajarkhah, Cyrus (2011). Employee Training Planning, Tehran: samt(Text in Persian).
Feizi, Tahereh. (2013). Fundamentals of Management Organization, Twentieth Edition: Payame Noor University of Tehran (Text in Persian).
Heydari, M. & Shahriari, A.R. (2014). The impact of intelligent classroom in the learning students deepen and speed. Islamic Azad University of abadeh, Fars (Text in Persian).
Jalali, Ali Akbar. (2009). plan of smart schools. Executive guide of schools, (1) . publisher: Tehran Education (Text in Persian).
Mardani, Mohammad Reza and Moulani, Monireh (2015). Redesigning Management Process in Intelligent Schools of Iran with Emphasis on the Role of Information and Communication Technology, Information Technology Management, 7 (4): 931-950 (Text in Persian).
Mehr Mohammadi, M. (2004). Rethink of concept and reason of Educational revolution in information and Communication age, curriculum in information and communication age, tehran. (Text in Persian).
Moradi, Mahmoud, Khanon Delilian, Narjis and Allah, Hamideh (2015). Identifying and Assessing the Effective Factors on the Establishment of Intelligent Schools in Guilan Province, New Quarterly Journal of Management Education, 24 (4): 93-114 (Text in Persian).
Poor Khalili, Sohrab and Ehsani, Mohammad Saeed (2009). Designing multimedia environments, Tehran: Education (Text in Persian).
Rahimah H. A. (2003). Educational development and reformation in Malaysia: past, present and future. Journal of Educational Administration, 36(5): 76-85
Ranjit Singh.T, Muniandi,K(2012). Factors Affecting School Administrators’ Choices in Adopting ICT Tools in Schools – The Case of Malaysian Schools. International Education Studies; Vol. 5, No. 4; 2012. ISSN 1913-9020 E-ISSN 1913-9039
Rosdy, W.A.W & Ghavifekr, S (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2): 175-191
Salimi, Jamal and Ramezani, Ghobad (2015). Identifying the components of school intelligence and assessing the status of secondary schools in Sanandaj city based on those components, Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6 (2): 41-61(Text in Persian).
School Intelligence Stylebook (2011). Center for Information and Communication Technology and Information Technology, Ministry of Education: Tehran(Text in Persian).
Shirzad, Baharak, Banisi, Perinez and Freedom, Maryam (2013). Identifying the Factors Affecting the Establishment of Intelligent Education Intelligent Schools in Tehran City in the academic year 91-92, the first international epic political and economic epic conference. (Text in Persian).
Zain, M. Z. M., Atan, H., & Idrus, R. M (2004). The impact of informationand communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian Smart Schools. International Journal of Educational Development, (24):  201-211.
Zamani, Bibi Eshrat., Ghasabpour, Beita and Jabal Ameli, Jalal (2010). The study of the strengths, weaknesses, opportunities and threats faced by intelligent schools, Quarterly Journal of Educational Innovations, 9 (26): 79-100(Text in Persian).
Zandavanian, Ahmad, Alavi Langroudi, Kazem and Mirrahimi Bidashvidi, Mahdiyeh Sadat (2017). A comprehensive evaluation of the first-grade secondary schools of Yazd with SWOT model, Educational Thoughts Quarterly, 3 (4): 190-222(Text in Persian).