رابطه مدیریت مالکیت فکری با تجاری سازی آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری ، ایران.

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت مالکیت فکری با تجاری‌سازی آموزش عالی از طریق روش آمیخته اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید دانشگاه‌های صنعتی برتر کشور در سال 1397، 25 نفر و در بخش کمی کلیه اعضاء هیئت علمی استادیار به بالای دانشگاه‌های صنعتی کشور و مدیران و کارشناسان دفاتر ارتباط‌ با صنعت تعداد 1525 نفر می‌باشد. در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 14 نفر و در بخش کمی با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس فرمول کوکران تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه‌های محقق‌ساخته مدیریت مالکیت فکری و تجاری‌‌سازی آموزش عالی بر روی نمونه آماری استخراج و با استفاده از نرم‌افزار Spss و Smart Pls تجزیه و تحلیل گردید. روایی هر دو پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی و پایایی ترکیبی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد و تأیید شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی (میانگین،...) و آمار استنباطی (ضریب‌همبستگی، مدل‌یابی معادلات‌ساختاری با PLS) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، مدیریت مالکیت فکری در شش مؤلفه بر تجاری‌سازی آموزش عالی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship of intellectual property management with commercialization of higher education

نویسندگان [English]

  • abbas jeddikar 1
  • Maryam Taghvaee Yazdi 2
  • Reza Yousefi Saeed Abadi 3
1 Student of Higher Education Management, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran.
2 Associate Professor Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
3 Assistant Professor Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual property management and commercialization of higher education through exploratory blend method. The statistical population of this study is 25 people in the qualitative section of the faculty members of the top industrial universities of the country in 1397. In this section, there are 1525 people in the small section of all faculty members who are assistant professors at the top of the industrial universities of the country and managers and experts in the field of communication with industry. In the qualitative section, a sample of 14 people was selected and a sample of 306 was selected using stratified random sampling based on Cochran formula. The data in the qualitative section were implemented through semi-structured interviews and in the quantitative section, through the implementation of researcher-made questionnaires of intellectual property management and commercialization of higher education, questionnaires on statistical sample was extracted and analyzed using spss and smart pls software. Validity of both questionnaires was confirmed by content and structure. The reliability and reliability of the combination were also estimated and confirmed by the Cronbach's Alpha coefficient. For data analysis, descriptive statistics (mean…) and inferential statistics (correlation coefficient, structural equation modeling with pls) were used. The findings show that intellectual property management in six components affects on commercialization of higher education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intellectual property management
  • commercialization
  • higher education
پورعزت، علی‌اصغر، قلی‌پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا(1391). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل اثرگذار در تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌ها (بر اساس مقایسه روش‌های پنج دانشگاه معتبر جهان، تهران، ،فصلنامه توسعه کارآفرینی دانشگاه تهران
شریفی، مهنوش و شریف‌زاده، ابوالقاسم (1391). استلزامات مدیریت حقوق مالکیت فکری برای پیشبرد تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت سرمایه فکری. دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
شهیدی، قاسم(1394). شناسایی و اجرای آرای خارجی در دعاوی مالکیت فکری، پردیس دانشگاهی دانشگاه قم.
موحدی‌فر، عرفان، الوانی، سیدمهدی و خنیفر، حسین (1394). بررسی مقالات علمی مدیریت در مجلات ایرانی با محوریت پاسخ به مسائل سازمان‌های دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
نصیری‌نژاد، محمدرضا، استادی، حسین و مرتهنی، امیر (1393). بررسی تأثیر مالیات بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو D-8، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، دانشگاه پیام نور استان مرکزی
Abdlatif, N.S., Abdullah, A., & Mohadjan, N. (2016). A Pilot study of Entrepreneurial orientation towards Commercialization of University Research Products. Procedia Economics and Finance,.
Anderson, J.E. (2015). Indigenous knowledge and Intellectual Property Rights. International Encyclopedia of the social & Behaviorial Science (2nd edition):.
Chu, A.C., & Peng, S.K. (2010). International Intellectual Property Rights. Effects on Growth, welfare and Income Inequality. MPRA Paper:.
De Migule, A., & Pedro, A. (2010). Recognition and Enforcement of Judgments in Intellectual Property litigation: The CLIP Principles. in jurgen Basedow: Toshiyuki kono and Axel Metzger (eds), Intellectual property in the Global Arena: Tubingen, Mohr siebeck.
Ibrahim Heidar, J. (2012). The Impact of Business Regulatory on Economic Growth. Japanese: International Economies,.
Kenney, M., & Patton, D. (2011). Does Inventor ownership Encourage University Research- Derived Entrepreneurship?. A six University comparison, “Research Policy and Management studies of Since. Technology and Innovation, 40.
Linde, S. (2011). Inventor Remuneration. Issues for a multinational company L.L.M Thesis: Stockholm University.
Mendis, D. (2013). The c;one wars. Episode 1-the rise of 3D printing and its implications for, intellectual property law- learning lessons from the padt.).
Mowhadifir, Erfan, Alwani, Seyyed Mehdi and Khanifar, Hussein (2015). Reviewing scientific articles in Iranian journals focused on responding to issues of government organizations, Farabi campus, Tehran University.
Nasirinejad, Mohammad Reza, Professor, Hossein and Mortohani, Amir (2014). Investigating the effect of tax on attracting foreign direct investment in D-8 member states, Journal of Economic Growth and Development Research, Payame Noor University of Markazi Province.
Pirezat, Aliasghar, Gilipour, Arian and NadirKhanlou, Samira (2012). Identification and Prioritization of Effective Factors in the Commercialization of Knowledge in Universities (Based on Comparison of the Approaches of Five Valuable Universities of the Universe, Tehran, Tehran University of Technology, Entrepreneurship Development Quarterly).
Shahidi, Qasim (2015). Identification and implementation of foreign votes in intellectual property cases, Campus University of Qom.
Sharifi, Mahnoosh and Sharifzadeh, Abolghasem (2012). Intellectual Property Rights Management Institutions to Advance Commercialization of Academic Research, Proceedings of the Second International Intellectual Capital Management Conference. Graduate University of Basic Sciences Zanjan.
Wonglimpiyarat, J. (2013). Innovation financing policies for entrepreneurial development. Journal of High Technology Management Research.