رابطه بلوغ عاطفی، حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بلوغ عاطفی، حمایت اجتماعی ادراک شده و جوعاطفی خانواده، در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش،کلیه دانش آموزان دخترسال سوم متوسطه شهرقم، درسال تحصیلی 96- 1395 ودرحدود 4980 نفر از دانش آموزان دخترراشامل می‌شد. 357 دانشجوی دختر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین کلیه دانش آموزان دختر انتخاب شدند ابزار های پژوهش، سه پرسشنامه ی جوعاطفی خانواده (هیل برن،1964)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران( 1988) و مقیاس بلوغ عاطفی (سینک و بهارگاوا،1991) بودند.طبق نتایج به دست آمده: 1.بین «بلوغ عاطفی» ،«حمایت اجتماعی ادراک شده» و«جو عاطفی خانواده» همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.2. حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده می توانند بلوغ عاطفی را پیش بینی کنند. 2. تنها در متغیر«بلوغ عاطفی» تفاوت معناداری بین دانش آموزان ناحیه 1 و 4 مشاهده شد اما درمتغیرهای دیگر، تفاوت معناداری بین این دو ناحیه وجود نداشت. جهت پیشگیری از مشکلات تحصیلی و شغلی میتوان با برنامه ریزی صحیح درجهت ارتقای بلوغ عاطفی، جوعاطفی خانواده وحمایت اجتماعی ادراک شده بیش از پیش کوشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between emotional maturity, perceived social support and emotional atmosphere of the second grade high school students in Qom

نویسندگان [English]

  • reza jafariharandi 1
  • seyede fatemeh rajaie moosavi 2
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Qom University, Qom, Iran
2 Master of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotional maturity, perceived social support and family preferences among high school female students and research method was descriptive correlational. The statistical population of the study included all 3rd grade high school students in Khorram, in the academic year 1395-96 and about 4980 female students. 357 female students were selected through multi-stage cluster sampling from all female students. The research tools were three family-specific questionnaires (Hill Bron, 1964), perceived social support (Zimt et al., 1988) and emotional maturity (Sink and Bahargawa, 1991). According to the results: 1. There is a positive and significant correlation between "emotional maturity", "perceived social support" and "emotional atmosphere of the family". Perceived social support and family emotional atmosphere can predict emotional maturity. 2. There was a significant difference in the "emotional maturity" variable between the students in District 1 and 4, but in other variables, there was no significant difference between the two areas. In order to prevent educational and occupational problems, you can be more successful with the proper planning to promote emotional maturity, family affectivity and perceived social security.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Maturity
  • Perceived Social Support
  • Family Guidance
  • High School Students
  • Qom City
کینسون، ریتا.ال. اتکینسون، ریچارد. سی. اسمیت، ادوارد. ای. بم، داریل. ج و هوگسما، سوزان نولن(1397) زمینه روان شناسی هیلگارد، (مترجمان: براهنی، محمد تقی. بیرشک، بهروز. بیک، مهرداد. زمانی، رضا.شاملو، سعید. شهرآرای، مهناز. کریمی، یوسف. گاهان، نیسان. محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش) تهران: انتشارات رشد.
ایمانی، رویا و محب، نعیمه. (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان. زن و مطالعات خانواده، 2(6): 29-49.
ایمانی، سعید. الخلیل، یاسمین و شکری، امید (1398). بررسی رابطه نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دانش آموز: نقش میانجی گر تنظیم هیجان . فصلنامه مطالعات روان شناسی تربیتی، 16(33): 1- 28.
آخوندی، احمد. (1376). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران.
بیرامی، منصور. موحدی، یزدان و موحدی، معصومه. (1393) ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعه دانشجویی. مجله شناخت اجتماعی، 3 (2):109-122
حاتمیان، پیمان و کرمی، جهانگیر. (1397). نقش تعدیل کننده ی حمایت اجتماعی در پیش بینی گرایش به مصرف روان گردان در ارتباط با متغیرهای شناختی در بین پرستاران . نشریه آموزش پرستاری، 7(1): 1-9
حافظ آبادی، فهیمه و بافتی، فاطمه. (1386). تفاوت بلوغ عاطفی دانشجویان خانم 18-30 سال. پایان نامه کارشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان.
حسام، مسلم.آسایش، حمید. قربانی، مصطفی. شریعتی ، علیرضا و نصیری، حسین. (1390). ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان و رضایت از زندگی در دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه های دولتی شهر گرگان،. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه و گرگان، 8(1):34-41.
حقیقی، جمال. شکرکن، حسین و موسوی شوشتری، مژگان. (1381). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری دانش آموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز. فصلنامه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (9): 79- 108.
خانزاده، عباسعلی حسین و میرزایی کوتنایی، فرشته. (1396). نقش انسجام خانواده و تعامل والد- فرزند در تبیین حرمت خود دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی، 13 (1): 115-136.
دل پسند، کامل. ایار، علی. خانی، سعید و پریخان، محمدی(1391) حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه ی تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام. فصلنامه ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1(2): 89- 120.
زالی زاده، مسعود. باقری، معصومه و ملتفت، حسین. (1397). بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر مدارای اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز). مجله جامعه شناسی کاربردی، 29 (2): 129- 146.
رحیمی، رقیه. (1387). بررسی روابط ساده و چندگانه سلامت روان با بلوغ عاطفی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان های عادی و تیزهوشان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
رهاوردی،عصمت و باقیانی مقدم، محمد­ حسین. (1394). نقش واسطه ای جو خانواده در ارتباط با سلامت عمومی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر یزد. طلوع بهشت،14(2): 138-148.
سالاری، الهه. (1394). رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و انسجام خانواده با اضطراب اجتماعی. پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
سراج خرمی، ناصر. صفر زاده و سحر. (1391). مقایسه ویژگی های روانشناختی، جو عاطفی خانواده و اندیشه پردازی خودکشی بین دختران فراری و عادی شهر اهواز، مجله یافته های نو در روان شناسی، 7(23): 129- 148.
سلیمی، مرجان. (1388). بررسی مقایسه ای تأثیر الگوهای تربیتی و میزان مذهبی بودن والدین از منظر دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 8 تهران بر بلوغ عاطفی این دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
شهبازیان خونیق، آرش. صمیمی، زبیر و حبیبی کلیبر، رامین. (1397). تمایز دانش اموزان با سرزندگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس خوش بینی تحصیلی و جهت گیری هدف. مجله اندیشه های نوین تربیتی، 14(1): 247-267.
صبری، مصطفی. البرزی، محبوبه و بهرامی، محمود. (1392). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی . فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 9 (2): 35-63.
عالی پور بیرگانی، سیروس. سحاقی، حکیم و جلو داری، آرش. (1394). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندی شاپور اهواز. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دور دوم، 2(1): 26- 37.
عسگری، پرویز. صفرزاده، سحر و قاسمی مفرد، مریم.(1390). رابطه جو عاطفی خانواده و جهت گیری مذهبی با گرایش به اعتیاد، فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی تربیتی، 8(5): 7-26.
عیسی نژاد، امید و ستوده زاده، محمد. (1396). بررسی نقش عملکردهای خانوادگی و هوش اخلاقی در گرایش به بزه نوجوانان . فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده،39 (12): 65-81.
قائدی، غلامحسین و یعقوبی، حمید. (1387). بررسی رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه ارمغان دانش، 13 (2): 69-81
 کوتی، فرزانه. رجبی، غلامرضا و سودانی، منصور. (1386). رابطه جو عاطفی خانواده و حمایت اجتماعی با سلامت عمومی در دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه شهر اهواز. فصلنامه یافته های نو در روان شناسی،2(5): 4-18.
محبی نورالدین وند، محمد حسین. مشتاقی، سعید و شهبازی، مسعود.(1390). رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، 8 (30): 84- 93.
موسوی شوشتری، مژگان. (1376). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری فردی- اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز. پایان ناامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نجار پور استادی، سعید و خدیوی، اسدالله. (1387). بررسی رابطه جوعاطفی خانواه باهویت یابی، خودپنداره و عزت نفس نوجوانان و جوانان 17-28 سال شهر اسلامشهر. مجله علوم تربیتی، 1(3):81-102.
نصیری، فخرالسادات و عبدالملکی، شوبو. (1395). تبیین ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده با کیفیت زندگی با نقش میانجی استرس ادراک شده در زنان سرپرست خانوار شهر سنندج. مجله جامعه شناسی کاربردی، 27(46): 99 -116.
.نمازی، فرحناز و سهرابی شگفتی، نادره. (1397). نقش واسطه گری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سلامت روان نوجوانان. مجله مطالعات روان شناسی تربیتی، 15 (29): 237-256
نوابی نژاد، شکوه. (1377). رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راه های پیشگیری و درمان ناهنجاری. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
نودین یزدی، معصومه. (1390). رابطه بلوغ عاطفی والدین و سازگاری اجتماعی فرزندان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
نیک سیرت، فرشته. خادمی اشکذری، ملوک و هاشمی، زهرا. (1395). رابطه شیوه های فرزند پروری والدین با انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر. مجله اندیشه های نوین تربیتی، 12 (4): 151-174.
Aalipour Birgani, C. Sahagi, H & Joladari, A. (2015). The Relationship between Perceived Social Support and Academic Self-Efficacy with Social Adjustment in Ahvaz Jundishapur Students. Journal of Developmental Strategies in Medical Education, Second Round, 2 (1): 26-37 (Text in Persian).
Akhundi, A. (1997). The study of the relationship between perceived social support and social adjustment of students in Tehran. Master's Thesis, Tarbiat Modares University, Tehran (Text in Persian).
Asgari, P. Safarzadeh, S & Ghasemi Mofrad, M (2011). Relationship between family affective atmosphere and religious orientation with addiction tendency, Quarterly Journal of Islamic Studies and Educational Psychology, 8 (5): 7-26 (Text in Persian).
Atkinson, R.A. Atkinson, R. Thirty Smith, E.E. Bam, D. G & Hogsma, S. N (1397) The field of psychology of the Hilgard, (Translators: Brahnei, Mohammad Taghi, Birashk, Behrooz Bik, Mehrdad Zamani, Reza Shamsanlu, Saeed Shahriari, Mahnaz Karimi, Yousef Ghahan, Nissan. Mahyeddin, Mehdi and Hashemian, Kianoush) Tehran: Growth Publishing House.
Bairami, M. Movahedi, Y & Movahedi, M. (2014) Relationship between Perceived Social Support and Social-Emotional Loneliness with Internet Addiction in Student Society. Journal of Social Cognition, 3 (2): 109-122 (Text in Persian).
Banduran, A. (1994). Social Cognitive Theory and Mass Communication. In Bryant & D. Zilmann (Eds), Media Effects: Advance in Theory and Research.
Bruwer B, Emsley R, Kidd M, Lochner C, Seedat S. .(2008) Psychometric properties of theMultidimensional Scale of Perceived Social Support in youth. Comprehensi Psychiatry; 49: 195–201.
Cohen, S. (2004) "Social Relationships and Health". American Psychologist, 59:676-684.
Cook  , G. A., Roggman, L. A., & Boyce, L. K. (2011). Fathers’ and mothers’cognitiv
stimulation in early    play with toddlers: Predictors Of  5th  grade  reading and math. Family Science, 2 (2): 131-145.
Delpasnd  ,K. Ayar, A. Khani, S &, Mohammadi, P (2012) Social and crime support: An adaptive study of juvenile offenders in Ilam city. Journal of Social Studies and Research, 1 (2): 89-120.
Ghaedi, GH & Jacoby, H. (2008). The study of the relationship between dimensions of perceived social support and dimensions of well-being in male and female students. Armaghan Danesh Quarterly, 13 (2): 69-81(Text in Persian). 
Haghighi, J. Sugarcane, H & Mousavi Shooshtari, M. (2002). Investigating the relationship between emotional atmosphere of the family and the compatibility of third grade elementary school students in Ahvaz secondary schools. Quarterly Journal of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University Ahvaz, 3 (9): 79- 108 (Text in Persian).
Hafez Abadi, F & Baftati, F. (2007). The difference in emotional maturity of female students aged 18-30. Bachelor thesis at Sistan and Baluchestan University (Text in Persian).
Hatamian, P & Karami, J. (2018). The role of moderating social support in predicting the trend toward psychosocial use in relation to cognitive variables among nurses. Nursing Education Journal, 7 (1): 1-9 (Text in Persian).
Hesam, M. Asayesh, H. Ghorbani, M Shariati, A & Nasiri, H. (2011). The Relationship between Perceived Social Support with Mental Health and Life Satisfaction in Controlled Students and Students in Governmental Universities of Gorgan, Iran. Journal of Boya & Gorgan Nursing and Midwifery Faculty, 8 (1): 34-41 (Text in Persian).
Heiman, T., Zinck, L., & Heath, N. (2008). Parents and youth with learningdisabilities perceptions of relationships and communication. Journal of Learning Disabilities, 41, 524-534.
Imani, R & Mohab, N. (2009). The Relationship Between Mental Maturity and Their Children's Behavioral Disorders. Woman and family studies, 2 (6): 29-49 (Text in Persian).
Imani, S. Al-Khalil, Y & Shokri, O (2019). Investigation of the relationship between ineffective attitudes and social anxiety in student adolescents: the role of mediator of emotional regulation. Quarterly Journal of Educational Psychology Studies, 16 (33): 1- 28 (Text in Persian).
Indira Shanti, T.(2016). University support, motivation to learn, emotional adjustmentand academic performance , Asian Journal of Basic and Applied Sciences Vol. 3, No. 1, 2016 ISSN 2313-7797.
Isaynejad, O & Sotoudeh Zadeh, M. (2017). Investigating the role of family functions and moral intelligence in juvenile delinquency. Journal of Cultural Education of Women and Family, 39 (12): 65-81 (Text in Persian).
Khanzadeh, AAH & Mirzaei Kutani,F. (2017). The role of family cohesion and parent-child interaction in explaining student self-esteem. New Educational Thoughts, 13 (1): 115-136 (Text in Persian).
Kouti, F. Rajabi, GR & Sudani, M. (2007). Relationship between family affective atmosphere and social support with general health in primary school girl students in Ahvaz high school. Quantum New Findings in Psychology, 2 (5): 4-18 (Text in Persian).
Kumar, S, (2014)..Emotional Maturity of Adolescent Students in Relation to TheirFamily Relationship. International Research Journal of Social Sciences, 3:6-8.
Paste, G., & AminabhaQi, Q. (2006). Impact of emotional maturity on stress and Selfconfidence of adolescents. Journal of Indian Academy of Applied Psychology, 32, 69-75.
 Melissa, H. Bellin, P. Joan, K. Mary, E. B. Mona, T. Laurie, C. Arlene, M. (2015) Stress and Quality of Life in Urban Caregivers of Children With Poorly Controlled Asthma: A Longitudinal Analysis. Journal of Pediatric Health Care, In Press, Corrected Proof,   Available online 30 May.
Melissa, K. H. & L. E. Dorothy (2005), "Social Support as Moderator Between  Dating Violence Victimization and Depression/Anxiety Among African Americans and (سراج خرمی & صفر زاده, 1391) Caucasians", School Psychology Review 4, pp.179-185.
Mohebbi Nooruddin Wand, M. H. Moshtaghie, S & Shahbazi, M (2011). Relationship between family emotional atmosphere and social skills development and academic achievement of male and female students of the fourth and fifth grade elementary schools of Masjed Soleyman. Journal of Research in Curriculum Planning, 8 (30): 84-93 (Text in Persian).
Mousavi Shooshtari, M. (1997). Investigating the Relationship between Family Emotional Baroque and Individual-Social Adjustment and Academic Performance of Third-Level Students of Ahwaz Secondary Schools. Master's Degree, Shahid Chamran University of Ahvaz (Text in Persian).
Najjar Pour Ostadi, S & Khadivi, A. (2008). Investigating the relationship between self-concept and self-esteem of adolescents and youths aged 17-28 in Islamshahr. Journal of Educational Sciences, 1 (3): 81-102 (Text in Persian).
Namazi, F & Sohrabi, , N. (2018). The role of mediating social adjustment among family patterns and adolescent mental health. Journal of Educational Psychology, 15 (29): 237-256 (Text in Persian).
Nasiri, F & Abdolmaleki, S. (2016). Explain the relationship between perceived social support and quality of life with the mediating role of perceived stress in female headed households in Sanandaj. Journal of Applied Sociology, 27 (46): 99 -116 (Text in Persian).
Navabinejad, S. (1998). Normal and abnormal behaviors of children and adolescents and ways to prevent and treat abnormalities. Tehran: Publications of the Association of Educators and Educators (Text in Persian).
Nick Siret, F. Khademi  eshkazari, M & Hashemi, Z. (2016). Parenting Parents' Parenting Practices by Encouraging Student Achievement. Magazine of Modern Thoughts, 12 (4): 151-174 (Text in Persian).
Nuden Yazdi, M (2011). Relationship between parent's emotional maturity and social adjustment of high school girl students in Tehran. Master's Degree in Educational Psychology, Islamic Azad University, Tehran Branch (Text in Persian).
Sabri, M. Alborzai, M & Bahrami, M. (2013). Relationship between family communication patterns, emotional intelligence and emotional creativity in high school students. Quarterly Journal of Advanced Thoughts, 9 (2): 35-63 (Text in Persian).
Salari, E (2015). Relationship between perceived social support and family cohesion with social anxiety. Thesis of Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology (Text in Persian).
Salimi, M. (2009). Comparative study on the effect of educational patterns and religious level of parents from the perspective of high school girl students in Tehran district 8 on emotional maturity of these students. Master's thesis, Al-Zahra University (Text in Persian).
Sarafino, E. P. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions. New York: John Wiley.
Seraj khorrami, N. Safrzadeh & S. (2012). Comparison of psychological characteristics, emotional atmosphere of the family and suicidal ideation between females and normal girls in Ahvaz, Magazine of New Findings in Psychology. 7 (23): 129-148 (Text in Persian).
Singh Y. and Bhargava M. (1984), Emotional Maturity Scale. Agra: National Psychological Corporation.
Shahbazian Khaniq, A.Samimi, Z & Habibi Kalibar, R. (2018). Students differentiate between high and low academic vitality based on academic optimism and goal orientation. Magazine of Modern Thoughts, 14 (1): 247-267 (Text in Persian).
Show, B. A.; N. Krause; L. M. Chatters; C. M. Connell & B. I. Dayton (2004),"Emotional Support from Parents Early in Life", Aging, and Health. Journal oPsychology and Aging 19, pp.4-12.
Sbicigo, B., & Dell'Aglio, D. D. (2012). Family environment and psychological adaptation in adolescents. Academic Journal, 25(3): 18- 23.
Swickert, R.J., Hittner, J.B., & Foster, A. (2010). Big five traits interactto predict perceived social support. Personality and Individual Differences, ٤٨, ٧٣٦–٧٤١.
Rahavardi, E & Bakiyani Moghadam, M.H. (2015). Mediating role of family atmosphere in relation to general health of female high school students in Yazd. Toluh paradise, 14 (2): 138-148 (Text in Persian).
Rahimi, R. (2008). Investigating the Simple and Multiple Relationships of Mental Health with Emotional Maturity of Secondary and Secondary High School Students in Tehran. Master's thesis, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University (Text in Persian).
reves, M., & Taylor, J. (2007). Specific relationship between core beliefs and personality disorder symptoms in a nonclinical sample, Clinical Psychology & Psychotherapy, 14, 96-104.
Yan, N .Zhou, N.  Ansari. A. (2016). Maternal Depression and Children’s Cognitive and Socio-Emotional Development at First Grade: The Moderating Role of Classroom Emotional Climate . J .Child  & Family  Studies25: 1247. doi:10.1007/s10826-015-0301-9.
Zimet, G.D.; Dahlem, N.W.; Zimet, S.G. & Farley, G.K. (1988). “The multidimensionalscale of perceived social support”. Journal of Personality Assessment, 52, 30-41.
White, J., Shelton, K. H. & Elgar, F. J. (2014). Prospective Associations Between
the Family Environment, Family Cohesion, and Psychiatric Symptoms AmongAdolescent Girls. Child Psychiatry & Human Development, 45, 544- 554.
Zalizadeh, M. Bagheri, M & Multaft, H. (1397). Investigating Family Factors Affecting Social Tolerance (Case Study: Students of Shahid Chamran University of Ahvaz), Journal of Applied Sociology, 29 (2): 129-146