مطالعه تحلیلی توسعه حرفه ای در آموزش و پرورش پیش دبستانی: مروری بر تحقیقات انجام شده در طی 36 سال گذشته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 محقق پسا دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

3 عضو هیات علمی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

4 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

آموزش و پرورش پیش دبستانی یکی از پایه های اساسی هر نظام و سیستم آموزشی می باشد. در تمامی نظامهای آموزشی این مقطع از آموزش عمومی مورد سوالها و چالشهای جدی واقع شده است. سوال در خصوص اهداف، نوع و کیفیت برنامه های آموزشی از جمله این چالش ها می باشد. اهمیت و ضرورت توسعه حرفه ای به حدی است که توجه به آن موجب بهبود عملکرد معلم و یادگیری کودک می شود. در این مقاله پژوهشهای انجام شده در طی 36 سال اخیر (از سال1980تا2016) در حوزه توسعه حرفه ای در آموزش و پرورش پیش دبستانی و اوان کودکی که در پایگاه داده ایISI نمایه شده اند مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 917مقاله و رکورد با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه ای اجتماعی مورد کنکاش و بررسی کتابشناختی به منظور شناسایی روندهای موجود و ارائه راهنمایی برای پژوهشهای آینده قرارگرفتند. همچنین روندهایی مثل کشورهای دارای بیشترین مقاله، دانشگاهها و مؤسسات تولیدکننده مقاله در این حوزه، حوزه های تحت پوشش و سایر روندها مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از نرم افزار وس ویورر انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که از 5 دانشگاه برتر در حوزه تعامل در محیط های یادگیری آنلاین، 4دانشگاه آن در آسیا قرار دارند و همچنین اولین دانشگاه آمریکا که در جمع برترین ها قرار دارد، دانشگاه ایندیانا می باشد که در رتبه ششم دانشگاههای دارای بیشترین تولید علم قرار دارد. اما در مجموع، کشور آمریکا در اغلب رشته ها، بیشترین سهم را در تولید علم دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analytical Study of Professional Development in Preschool Education: An overview of the research carried out over the past 36 years

نویسندگان [English]

  • Rouhollah Khodabandelou 1
  • Golnar Mehran 2
  • Hoda sadat Mohseni 3
  • Fahimeh Rajabi 4
1 Postdoctoral Researcher, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Faculty member, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
3 Faculty member, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
4 Faculty member, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Preschool education is one of the basic foundations of any system and educational system. In all educational systems, this section has raised serious questions and challenges from public education. The question of goals, type and quality of training programs is one of these challenges. The importance and necessity of professional development to such an extent that it improves the performance of the teacher and the child's learning. In this article, research has been conducted over the past 36 years (from 1980 to 2016) on the development of vocational education in preschool and adolescent education indexed in the ISI database. A total of 917 articles and records were analyzed using a social network analysis and bibliographic review to identify existing trends and provide guidance for future research. Also, trends such as the countries with the most articles, universities and institutes producing articles in this area, covered areas and other trends were examined. An analysis of social networks was done using Wizard software. The research findings showed that five of the top five universities in the field of interaction in online learning environments, four of which are in Asia, and the first university in the United States is the University of Indiana, ranked sixth in the largest universities Science production. But in sum, the United States has the largest share in science production in most disciplines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Professional Development"
  • "Preschool Education"
  • "Review Study"
Abbott-Shim, M., Lambert, R., & McCarty, F. (2000). Structural model of Head Start classroom quality. Early Childhood Research Quarterly15(1), 115-134.
Barros, S., Cadima, J., Bryant, D. M., Coelho, V., Pinto, A. I., Pessanha, M., & Peixoto, C. (2016). Infant child care quality in Portugal: Associations with structural characteristics. Early Childhood Research Quarterly37(2016), 118-130
Borgatti, S. P., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. (2009). Network analysis in the social sciences. science323(5916), 892-895.
Borko, H., Jacobs, J., & Koellner, K. (2010). Contemporary approaches to teacher professional development. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (Vol. 7, pp. 548-556). Oxford, England: Elsevier.
Burchinal, M., Vandergrift, N., Pianta, R., & Mashburn, A. (2010). Threshold analysis of association between child care quality and child outcomes for low-income children in pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly25(2), 166-176.
Buysse, V., Winton, P. J., & Rous, B. (2009). Reaching consensus on a definition of professional development for the early childhood field. Topics in early childhood special education28(4), 235-243.
Campbell-Barr, V. (2017). Quality early childhood education and care–the role of attitudes and dispositions in professional development. Early Child Development and Care187(1), 45-58.
Ceglowski, D., & Bacigalupa, C. (2002). Four perspectives on child care quality. Early Childhood Education Journal30(2), 87-92.
De Verneil, M., and Berge, Z. L. (2000). Going Online: Guidelines for faculty in higher education. International Journal of Educational Telecommunications, 6, (2), 227 – 242.
Gol‐Guven, M. (2009). Evaluation of the quality of early childhood classrooms in Turkey. Early Child Development and Care179(4), 437-451.
Ishimine, K., & Tayler, C. (2014). Assessing Quality in Early Childhood Education and Care. European Journal of Education, 49(2), 272–290
Katz, L. G. (2008). Multiple perspectives on the quality of early childhood programmes. European Early Childhood Education Research Journal1(2), 5-9.
Khodabandelou, R., Mehran, G., & Nimehchisalem, V. (2018). A Bibliometric Analysis of 21st Century Research Trends in Early Childhood Education. Revista Publicando, 5(15), 137-163.
Koellner, K., & Jacobs, J. (2015). Distinguishing models of professional development the case of an adaptive model’s impact on teachers’ knowledge, instruction, and student achievement. Journal of Teacher Education66(1), 51-67.
Perlman, M., Falenchuk, O., Fletcher, B., McMullen, E., Beyene, J., & Shah, P. S. (2016). A systematic review and meta-analysis of a measure of staff/child interaction quality (the classroom assessment scoring system) in early childhood education and care settings and child outcomes. PloS one11(12), 1-33.
Schachter, R. E. (2015). An analytic study of the professional development research in early childhood education. Early Education and Development26(8), 1057-1085
Sheridan, S. M., Carolyn P. E., Christine A. M., & Lisa, L. K. (2009). Professional development in early childhood programs: Process issues and research needs. Early education and development 20(3), 377-401.
Woods, R. H., & Baker, J. D. (2004). Interaction and immediacy in online learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 5(2), 1-13