بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارسیان.

2 استاد گروه روانشاسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیارگروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش: معلمان با استفاده از ارزیابی های اولیه و ثانویه از بافت مدرسه و کلاس درس، تجارب مؤثر هیجانی خود را بدست می آورند. هدف اصلی اجرای پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه هیجانات چهار عاملی معلم است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح توصیفی – همبستگی است. دو گروه از معلمان مرد و زن در این پژوهش شرکت کردند برای تعیین نسبت جنسیت، از بین 501 نفر گروه نمونه، 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن به روش نمونه گیری تصادفی - طبقه ایی از بین معلمان پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهرانتخاب شدند.
یافته ها: تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از عامل یابی مؤلفه اصلی و چرخش پروماکس انجام شد و چهار مؤلفه لذت، اضطراب، عصبانیت وافتخار بدست آمد. بار عاملی همه سئوالات روی عاملها بیشتر از 0/30 بود و لذا هیچ کدام از سئوالات حذف نشدند. نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش استخراج شده مطلوب است و حاکی از این بود که داده های پژوهش با مدل نظری چهار عاملی هیجانات معلم برازش دارد. با استفاده از روش ضریب آلفا کرونباخ، پایایی مؤلفه های پرسشنامه آن بدست آمد و مقدار آنها مطلوب بود.
نتایج: نتایج بدست آمده حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه هیجانات معلم ابزاری معتبرو با پایایی و روایی مطلوب بوده و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی در جامعه معلمان دبیرستان دارد.. کاربرد پرسشنامه در مقطع ابتدایی با احتیاط صورت گیرد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The investigation of validity and reliability of four factors teacher emotions questionnaire

نویسندگان [English]

  • Ali Ghasemi 1
  • parvin kadiwar 2
  • Hadi Keramati 3
  • Mehdi Arabzadeh 4
1 Phd, Student of Educational Psychology, Tehran,Iran. Teacher of Azad University, Parsian, Iran.
2 Professor of Educational Psychology Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Assist of Professor of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Assist of Professor of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The teachers earn effectiveness experiences with using primary and secondary appraisal in the classroom and school context. The main purpose of this article is investigation of validity and reliability of four factors teacher emotions questionnaire.
Method: Questionnaires were administered between teachers, of Asalouyeh, Parsian and Shibkooh cities in Hormozgan and Bushehr Zone of Iran. For determinig sex proportion, 501 teachers selected with randomized stratified sampling. 298 men and 203 women responded to questionnaire.
Results: The exploratory factor analysis (EFA) is done with principal components and rotated with promax method. Four factors is earned consist enjoyment, anxiety, anger, proud with principal components and rotated with promax method. Loading factors was than 0/30. None of items is omitted. Result of confirmatory factor analysis (CFA) also showed that the goodness fit of the four factors were good fit of the data to the hypothesized model. Reliability of teacher emotions questionnaire is earned with Alpha Cronbach’s Coefficient method. Alpha Cronbach’s coefficient dimensions consist enjoyment, anxiety, anger and, proud were good and acceptable.
Conclusion: The result showed that the four factors of teacher emotion questionnaire has good validity and reliability. It can be used in instructional and psychological research in Iranian high schools teachers. Results of this research is generalized with caution to primary schools teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion creativity
  • enjoyment
  • Anxiety
  • anger
  • proud
حبیبی، آرش؛ عدن ور، مریم، (1396)، مدل یابی معادله ساختاری و تحلیل عاملی(آموزش کاربردی نرم افزار لیزرل)، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
قاسمى، وحید،(1390)، برآورد حجم نمونه در مدلهای معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی، مطالعه جامعه شناسی ایران، دوره 12، شماره 4، 161138-.
قاسمی، وحید، (1392)، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد آموس، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
لاورنس اس، میرز؛ گلن گاست؛ ا.جی. گارینو،(2006)،  پژوهش چند متغیری کاربردی(طرح و تفسیر)، ترجمه پاشا شریفی، حسن، فرزاد، ولی الله؛ رضاخانی، سیمین دخت؛ حسن آبادی، حمیدرضا؛ ایزانلو، بلال؛ حبیبی، مجتبی ،(1391)، تهران، انتشارات رشد.
 هومن، حیدر علی، (1393)، مدل یابی معادله ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران، انتشارات سمت.
Chang, M. L. (2013). Toward a theoretical model to understand teacher emotions and teacher burnout in the context of student misbehavior: appraisal, regulation and coping. Motivation and Emotion, 37, 799-817. http://dx.doi.org/10.1007/s11031-012-9335-0.
 Cross, D. I., & Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers’ emotions in the school context, Teaching and Teacher Education, 28 (7), 957-967. doi: 10.1016/j.tate.2012.05.001
Denzin, N. K. (1984). On understanding emotion. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
 Eren. A. (2012). Prospective teachers’ future time perspective and professional plans about teaching: The mediating role of academic optimism. Teaching and Teacher Education. 28,111-123.
Eren. A. (2013). Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope and emotions about teaching: a mediation analysis, Social Psychology Education, DOI 10.1007/s11218-013-9243-5.
Eren. A. (2013). Relational analysis of prospective teachers’ emotions about teaching, emotional styles, and professional plans about teaching, Aust. Educ. Res.DOI.10.1007/s13384-013-0141-9.
Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In R. Pekrun & L. Linnen brink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education (pp. 494–519). New York: Routledge.
Frenzel A. C., Pekrun R., Goetz, T., Daniels L. M., Durksen T. L., Becker-Kurz B, Robert M., &  Klassen .R.M. (2016). Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotion Scales (TES), Contemporary Educational Psychology. 46, 148-163.
Frijda, N. H. (1993). The place of appraisal in emotion. Cognition and Emotion, 7, 357–387. doi:10.1080/02699939308409193.
Ghasemi. V.(2011). Sample Volume Estimate in Structural Equation Modeling and Competence Appraisal in Social Researchers, Iranian Sociology Study, 12(4), 138-141.
Ghasemi .V .(2013). Structural Equation Modeling in Social Researches Using Amos Graphic,Tehran. Gameh Shenasn Publication.
Goleman, D. (2006). The socially intelligent leader. Educational Leadership, 64(1), 76–81.
Good, C & Dweck, C. (2003a). How teachers inadvertently send messages about the nature of Intelligence unpublished manuscript, Columbia University.
Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lüdtke, O. (2007). Between-and within-domain relations of students' academic emotions. Journal of Educational Psychology, 99(4), 715. doi: 10.1037/0022-0663.99.4.715.
Habibi. A & Adanvar. M. (2017). Structural Equation Modeling and Factor Analysis (Educational Utility with  Lisrel Application), Tehran, Gehad Daneshgahi Publication.
Hair, J. F., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis, NJ: Prentice Hall.                                                                       
Hall, N. C & Goetz. T. (2013). Emotion, Motivation, and Self-Regulation: A Handbook for Teachers, Emerald Group Publishing Limited Howard House, Wagon Lane, Bingley BD16 1WA, UK.                                
Hargreaves, A. (1998). The emotional politics of teaching and teacher development: With implications for educational leadership. International Journal of Leadership Education, 1, 315–336.
Hagenauer, G., & Hascher, T., & Simone E. Volet, S. E. (2015). Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship, Eur J. Psychol Educ DOI 10.1007/s10212-015-0250-0.
Hooman. H. A. (2014). Structural Equation Modeling with Lisrel Application, Tehran, Samt Publication.
Hong, J., Youyan., N,. Benjamin. H,. Gmicomonobe, J. F,. Sula,Y., & Hitomy, K. (2016). Revising and Validating Achievement Emotions Questionnaire – Teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107. doi: 10.17583/ijep.2016.1395
Klassen, R. M., Perry, N. E., & Frenzel, A. C. (2012). Teachers’ relatedness with students: An underemphasized component of teachers’ basic psychological needs. Journal of Educational Psychology, 104 (1), 150–165. doi: 10.1037/a0026253  
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York, NY: Oxford University Press.
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotions: A new synthesis. New York, NY: Springer.
Levpuscek, M. P., & Zupancic, M. (2009). The role of parental involvement, teachers' behavior, and students' motivational beliefs about math. The Journal of Early Adolescence, 29, 541-570.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2004). What should we do about motivational theory? Recommendations for the 21st century. Academy of Management Review, 29, 388-403.
Macklem. G. L. (2008). Practitioner’s Guide to Emotion Regulation in School-Aged Children New York, NY 10013, USA. middle schools. NASSP Bulletin, 89, 54-75.
 Moe, A., Pazzaglia, F., & Ronconi, L. (2010). When being able is not enough. The combined value of positive affect and self-efficacy for job satisfaction in teaching. Teaching and Teacher Education, 26, 1145-1153. doi:10.1016/j.tate.2010.02.010
Meyers. L. S., Gamst. G & Guarino. A. g. (2006). Applied Multivariate Research: design and interpretation, Traslated by Pashasharifi. H., Farzad. V.,  Rezakhani. S., Hassanaadi.  H. R., Izanloo. B., Habibi.  M. (2012). Tehran, Roshd Publication.            
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Ratner, C. (2000). A cultural-psychological analysis of emotions. Culture and Psychology, 6, 5–39. doi: 10.1177/1354067X0061001.
Ratner, C. (2007). A macro cultural-psychological theory of emotions. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotions in education (pp. 89-104). San Diego: Elsevier.
Roney, K., Coleman, H., & Schhlichting, K. A. (2007). Linking the organizational health of middle schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91:289-321.
 schutz, P. A., Hong, J. Y., Cross, D. I., & Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotions among educational contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 343-360. doi: 10.1007/s10648-006-9030-3.
Schutz, P. A. (2014). Inquiry on teachers' emotion. Educational Psychologist, 49(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.1080/00461520.2013.864955.
Tracy, J. L., & Robins, R. W. (2004). Show your pride: Evidence for a discrete emotion expression. Psychological Science, 15, 194–197. doi: 10.1111/j.0956-7976.2004.01503008.x
Tracy, J. L., & Robins, R. W. (2007). The psychological structure of pride: A tale of two facets. Journal of Personality and Social Psychology, 92 (3), 506-525. doi: 10.1037/0022-3514.92.3.506
Taxer, J. L., & Frenzel, A. C. (2015). Facets of teachers' emotional lives: a quantitative investigation of teachers' genuine, faked, and hidden emotions. Teaching and Teacher Education, 49, 78-88.
Trigwell. K. (2012). Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher, education, Instr Sci 40, 607–621DOI 10.1007/s11251-011-9192-3.
Tinsley, H. E. & Tinsley, D. J (1987) Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34, 414-424.
 Wierzbicka, A. (1986). Human Emotions: Universal or Culture-Specific? American Anthropologist, 88(3), 584–594.
Oriol, X., Amutio, A., Mendoza, M., Costa, S. D & Miranda. R. (2016). Emotional Creativity as Predictor of Intrinsic Motivation and Academic Engagement in University Students: The Mediating Role of Positive Emotions, frontiers in psychology, 10.3389/ fpsyg.2016.01243.