مدل یابی معادلات ساختاری رابطه اثربخشی فعالیت های قبل ، ضمن و پس از تدریس با بهبود دوره های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی،واحد بندرعباس،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران

2 استادیار،گروه مدیریت آموزشی،واحد بندرعباس،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران

چکیده

این پژوهش به منظور مدل یابی معادلات ساختاری رابطه اثر بخشی فعالیت های قبل ، ضمن و پس از تدریس با بهبود دوره های آموزشی شرکت گاز استان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق کمی و کیفی(آمیخته) و از نوع پژوهش همبستگی بود.جامعه آماری شامل 212 نفر کارکنان شرکت ملی گاز استان هرمزگان بود. که از این جامعه نمونه ای با حجم 140 نفر بر حسب جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و برای استاندارد سازی پرسشنامه از روش های روایی محتوایی،صوری،سازه و همگرا استفاده شد، و برای تعیین پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری t تک نمونه ای و تحلیل عاملی تاییدی که جزئی از معادلات ساختاری است، صورت گرفت،برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS و AMOS استفاده شد، یافته های پژوهش نشان داد که فعالیت های قبل ، ضمن و پس از تدریس در دوره های آموزشی اثر بخش بوده و مدل ساختاری از برازش مطلوب برخوردار بود و اثر بخشی فعالیت های قبل از تدریس ، ضمن تدریس و پس از تدریس با بهبود دوره های آموزشی رابطه معنی داری داشتند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Equation Modeling The Relationship between the Effectiveness of Activities Before, After and After Teaching with Improvement of Training Courses

نویسندگان [English]

  • hashem mohamadichemardani 1
  • mohamadnoor rahmani 2
1 Department of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to model the structural equation of the relationship between the effectiveness of the activities before, during and after teaching with the improvement of training courses in Hormozgan Gas Company. The research method was quantitative and qualitative (mixed) And The research was correlational. The statistical population consisted of 212 employees of the National Gas Company of Hormozgan Province. A sample of 140 people was selected using the Morgan table And simple random sampling method was used, A researcher-made questionnaire was used to measure the variables in the research, The content, form, construct and convergent content validity methods were used to standardize the questionnaire, The Cronbach's alpha test was used to determine of reliability, Data analysis was performed using the statistical method of confirmatory factor analysis, which is part of the structural equation, Data were analyzed using SPSS and AMOS software, The findings showed that activities before, during and after teaching in educational programs were effective and the structural model had a favorable fit. And the effectiveness of pre-teaching activities, During the teaching and after teaching, had a meaningful relationship with the improvement of educational courses

کلیدواژه‌ها [English]

  • Activities before of the teaching
  • Activities During the teaching
  • Activities after of the teaching
  • training course
آهنچیان، محمد رضا و ظهور پرونده، وجیهه (1389). راهکارهای ارتقاء اثر‌‌بخشی دوره‌های آموزشی در سازمان‌ها، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 1(6): 95-126.
اسدی، محمد.، غلامی، خلیل و بلند همتان، کیوان (1394). عوامل و مؤلّفه‌های بنیادی تدریس اثربخش در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی‌دانشگاه کردستان، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 1(11): 123-149.
ابطحی، سید حسین (1396). مدیریت منابع انسانی (از تئوری تا عمل)، تهران: فوژان.
اجاقی، صبا؛ نادری، نادر و رضایی، بیژن (1395). ارزیابی مهارتهای تدریس کارآفرینی بر اساس مدل بوریچ: رویکرد آمیخته،  فصلنامه تدریس پژوهی، 3(4): 129-143.
احدیان، محمد (1390). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران: بشری.
بازرگان، عباس (1392). ارزشیابی آموزشی، تهران: سمت.
بازرگان، عباس (1389). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیّفی و آمیخته؛ رویکرد‌های متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار.
پورجاوید، سهیلا و علی‌بیگی، امیرحسین ( 1391). اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی: مطالعة پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، فصلنامه نامة آموزش عالی، 20(5): 61-80.
جعفری، سکینه و عبد شریفی، فاطمه (1394). ارائه مدل ساختاری از رابطه‌ بین شایستگی‌‌های تدریس ادراک ‌شده اعضای هیأت‌ علمی‌و دستاورد‌های تحصیلی دانشجویان، فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 1(6): 47-66.
رحمان پور، محمد و نصر‌اصفهانی، احمد رضا (1392). روش شناسی پژوهش‌های داخلی و خارجی مربوط به حوزۀ برنامه درسی در آموزش عالی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 2(1): 125-148.
رازقی، منیر.، میرزمانی بافقی، سید محمود و عراقیه، علیرضا (1394). بررسی دوره‌‌های آموزش ضمن خدمت از دیدگاه کارشناسان مراکز ناتوانی یادگیری در شهرستان‌‌های استان تهران، فصلنامه آموزش،مشاورهورواندرمانی، 14(4): 24-38.
زابلی، روح اله.، مالمون، زینب و حسنی، مهدی (1393). مدل‌یابی معادلات ساختاری ارتباط بین عوامل مؤثر بر کیّفیت تدریس اساتید، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۷(۵): 315-321.
زوار، تقی و ویسی، امید (1395). مطالعۀ تفاوت انگیزش شغلی، سبک‌های مدیریت کلاس و سبک‌های تدریس معلمان بر اساس برخی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شغلی، فصلنامۀ تدریس پژوهی، 1(4): 1-27.
زمانی، اصغر (1396). شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کیّفیت آموزش در آموزش عالی، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 11(6): 23-35
سلیمی، جمال و رمضانی، قباد(1393). شناسایی مؤلّفه‌های تدریس اثربخش و ارزیابی وضعیت تدریس (مطالعۀ موردی دانشگاه علمی‌کاربردی استان کردستان)، فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 8(4): 33-61.
ستاری، صدرالدین و جعفرنژاد، عبدالرضا (1389). عوامل مؤثر بر عدم کاربست وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی  یادگیری از دیدگاه دبیران استان مازندران، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(1): 5-20.
سیف، علی اکبر (1395). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: دوران.
سید جوادین، سید رضا (1392). مبانی مدیریت منابع انسانی، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
شهرکی‌پور، حسن و رستگاری پور، مریم (1391). بررسی رابطه بین کیّفیت تدریس معلمان دینی و رفتارهای مذهبی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه از دیدگاه معلمان منطقه یک شهر تهران، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 4(8): 141-163.
شعبانی، حسن (1396). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس)، تهران: سمت.
صفوی، امان اله (1396). روش‌ها فنون تدریس (متن کوتاه)، تهران: معاصر.
طبیبی، سید جمال.، ملکی، محمد رضا و دلگشایی، بهرام (1395). تدوین پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و مقاله علمی، تهران: فردوس.
عبدی، حمید.، نصر، احمد رضا.، میر شاه جعفری، ابراهیم و ربیعی، مهدی (1390). رابطۀ دانش فراشناختی و میزان اثربخشی تدریس اعضای هیأت علمی‌دانشگاه‌های دولتی، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 2(7): 83-106.
عارفی، محبوبه.، طالب زاده نوبریان، محسن و محمدی چمردانی، هاشم (1389). نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه، دو فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام‌‌های آموزشی، 4(3): 44-66.
عارفی، محبوبه و شریفی، اعظم (1393). بررسی میزان تأثیر مؤلّفه‌های اخلاقی در تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد، فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(5): 33-43.
فتحی واجارگاه، کورش (1395). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: سمت.
فتحی واجارگاه، کورش (1393). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی، تهران: علم استادان.
فتحی واجارگاه، کورش و محمد هادی، فریبرز (1392 ). مبانی مدیریت کیّفیت در آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران: آییژ.
کاوه، زهره (1394). بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری از دید معلمان دوره ابتدایی شهر تهران، فصلنامه پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 2(7): 149-162.
میلر، دبلیو، آر و میلر، ماری اف (1932). راهنمای تدریس در دانشگاه ها، ترجمۀ ویدا امیری (1393)، تهران: سمت.
محمدی خانقاهی، محمد و حسینزاده، امید علی (1394). تدوین و اعتباریابی مدل تدریس اثربخش برای اساتید دانشگاه تبریز،  فصلنامه آموزشوارزشیابی، 31(8): 77-97.
محجوب مؤدب، هاجر و عسگری، فریبا (1389). مقایسۀ ویژگی‌‌های تدریس اثربخش از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فصلنامهمرکزمطالعاتوتوسعهآموزشپزشکی، 1(7): 26-31.
میر محمدی میبدی، سیدجلیل.، مظلومی محمود آباد، سید سعید.، شریف پور، زهرا.، شهبازی، حسن و محمد لو، اعظم (1391). بررسی ویژگی‌های تدریس اثر بخش ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی، 5(۹): 52-62.
محدثی، حمیده.، فیضی، آرام و سالم صافی، رضا (1390). بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های تدریس اثربخش از دیدگاه اعضا هیئت علمی‌و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،  فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، ۹(۶): 464-471.
محمدیان شریف، کویستان.، غریبی، حسن و حبیبی کلیبر، رامین (1395)، مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه ای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص، فصلنامه تدریس پژوهی، 1(4): 27-46.
محمدی، داود (1382). برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان در سازمان ها، مؤسسات و صنایع‌، تهران: پیوند نو.
میرزا بیگی، علی (1383). راهنمای برنامه ریزی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهران: تبلور.
Akiri, A. and Ugborugbo. N. M. (2009). Teachers Effectiveness and students Academic performance in public secondary schools in Delta State, Nigeria. Student Home Common  Sciences, 3(2): 107-113.
Aahanchian, M. R. and Zohoorparvand, V. (2010). Strategies for improving the effectiveness of organizational training courses. Journal of New Thoughts on Education, 1(6): 95-126 (text in Persian).
Arefi, M. and Sharifi, A. (2014). A Study of the Effect of Moral Components on the Teachers' Teaching from the Perspective of Students in Bojnourd Kowsar University. Journal of Curriculum Studies in Higher Education, 10 (5): 33-43 (text in Persian).
Arefi, M., Talebzadeh Nubariyan, M. and Mohammadi Chemardani, H. (2010). Educational            Needs Assessment for Secondary School Teachers. Two Journal of Management and           Planning in Educational Systems. 4(3): 46-66 (text in Persian).
Asadi, M., Gholami, Kh. and Bolanhematan, K. (2015). The Fundamental Components of Effective Teaching in Higher Education from the Perspective of Students and Faculty Members at University of Kurdistan. Journal of New Thoughts on Education, 1(11): 123-149 (text in Persian).
Abdi, H., Nasr, A., Mer Shahe Jafari, E. and Rabiei, M. (2011). A study of the relationship meta-cognitive knowledge and amount of effective teaching among faculty members of public universities. Journal of New Thoughts on Education. 2(7):106-83 (text in Persian).
Ahadiyan, M. (2011). Rudimen for Educational Technology. Tehran: Publication of the Boshra (text in Persian).
Abtahi, S. H. (2017). Human Resource Management (from theory to practice).Tehran: Publication of the Fujan (text in Persian).
Bowen, B. D. (2013). Measuring teacher effectiveness when comparing alternatively and traditionally Licensed high school technology education teachers in North Carolina, Journal of Technology Education,  25(1): 80-98.
Bazargan, A. (2010). An Introduction to Qualitative and Mixed Methods Research By Efforts. Tehran: Publication of the Dedar (text in Persian).
Bazargan, A. (2013). Educational Evaluation. Tehran: Samt Publication (text in Persian).
Crosby, J. (2000). AMEE Guide No. 20: The good teacher is more than a Lecturer-the twelve roles of the teacher; Medica Teacher, 22(4): 334-347.
Fathi Vajargah, C. (2016). In-Service Education Planning. Tehran: Samt Publication (text in Persian).
Fathi Vajargah, C. (2014). Basic Principles and Concepts of Curriculum Planning, Tehran: Publication of the Professors Science (text in Persian).
Fathi Vajargah, K. and Mohammad Hadi, F. (2013). Foundations of Quality Management in training and Development, Tehran, Aieej (text in Persian).
Gaertner, H.)2014). Effects of student feedback as a method of self-evaluating the quality of teaching,42, 9-91.
Harland, T., Raja Hussain, R. M. and Bakar, A. A. (2014). The scholarship of teaching and earning: Challenges for Malaysian academics. Teaching Higher Education, 19(1): 38-48.
Jason, P. N. (2010). Public universities Administrator and Technology Policy Making. Educational. Administration Quarterly, 39 (4): 34-36.
Jafari, S. and Abd Sharifi, F. (2015). Structural Modeling of the Relationship Between Perceived Teaching Competencies of Academic Members and Academic Achievements of Students, Journal of Studies in Learning & Instruction, 1(6): 47-66 (text in Persian).
Kaveh, Z. (2015). Survey of the extent, goals, steps and barriers of using educational media in the Learning- instructing process from the viewpoint of the teachers of the elementary school in Tehran, Journal of Education and Learning Research, 2(7), 150 (text in Persian)
Lui, S. and Meng, L. (2009). Perceptions of teachers, students and parents of the characteristics of good teachers: A cross-cultural comparison of china and the United States. Educational,  Assessment, Evaluation and Accountability, 21: 313-328
Miller, W. R. and Miller, M. F. (1932). Handbook For College Teaching. (Amiri, V., Trans). Tehran: Publication of the Samt (text in Persian).
Mirza Beigi, A. (2004). Guide to Planning and perform  training Workshops. Tehran: Tabalvor Publication (text in Persian).
Mohammadi, D. (2003). Planning of In-Service Training for Employees in Organizations,Institutions and Industries. Tehran: Payvand-e-Noo Publication  (text in Persian).
Mohamadi Khanghahi, M. and Hasanzadeh, O. (2015). Compilation and validation of effective teaching model for professors of Tabriz University. Journal of Education and Evaluation, 31(8): 77-91(text in Persian).
Mahjob Moadab, H. and Asgari, F. (2010). Comparing the Effective Teaching Characteristics from the Viewpoints of Teachers and Students of Guilan University of Medical Sciences, Center for Studies and Medical Education Development. 1(7): 33-26(text in Persian).
Mermohamadi Meybodi, S. J. Mazlomi Mahmoudabad, S. S. Sharefpour, Z. Shahbazi, H. and Mohammad Loo, A. (2012). A study of the Effective Teaching charactristics of Students' Viewpoint in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd. Journal of Medical Education Development, 5(9): 52-62 (text in Persian).
Mohaddesi, H., Feazi, A. and Salem Safi, R. (2011). Comparative Study of Effective Teaching Indicators from the Viewpoints of Faculty Members and Students of Oromeyeh University of Medical Sciences. Journal of Oromeyeh Nursing and Midwifery Faculty, 9(6): 471-464 (text in Persian).
Mohammadian Sharif, K., Gharibi, H. and Habibi Kalibar, R. (2016). A study of the Personality profile, professional competencies and effectiveness of high school teachers in Marivan city: A person-centered analysis. Journal of Research in Teaching, 1(4): 27-46 (text in Persian).
Ojaghi, S., Naderi, N. and Rezaee, B. (2016). Evaluation of Entrepreneurship Teaching Skills According to the Borich Model: Mixed Method. Journal of Research in Teaching. 3(4): 129-143 (text in Persian).
Petrovici, M. A. (2012). Effective methods of learning and teaching: a sensory approach, 3rd World conference on learning, teaching and educational leadership, 93: 146–150
Polk, J. A. (2006). Traits of effective teachers. Arts Education policy Review, 107 (4): 23-29.
Pourjavid, S. Alibaghi, A. (2012). The Effectiveness of Teaching In Faculty Members: A Study on the Campus on Agricultural and Natural Resources of Razi University. Journal of Higher Education Letter, 5(20): 80 (text in Persian).
Quinn, M. F. (2000). The principles and practice of Nurse Education. Chapman & Hall: London.
Scheeler, M. C. (2008). Generalizing Effective teaching skills: The missing link in teacher Preparation. Journal Behavioral Education, 17(2): 145-159.
Rahmanpour, M. and Nasr Esfahani, A. R. (2013). Methodology of internal and external research related to curriculum in higher education, Journal of Theory and Practice in Curriculum, 2 (1): 125-148 (text in Persian).
Razeghi, M., Merzamani Bafghi, M. and Aragheeh, A. (2015). A study of the in-service training courses from the point of view of experts in learning disability centers in the provinces of Tehran. Journal of Counseling and Psychotherapy. 14(4): 38 (text in Persian).
Shabani, H. (2017). Educational Skills (Teaching Methods and Techniques), Tehran: Publication of the Samt (text in Persian).
Simerjit, S., Dinker, R. P., Nirmal, K., S., Avneet, K., Htoo Htoo K., S. and Ankur,B. (2013). Qualities of an effective teacher: What do medical teachers think? Singh et al. BMC MedicalEducation,128(13), 2-7.
Seif, A.(2016). Methods Of Educational Measuring and Evaluating, Tehran: Publication of the Dowran (text in Persian)
Seyed Javadin, S. R .(2013). Human Resources Management Basics, Tehran: Publication of the Management College of Tehran University (text in Persian).
Sattari, S. and Jafarnejad, A. (2010). Factors Affecting the Inappropriate Use of Educational Aid Tools During the Learning- instructing from the Viewpoint of the Teachers of Mazandaran Province. Journal of Information and Communication Technology in Education, 2(1): 5-20 (text in Persian).
Safavi, A. (2017). General methods and techniques of teaching (Short Text). Moaser Publication (text in Persian).
Shahraki Pour, H. and Rastegari Pour, M. (2012). The opinions of teachers of religion on the relationship between their teaching quality and students' religious behaviors, Journal of New Thoughts on Education, 4(8): 163 (text in Persian).
Salemi, J. and Ramezani, Gh. (2015). Identifying Effective Teaching Components and Assessing the Teaching Condition (Case Study of Applied Academic University of Kurdistan Province). Journal of Educational Measurement & Evaluation Studies, 8(4): 33 -61(text in Persian).
Tabibi, S. J., Maleki, M. R. and Delgoshaei, B. (2016). Writing Successful Thesis, dissertation, research project and scientific article. Tehran: Ferdows Publication (text in Persian).
Wan, N., Howard, N. and Alan, W. (2010). School experience influences on preservice teachers evolving beliefs about effective teaching. Teaching and teacher Education, 26: 278-289
Zaboli, R. Malmoon, Z. Hassani, M. (2014). Structural Equation Modeling Relationship between Factors Affecting the Quality of University professors Teaching. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 7(5): 315-321 (text in Persian).
Zavar, T. Veasi, O. (2016). A study of the difference between job motivation, classroom management styles and teacher teaching styles based on some demographic and occupational characteristics, Journal of Research in Teaching, 1(4):1-27 (text in Persian).
Zamani, A. (2017). Identifying, Analyzing and Prioritizing Effective Factors on Quality of Education in Higher Education, Journal of Innovation and Enterpreneurship, 11(6): 23-35 (text in Persian).