تأثیر تراکمی تجربه ارزشیابی توصیفی(کیفی) بر اضطراب آزمون و خودکارآمدی دانش آموزان پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، تعیین تأثیر تراکمی تجربه نظام ارزشیابی توصیفی بر اضطراب و خودکارآمدی دانش‌آموزان بود. بدین منظور70 نفر دانش آموز(35 پسر و 35 دختر) که چهار سال متوالی نظام ارزشیابی توصیفی را تجربه کرده بودند و 70 نفر دانش‌آموز(35 پسر و 35 دختر) مشمول نظام ارزشیابی کمّی، از تهران انتخاب و به پرسشنامه‌ اضطراب(ابوالقاسمی و همکاران(1375) و مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموز (مورگان- جینکز،1999) پاسخ دادند. برای هر متغیر، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی محاسبه و از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد.یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان تأثیر دارد. اثر اصلی نوع ارزشیابی بر اضطراب امتحان معنادار است. صرف‌نظر از جنس، میانگین اضطراب دانش‌آموزان مشمول ارزشیابی سنتّی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی است. اثر اصلی نوع ارزشیابی و جنس دانش‌آموزان بر خودکارآمدی معنادار نیست. باوجود این، خودکارآمدی برحسب جنس دانش‌آموزان از نوع ارزشیابی متأثر می‌شود. بنابراین، جنس دانش‌آموز با نوع ارزشیابی رابطه داشته و می‌تواند اثرات ارزشیابی را تعدیل کند. به نظر می‌رسد دختران بیش از پسران به اشارات و توصیف‌های کلامی آموزگاران حساس بوده و از آن متأثر می‌شوند.کابردهای این یافته‌ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و برای انجام تحقیقات بعدی پیشنهادهایی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cumulative Effect of Experiencing Descriptive (qualitative) Evaluation on Test anxiety and Self-efficacy of Students in the fifth grade

نویسنده [English]

  • Ahad Naveedee
Associate Professor, Institute of Educational Studies, Educational Research and Planning Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study we examine the effects of experiencing descriptive/qualitative system of evaluation on test anxiety and self-efficacy in the fifth grade students. the required data were gathered using two questionnaires (test anxiety and self-efficacy).Subjects included 140 students in Tehran who belong to traditional(35 female, 35 male) and new descriptive(35 female, 35 male) systems. Each of these two groups during the four past years covered by the mentioned evaluation systems. Two-way ANOVA was used for comparison means of anxiety and self-efficacy. Findings show that the main effect of evaluation system on anxiety is significant. Anxiety scores in the traditional group is greater than descriptive evaluation group. The main effect on students' self-efficacy and gender were not significant. However, interaction effect of sex and type of evaluation is significant. Self-efficacy is affected by the type of assessment in terms of the gender of the students. Therefore, the gender of the student is related to the type of evaluation and can modify the effects of the evaluation. Girls seem to be more sensitive than the boys to the hints and verbal descriptions of teachers, and they are affected. Implications of these findings were discussed in detail and further research in the future studies were suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • descriptive evaluation
  • quantitative evaluation
  • Anxiety
  • self-efficacy
  • elementary school
ابوالقاسمی، عباس.، اسدی مقدَم، عزیزه.، نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین(1375). ساخت و اعتبار‌یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان، فصلنامه مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، 3و4(3): 61-74.
احمدی، حسین و حسنی، محمد(1387).ارزشیابی توصیفی: الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی، تهران: مدرسه.
الله کرمی، آزاد و امیرتیموری، محمدحسن(1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش‌آموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس. اندیشه‌‌های نوینتربیتی، 2(9):85 -107.
امیری، طاهره (۱۳۸۵). بررسی میزان اثر بخشی طرح ارزشیابی توصیفی در پایه‌های اول، دوم وسوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی‌در استان چهار محال بختیاری سال تحصیلی ۸۵- ۱۳۸۴ .شهرکرد: شورای تحقیقات آموزش و پرورش
برهان‌منش،محمد(1351). نتایج ناشی از روش‌های کنونی ارزشیابی،نشریه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1(2): 37-49.
بنی‌اسدی، حسین و حسنی، محمد(1385). آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی.تهران:آزمون نوین.
بهمن، بهاره.، کیامنش، علیرضا و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه(1392). مقایسۀ اضطراب مدرسه و مؤلّفه‌‌های آن در دانش‌آموزان پایۀ چهارم در دو سیستم ارزشیابی سنّتی و توصیفی. پژوهشدربرنامهریزیدرسی(دانشوپژوهشدرعلومتربیتی-برنامهریزیدرسی)، 12(10): 93-107.
پینتریچ.پال.آر و شانک.دیل. اچ.(2002). انگیزش در تعلیم و تربیت:نظریه‌ها، تحقیقات و راهکارها. مترجم شهرآرای، مهرناز، تهران: علم
حسنی، محمد و کاظمی، یحیی(1382). طرح ارزشیابی توصیفی(اهداف، اصول، راهکارها).تهران: معاصر
حسین‌زاده، فتح الله(1380).آسیب‌شناسی نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان جمهوری اسلامی‌ایران،تهران:سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
حسینی، سیده فهیمه(1390). بررسی نگرش معلمان و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری و سلامت روحی و روانی  دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی  شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم- تهران.
حقیقی، فهیمه السادات(1384). نقش ارزشیابی مستمر (توصیفی) درتعمیق یادگیری دانش‌آموزان پایة دوّم مقطع ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 84-1383، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز - تهران.
خدابنده، صدیقه(1385). مقایسه اثربخشی ارزشیابی توصیفی و کمی‌بر میزان یادگیری،اضطراب و علاقه به یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی شهر کرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی- تهران.
خدیوی زند، محمد مهدی(1373). هنگامه‌های رنج‌زای امتحان، خلاصه مقالات همایش علمی کاربردی بهبود کیّفیت آموزش عمومی،اداره کل آموزش و پرورش استان- تهران.
خلخالی، مرتضی(1381).آسیب‌شناسی نظام برنامه ریزی درسی ایران.تهران: سوگند.
خوارزمی، مرتضی(1389). بررسی تأثیر الگوی ارزشیابی توصیفی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی استان هرمزگان از دیدگاه معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم- تهران.
خوش خلق، ایرج(1385).ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور، فصلنامه تعلیم و تربیت، 88(4): 117-148.
خوش‌خلق، ایرج و شریفی، حسن پاشا(۱۳۸۹). گزارش ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رجبی، غلامرضا(1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی (GSE-10) در دانشجویان روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد مرودشت. اندیشه‌های نوینتربیتی، 1 و2(2):111-122.
رزم‌آرا، صمد( 1385). مطالعه نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب و ارتقا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84-85، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور- تهران.
رضایی، اکبر(1385).تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگی‌های شناختی،عاطفی و روانی- حرکتی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی- تهران.
سجادی، سید‌مهدی(1380). تبیین رویکرد استنتاج در فلسفۀ تعلیم و تربیت،تهران: امیر‌کبیر.
سیف‌، علی‌اکبر(1382). ‌مفهوم سنجش و تأثیر آن بر روش‌ آموزشی معلم و کیّفیت یادگیری دانش‌آموزان، اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، تهران: دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.
شریعتمداری، علی( 1376). رسالت آموزشی و پژوهشی مراکز آموزشی، تهران: سمت.
شعبانی،حسن(1372). مهارت‌های آموزش و پرورش، تهران: سمت.
شیرمحمدی، جواد(1388). بررسی مقایسه‌ای تأثیر شیوۀ ارزشیابی توصیفی و کمّی ‌بر کیّفیت زندگی مدرسه، اضطراب امتحان و خلّاقیّت دانش‌آموزان پایۀ سوم دبستان شهر مشهد در سال تحصیلی 1388-1387، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی- تهران.
صالحی، زهرا(1389). بررسی اثر بخشی ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت و عزت نفس دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی منطقه 9 شهر تهران در سال تحصیلی 89-88،پایان‌نامه پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی- تهران.
صالحی، کیوان.، بازرگان، عباس.، صادقی، ناهید و شکوهی‌یکتا، محسن(1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستۀ معلمان از آسیب‌‌های احتمالی ناشی از اجرای برنامۀ ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعاتاندازهگیریوارزشیابیآموزشی، 9(5): 59-100.
صمدی، معصومه(1387). بررسی تأثیر بازخورد نوشتاری معلم در کلاس درس بر خودکارآمدی و حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان دختر دورۀ راهنمایی. اندیشه‌های نوینتربیتی، 4(4):137-153.
عرب فیروز‌جاه، اسماعیل(1389). نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب دانش‌آموزان از دیدگاه معلمان شهرستان بابل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی- رودهن.
عیسی‌زاده‌، توحیده(1388). بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی، مسائل رفتاری و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و سنتی شهر مشهد در سال تحصیلی 1388،پایان‌نامه پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی- تهران.
فتح آبادی، جلیل( ۱۳۸۵). بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی- کیفی در تحقق هدف‌های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دوره ابتدایی دراستان مرکزی. شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی- اراک.
کریمی، علی(1384).بررسی تأثیر روش جدید ارزشیابی توصیفی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دوره ابتدایی مدارس شیراز. سازمان آموزش و پرورش استان فارس- شیراز.
محبی، عظیم(1382). بررسی دانش و نگرش معلّمان دوره‌‌های آموزش عمومی شهر تهران نسبت به ارزشیابی مستمر. وزارت آموزش و پرورش، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی- تهران.
محققیان، لیلا و میرشاه جعفری، سید ابراهیم(1396). موانع و مشکلات اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس استثنایی کم توان ذهنی. پژوهش در برنامه ریزی درسی(دانش و پژوهش در علوم تربیتی -برنامه ریزی درسی)‌، 25(14): 63-73.
محمدی، فرزانه‌(1384). بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء(س)- تهران.
معظمی، زهرا(1389)، بررسی نگرش معلمان پایه اول و دوم ابتدایی شهر تهران نسبت به تحقق طرح ارزشیابی توصیفی در ابعاد بهبود یادگیری و بهبود بهداشت روحی و روانی دانش‌آموزان،پایان نامه پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء(س)- تهران.
میرزا محمدی، محمد حسن(1390). شناسایی موانع و مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی دوره ابتدایی در استان زنجان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیّفیت آن، شورای تحقیقات  اداره کل آموزش و پرورش استان- زنجان.
نصرت ناهوکی،عبدالسلام(1391). بررسی مقایسه‌ای رابطۀ بین عزّت نفس و یادگیری دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی در مدارس با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی شهر سراوان در سال تحصیلی 91-90، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی‌- بیرجند.
نویدی، احد(1386). تحول خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان  ابتدایی در اثر بازخوردهای ناظر بر عملکرد تحصیلی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 12(2):35- 58.
نویدی، احد و قاسمی، فاطمه(1393). تأثیر ارزشیابی کمّی و کیفی بر اضطراب دانش‌آموزان چهارم ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 4(30): 105-122.
نیک نژاد، سهیلا(1386). مقایسه تأثیر نوع ارزشیابی (کیفی- کّمی) بر میزان اضطراب مدرسه دانش‌آموزان پایه سوم دبستان‌های شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز - تهران.
یوسف وند،مهدی.، صرامی، غلامرضا.، کدیور، پروین و عشرتی فر، عدنان(1393). تأثیر بازخورد معلم(نوشتاری و کلامی) در ارزشیابی‌‌های تکوینی بر خودکارآمدی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش‌آموزان دوره راهنمایی. اندیشه‌های نوینتربیتی،1(10): 49 – 72.
Abolghasemi, A., Asadi Moghadam, A., Najjarian, B. & Shokerkon, H.(1996). Scale Creation and Validation for Test Anxiety in third grade students of Guidance school in Ahwaz. Journal of Educational Sciences and Psychology, 3 (3-4): 61-74 (Text in Persian).
Ahmadi, H. and Hassani, M.(2008). Descriptive Evaluation: A New Model in Educational Evaluation. Tehran:Madreseh Publication (Text in Persian).
Allah Karami, A. and Amirteymoori, M. H. (2013). The effectiveness of cognitive and meta-cognitive strategies training on test anxiety and self-esteem among third grade of guidance school boys in Qods city. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 9(2): 85 -107 (Text in Persian).
Amiri, T. (2006). A study on the effectiveness of descriptive evaluation progect in the first, second and Third grades  and comparison with quantitative evaluation in Chaharmahal Bakhtiari province in 2005-6 school year, research report, Research Council for Education, Shahrekord (Text in Persian).
Arab Fyroz Jah, I. (2010). Teachers' viewpoints about role of descriptive evaluation in reducing students 'anxiety in Babol. Islamic Azad University, Roudehen (Text in Persian).
Bahman, B., Kayamanesh, A. and Abolmali al-Husseini, Kh. (2013). Comparison of school anxiety and its components in fourth grade students in two traditional and descriptive evaluation systems. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences-Curriculum), 10(12): 93 – 107 (Text in Persian).
Baniasadi, H. and Hassani, M. (2006). Introduction to descriptive evaluation project. Tehran: Azmone Novin (Text in Persian).
Black, P. and Wiliam, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi delta kappan, 80(2): 139-148.
Borhan Manesh, M. (1972). Results from current evaluation and exam methods, Journal of Faculty of Education (Tehran University), 2(1): 27-38(Text in Persian).
Fathabadi, J. (2006). The effect of descriptive-qualitative evaluation on the realization of cognitive, emotional and psycho-motor goals in the Markazi province. Educational Research Council of  Markazi Province:Arak (Text in Persian).
Haghighi, F. (2005). The role of continuous/descriptive evaluation on deepening learning of students in second grade of  elementary schools in  Tehran during  the academic year of 2003-4. Payame Noor University of Tehran (Text in Persian).
Hassani, M. and Kazemi,Y. (2003). Descriptive Evaluation Plan: Goals, Principles, Solutions. Tehran: Asar e maaser (Text in Persian).
Hosseini, S. F. (2001). A study of teachers and parents attitude regarding application of the descriptive evaluation in improving the learning process and psychological health of elementary school students in Tehran. Kharazmi University, Tehran (Text in Persian).
Hosseinzadeh, F. (2001). Pathology of the Assessment System of academic achievement in Islamic Republic of Iran. Organization for  Educational  Research and Planning. Tehran (Text in Persian).
Isazadeh, T. (2009). Study and Comparison of Educational Achievement, Behavioral Issues and Social Skills of Third-Elementary Students in Schools with Descriptive and Traditional Evaluation system in Mashhad . Allameh Tabataba'i University. Tehran (Text in Persian).
Karimi, A. (2005). The effect of descriptive evaluation  on behavioral disorders  among students of elementary schools in Shiraz. Education organization of Fars province.Shiraz (Text in Persian).
Khadivi Zand, M. M. (1994). The painful times of exam. scientific-practical   conference on improving the quality of general education (articles summary). Education Directorate of Tehran Province(Text in Persian).
Khalkhali, M. (2002). Pathology of the Iran Curriculum System, Tehran:Sogand. (Text in Persian).
Kharazmi, M. (2010). Surveying teachers' viewpoints about  the effect of descriptive evaluation model on improving the learning process in third grade  of elementary schools in hormozgan . Kharazmi University (Text in Persian).
Khodabandeh, S. (2006). Comparing   effectiveness of descriptive and quantitative evaluation on learning, anxiety and interest in learning among elementary school students in Shahrkord. Allameh Tabataba'i University (Text in Persian).
Khoshkholgh, I. and Sharifi, H., P. (2010). Evaluation  of the pilot implementation of  the descriptive evaluation in the fourth and fifth grades of elementary schools in some educational districts of the country. Research Institute for Education, Tehran (Text in Persian).
Khoshkholgh, I. (2006). Evaluation of the pilot implementation of the descriptive evaluation  in elementary schools in some educational areas of the country, Quarterly Journal of Education, 88 (4): 148-117(Text in Persian).
Lipnevich, A. A. and Smith, J. K. (2009). Effects of differential feedback on students’ examination performance. Journal of Experimental Psychology, Applied, 15(4): 319.
Mirza Mohammadi, M. H.(2011). Recognition of barriers and problems regarding descriptive-qualitative evaluation in Zanjan's elementary schools  and providing strategies for improving its quality. Research Council  for  Education, Zanjan. (Text in Persian).
Moazami, Z. (2010). Teachers' attitude about realization of descriptive evaluation  goals  regarding improving the learning and mental health of students in Tehran. Al-Zahra University. Tehran. (Text in Persian).
Mohagighian, L. and Mirshah Jafari, S. E. (2016). Obstacles and problems of implementation of descriptive evaluation in exceptional mental disability Schools. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences-Curriculum), 14 (52): 63-73(Text in Persian).
Mohammadi, F. (2005). The effect of descriptive evaluation on self-esteem of third grade elementary school students in Tehran. Al-Zahra University,Tehran. (Text in Persian).
Mohebi, A. (2003). Studying knowledge and attitude of teachers from public education courses toward Continuous evaluation in Tehran.Ministry of Education, Office for educational evaluation.Tehran (Text in Persian).
Naveedy, A. and Ghasemi, F. (2014).The Effect of Qualitative and Quantitative Evaluation on Anxiety in Elementary Students.Quarterly Journal of Education, 4 (120): 105-122 (Text in Persian).
Naveedy, A. (2007). Development of academic self-concept of elementary students due to feedback on academic performance. Quarterly Journal of Research on Educational Issues. 30(12): 35 (Text in Persian).
Niknejad, S. (2007).Comparison of the effect of type of evaluation (qualitative-quantitative) on the school anxiety level in elementary school students in Tehran. Payame Noor University of Tehran (Text in Persian).
Nosrat Nahuki, A. (2012). A comparative study on the relationship between learning and self-esteem of students in elementary schools with  descriptive and traditional evaluation system in Saravan during 2011-2012. Islamic Azad University of Birjand (Text in Persian).
Pintrich, P. R. and Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (translated by Mehrnaz shahraray,2011).Tehran:Elm (Text in Persian).
Pintrich, P. R. and De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1): 33.
Rajabi, Gh. (2006). A Survey on the Reliability and Validity of the general self-efficacy beliefs scale (GSE-10) among psychology students in faculty of and educational sciences and psychology, Shahid Chamran University of Ahwaz and Marvdasht Azad University. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 2(1-2): (111 – 122) (Text in Persian).
Razmara, S. (2006).Studying the role of descriptive evaluation in reducing anxiety and promoting academic achievement among boys and girls in second grade of elementary school in Tehran.Payame Noor University of Tehran (Text in Persian).
Rezaei, A. (2006). The effect of descriptive evaluation on cognitive, emotional, and psycho-motor characteristics of third-elementary Students in Tehran. Allameh Tabataba'i University.Tehran. (Text in Persian).
Sajjadi, S. M.(2001). Explaining the Inference Approach in the Philosophy of Education. Tehran: Amir Kabir (Text in Persian).
Salehi, K., Bazargan, A., Sadeghi, N. and Shokohei Yekta, M. (2015) Representation of teachers' perceptions and lived experiences of probable damages caused by implementation of  the descriptive evaluation program in elementary schools. Educational measurement and evaluation, 5(9): 59 -100 (Text in Persian).
Salehi, Z. (2010). Effectiveness of descriptive evaluation on the progress and self-esteem of female students in the fifth grade of elementary school in the 9th district of Tehran(1999-2010). Allameh Tabataba'i University. Tehran (Text in Persian).
Samadi, M. (2008). The effect of teacher writing feedback in classroom on self-efficacy and solving math problems  among second  grade of guidance school girls. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 4(4): 137-153 (Text in Persian).
Sarason, I. G. (1980). Test  anxiety: Theory, research,and applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Seif, A. A. (2003). The concept of assessment  and its impact on teacher's teaching method and student's learning quality. first congress of educational evaluation. educational and evaluation office. Tehran (Text in Persian).
Sha'bani, H. (1993). Educational Skills. Tehran: Samt publication (Text in Persian).
Shariatmadari, A. (1997). Educational and Research Mission of Educational Centers.Tehran: Samt publication (Text in Persian).
Shirmohammadi, J. (2009). A comparative study on the effect of descriptive and quantitative evaluation methods on school quality of life, test anxiety and creativity of third grade elementary school students in Mashhad(2008-2009). Allameh Tabataba'i University,Tehran (Text in Persian).
Yousefvand, M., Sarami, Gh., Kadivar, P. and Eshratifar, A. (2014). Effect of teacher feedback (written and verbal) on formative evaluations on self-efficacy and the rate of use of self-regulating learning strategies for junior high school students. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 10(1): 49-72 (Text in Persian).