شناسایی و نقد نسبیت‌گرایی در اخلاق مورد نظر نیچه با تأکید بر مفهوم منظر گرایی و دلالت‌های آن در تربیت اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی

2 دبر آموزش و پرورش

3 استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

چکیده
این مقاله در صدد است تا به «نسبیت گرایی» در اخلاق بپردازد که یکی از چالش های مهم تربیت اخلاقی در عصر حاضر است، و مسئله را با توجه به نظریه منظرگرایی (پرسپکتیویسم) نیچه که مبتنی بر نفی «امر مطلق» و اصول ثابت و جهانی است با رویکردی انتقادی بررسی نماید. طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش بر خلاف اعتقاد گروهی از مفسرین، منظر گرایی عملا به نسبیت در اخلاق منجر می شود. تربیت «انسان برتر» فراتر از خوب و بد، غایت هدف اخلاقی نیچه می باشد که با خواست قدرت و در سایه مبارزه با ارزش های مطلق و خلق ارزش های جدید قابل دسترسی است. عدم ارائه الگوی اخلاقی، سودا گرانه و خیالی بودن اخلاق نیچه ای، اختراعی بودن، عدم سازگاری نسبیت اخلاقی با نتایج عملی و عدم ارائه مکتب اخلاقی از طرف نیچه به عنوان موارد نقد درونی و بیرونی اخلاق نیچه ای برشمرده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

a study and critique relation between Nietzsche"s pespectivism and relativism in morality and its implications in moral education

نویسندگان [English]

  • imani mohsen 1
  • Shahnaz Hoseini 2
  • Khosro Bagheri Noparast 3
  • Reza Akbarian 4
1 university of Tarbiat Modares
2 teacher? high schoole
3 Lecturer, Tehran University, Tehran, Iran
4 Lecturer, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Abstract
This article seeks to consider "relativism" in Nietzsche's ethic which is one of the major challenges of moral education. Researchers are searching for relativistic in Nietzsche's thought, especially the theory of perspectivism, specify whether perspectivism based on the rejection of "the absolute" constant an universal principles٫ will lead to relativism in ethics or not، with critical study.
The results of this study concluded that Nietzsche is not with to the traditional meaning and holds to the principles that are fixed acceptable in all perspectives. "Superior man" training beyond good and evil, is the ultimate moral purpose of Nietzsche that with the will to power and rejection of the absolute values and creation of the new values is available. The lack of to provide moral example, abstractive Nietzschean ethics, inventive, non-compliance of moral relativism with the practical consequences and lack of moral doctrine of Nietzsche.
Key words: prescriptivism, moral relativism, Nietzsche, moral education,critique

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: "prescriptivism"
  • "moral relativism"
  • " Nietzsche"
  • "moral education"
ارژنگ، امین اله، بررسی انتقادی عناصر نسبیت انگارانه در فلسفه نیچه(1389)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان 
دلوز، ژیل(1382). نیچه، ترجمۀ پرویز همایون‌پور، تهران‌: قطره.
رهبری، صفورا(1385). بررسی آثار نیچه در تأسیس مبانی جدید اخلاق، رسأله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
زنگنه، حمید(1389). نیهیلیسم و نسبیت اخلاقی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
کاپلستون، فردریک(1377). تاریخ فلسفه از فیشته تا نیچه، داریوش آشوری،جلدهفتم، تهران: علمی و فرهنگی.
کاپلستون، فردریک(1388). فریدریک نیچه، فیلسوف فرهنگ، ترجمۀ علیرضا طباطبایی و علی‌اصغر حلبی، تهران: زوار.
کرامتی، معصومه(1384). دیدگاه انسان‌شناسی نیچه و تبیین و نقد دلالت‌های تربیتی آن، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
نیچه، فریدریک ویلهلم‌(1381). نیچه و گزین گویه‌هایش، پریسا رضایی و رضا نجفی، تهران: مروارید.
نیچه، فردریک ویلهلم‌(‌1377). تبارشناسی اخلاق، آشوری، داریوش چاپ دوم، تهران: آگه.
نیچه‌،فردریک ویلهلم‌(1389). اراده معطوف به قدرت، مجید شریف، چاپ پنجم،تهران: جامی.
نیچه، فردریک ویلهلم‌(1362). فراتر از خوب و بد، داریوش آشوری‌، تهران: خوارزمی.
نیچه، فردریک ویلهلم‌(1377). چنین گفت زرتشت، ترجمۀ مسعود انصاری:جامی.
نیچه، فردریک ویلهلم‌(1387). انسانی بسیار انسانی، ترجمۀ سعید فیروزآبادی،تهران: جامی.
نیچه، فردریک ویلهلم(1385). حکمت شادان، ترجمۀ آل‌آحمد جلال، کامران سعید، فولادوند حامد، تهران: جامی.
Arjang, Amin Allah(2010). Critical Examination of Relativistic Elements in Nietzsche's Philosophy, Esfahan: Esfahan university
Bingham, Charies)2001(. What fredriche nietzsche cannot stand about education: toward pedagogy of self – reformulation. Education theory.
Baghramian, Maria)2004 .( Relativism, New York: NY 10016.
Copleston.frederick Charles(1998). History of philosophy, from Fiesta to Nietzsche, Trs by Daryoosh AshooriVol 7, Tehran: press scientific and curtural
Copleston.frederick Charles(2009).Fredrick Nietzsche, philosopher of culture, Trs Alireza Behbahani and Ali Asghar Halabi, Tehran: Zavar.
Deleuze, Gilles(1989). Nietzsche and philosophy, Translated by Hugh Tomlinson,London: New York.
Deleuze, Gilles (1991). Nietzsche, Trs by parviz homayoonpoor,             Tehran:Ghatreh.
Dubreuil, Micah) 2007(. Educating Moral Theory: Nietzsche, Dewey, and Living Ethics, Wesleyan University
Gay ,Kristopher E.)2013(. Nietzschh's great health: overcoming the calliclean in terpretation of revaluation.
Keramati Maasoomeh(2005). Nietzsche's view of anthropology, and explaining and criticizing its educational implications, Ph.D, dissertation, Tehran: Tarbiat Modares university.
Lawlor, Rob)2005(. Nietzsche’s Critique of Morality: Extracting the Bricks from the Ruins.
Leiter, Brian(1995).Nietzsche and the critique of morality: philosophical naturalism in Nietzsche's theory of value.
Leiter, Brian)2007(. Nietzsche and the Morality Critics, The University of Chicago.
Nietzche, Friedriche)2004.( Human, all too human, section seven, women and child.
Nietzsche Fredrick Wilhelm,(2002). Fredrick Nietzsche Quotes About Choiceans,  Trs Parisa Rezaei and Reza Najafi, Vol 1, Tehrh, Morvarid
Nietzsche Fredrick Wilhelm(1998). Genealogy of Morals, Trs Daryoosh Ashoori, Vol 2, Tehraan, Agah.
Nietzsche Fredrick Wilhelm(2010).Will to power,Trs Mohammad Sharif,Vol 5, Tehran: Jami.
Nietzsche Fredrick(1983). Beyod good and evil, Trs Daryoosh Ashoori, Tehran: Kharazmi.
Nietzsche Fredrick Wilhelm(1998). Thus Spoke Zarathustra, Trs Masood Ansari, Tehran: Kharazmi.
Nietzsche Fredrick Wilhelm(1999). Human, All Too Human, Trs Saeed Firoozabadi, Tehran: Gami
 Nietzsche Fredrick Wilhelm(1996). The Gay Science, Trs Jamal Al Ahmad, Saeed            Kamran, Hamed Fooladvand,Tehran: Jami.
Nietzche, Friedrich(1969). The Will to Power. Tra.Walter Kaufmann. New York                                                            11.
PeteRS.R.S.( 1998). The Concept Of Education. published in the USA and Canada by Routledge‌, New York, NY 1001611.
 Rahbari, Safoora(2006). Review of the works of Nietzsche in establishing the new foundations of morality,Ph.Ddissertation, Tehran: Tarbiat Modares university
Simpson, David I,(2012). Truth, perspectivism, and philosophy, E-Logos: electronic journal for philosophy, no. 2, pp. 1-16
Valerie, Allen, axiotis, ares, telos (1998)..nietzche on the future of education‌. issue 111,spring 98, 00906514.
Von Eschenbach, Warren Jonathan .(2006). Nietzsche’s Perspectivism and the                Revaluation of Values.
Wardell, Lilian Olive(2007). An interpretation of nietzsche’s ubermensch through the dionysian/apollonian synthesis.
Westermarck Edward(2009). Ethics Are Relative” by Edward Westermarck.
Zanganeh, Hamid(2010). Nihilism and moral relativity, Esfahan: Esfahan university.