بررسی سهم احساس انسجام و خودشفقتی در پیش بینی شکوفایی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی علوم و تحقیقات

2 دانشگاه سمنان

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم احساس انسجام وخودشفقتی در پیش بینی شکوفایی دانشجویان بوده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه دانشجویان دختر و پسر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-95، نمونه ای به حجم 347 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودشفقتی نف، پرسشنامه احساس انسجام آنتونوسکی و پرسشنامه شکوفایی باتلروکرن استفاده شد. جهت تحلیل داده های پژوهش از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین شکوفایی و بهشیاری همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. بین قابل درک بودن، همانند سازی افراطی و شکوفایی همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. از بین خرده مقیاس های خودشفقتی؛ بهشیاری و از بین خرده مقیاس های احساس انسجام؛ قابل درک بودن و کنترل پذیر بودن توانایی پیش بینی شکوفایی را داشته اند. با توجه به اهمیت احساس انسجام وخودشفقتی در پیش بینی شکوفایی پیشنهاد می گردد، به منظور رشد شکوفایی در افراد مختلف به این مؤلفه ها توجه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the contribution of sense of coherence and self-compassion in predicting flourishing in university students

نویسندگان [English]

  • Nasrin Mojabi 1
  • farahnaz kianersi 2
1 olom tahghighat university
2 Semnan univrsity
چکیده [English]

The aim of the present study was examining the contribution of sense of coherence and self-compassion in predicting flourishing in university students. This study was descriptive and correlational. In order to achieve the goals of the study, 347 university students were selected among all male and female undergraduate, masters and Ph.D. students of Islamic Azad University of Sciences and Research Branch of Tehran in the second semester of the academic year of 2016-2017 by multistage cluster sampling method. Neff’s Self- Compassion Scale, Sense of Coherence Scale by Antonovsky and Flourishing Questionnaire by Butler-Kern were used to collect the data. Pearson correlation analysis and simultaneous liner regression were used to analyze the data. The findings showed there is a positive and significant correlation between flourishing and mindfulness and there is a negative and significant correlation between comprehensibility, extreme identification and flourishing. Among self- compassion subscales, mindfulness, and among the sense of coherence subscales, comprehensibility and controllability could predict flourishing. Considering the importance of the sense of coherence and Self- Compassion in predicting Flourishing, it is recommended to consider these components in order to increase the Flourishing of different people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • flourishing
  • Sense of coherence
  • self-compassion
آقا‌یوسفی، علیرضا و شریف، نسیم (1390). بررسی رابطه حس انسجام و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 7( 3): 51-74.
اصفهانی اصل، مریم و صداقت جو، مسعود (1394). رابطه سبک رهبری، عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با انگیزش شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان زن. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگی، 7(‌24): 81-94.
امان‌الهی، عباس.، تردست، کوثر و اصلانی، خالد‌(1395). پیش‏بینی سلامت عموم  براساس مؤلفه‏های خودشفقتی در دانشجویان دختر دارای تجربۀ شکست عاطفی دانشگاه‏های اهواز. مجله روان‌شناسی بالینی، 8(2)77-88.
تردست، کوثر (1393). پیش‌بینی نشانگان ضربه عشق براساس خودشفقتی، سبک‌های   دلبستگی و تمایزیافتگی در دانشجویان دختر دانشگاه‌های شهر اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حبیب پور، کرم؛ و صفری، رضا (1390). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: متفکران..
خسروی، صدراله.، صادقی، مجید. و یابنده، محمدرضا (1392). کفایت روان‌سنجی مقیاس شفقت خود. روش‌ها و مدل‌های روانشناختی،13(4):5-47.
شریفی، رضا و آقایوسفی، علیرضا (1389). رابطۀ بین احساس پیوستگی و بهزیستی روانی. مطالعات تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه مشهد، 10‌(1):31-42.
سلیمانی، سمیرا.، علی دوست قهفرخی، فرشته.، رضایی، علی محمد و بارانی، محمد‌ (1396). ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی در دانشجویان ایرانی. فصلنامه اندازه گیری‌های تربیتی، 7(27): 13-102.
صبری نظرزاده، راشین.، عبدخدایی، محمدسعید و طبیبی، زهرا‌ (1391). رابطة علی بین احساس انسجام، سخت‌کوشی روان‌شناختی، راهبردهای مقابله با استرس و سلامت روان. فصل‌نامة علمی-پژوهشی پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 6(1):26-35.
کرد، بهمن و پاشاشریفی، حسن (1393). روان‌سنجی مقیاس خوددلسوزی در بین دانشجویان. اندازه‌گیری تربیتی، 16(4): 76-92.
کیامرثی، آذر و ایل بیگی، رضا‌(1391). ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های ADHD. مجله روان‌شناسی مدرسه، 1: 76- 92.
Akin, A. and Akin, U. (2015). Examining the predictive role of self-compassion on flourishing in Turkish university students. Annals of Psychology, 31(3): 802-807.
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. Jossey-Bass.
Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health promotion international,11(1):11-18.
Fredrickson, B. L. and Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American psychologist, 60(7): 678.
Gimpel, C., Von Scheidt, C., Jose, G., Sonntag, U., Stefano, G. B., Michalsen, A. and Esch, T. (2014). Changes and interactions of flourishing, mindfulness, sense of coherence, and quality of life in patients of a mind-body medicine outpatient clinic. Forschende Komplementärmedizin/Research in Complementary Medicine, 21(3):154-162.
Huppert, F. A. (2009). Psychological well‐being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 1(2): 137-164.
Keyes, C. L. and Lopez, S. J. (2002). Toward a science of mental health. Handbook of positive psychology, 45-59.
Moos, R. H and Schaefer, J. A. (1993). Coping resources and processes: Current concepts and measures. In L. Goldberger & S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (pp. 234-257). New York: Free Press.
Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2): 85-101.
Ryff, C. D. and Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological inquiry, 9(1): 1-28.
Satici, S. A., Uysal, R. and Akin, A. (2013). Investigating the relationship between flourishing and self-compassion: A structural equation modeling approach. Psychologica Belgica, 53(4).
Schellenberg, B. J., Bailis, D. S. and Mosewich, A. D. (2016). You have passion, but do you have self-compassion? Harmonious passion, obsessive passion, and responses to passion-related failure. Personality and Individual Differences, 99:
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N. and Peterson, C. (2005a). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5): 410-421.
Seligman, M. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment: New York: Free Press. ISBN 0-7432-2297-0.‌https://www.amazon.com/Authentic-Happiness-Psychology- Potential-Fulfillment/dp/0743222989
Seligman, M. E. (2011). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. Policy, 27(3): 60-61.
https://www.amazon.com/Flourish-Visionary-Understanding-Happiness-Well-being/..
Strumpfer, D. (1990). Salutogeresis: a New Paradigm. South African of Psychology 20(4):265-276.
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/008124639002000406
 
Stoeber, J. and Corr, P. J. (2015). Perfectionism, personality, and affective experiences: New insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual.
  Tomotsune, Y., Sasahara, Sh., Umeda, T., Hayashi, M., Usami, K., Yoshino, SAtoshi., Kageyama, Takayuki., Nakamura, Hiroyuki. and Matsuzaki, Ichiyo (2009). The Association of Sense of Coherence and Coping Profile with Stress among Research Park City Workers in Japan. Industrial Health, 47: 664-672.
Van Zyl, L. E. and Rothmann, S. (2012). Flourishing of students in a tertiary education institution in South Africa. Journal of Psychology in Africa, 22(4): 593-599.
https://www.researchgate.net/.../291337376_African_students_who_excel_in_South_Afr...
Vastamäki, J. (2009). Sense of coherence and unemployment. Academic dissertation. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nurnberg and University of Kuopio. Kopijyvä, Kuopio.