غیرحرفه‌ای گرایی معلمان: تجارب تدریس خارج از تخصص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کردستان

2 گروه علوم تربیتی-دانشکده علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه کردستان

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی- دانشگاه کردستان

چکیده

تدریس از مهم‌ترین حرفه هایی است که نیازمند تخصص و توانمندی ویژه‌ است. بدون این ضرورت، عمل در این زمینه اگر ناممکن نباشد، حداقل در مسیر درست قرار نگرفته و اهداف آن محقق نخواهد شد. هدف اصلی این پژوهش ارائه یک نظریه کیفی درزمینه تجارب، عوامل و پیامدهای پدیده تدریس خارج از تخصص معلمان بود. به دیگر بیان، درک مفاهیم واقعی زندگی حرفه‌ای معلمان خارج از تخصص، موضوع اصلی این پژوهش است. رویکرد اصلی تحقیق تفسیری و راهبرد آن نظریه زمینه ای بود. ازاین‌رو، با 25 نفر از معلمان زن و مرد که بیش از سه سال تجربه تدریس خارج از تخصص داشتند مصاحبه نیمه ساختارمند انجام شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از کدگذاری سه مرحله‌ای تحلیل گردید. مباحث کلیدی موردبررسی در این پژوهش، موقعیت معلم، درک هیجانات و انتظارات معلم، عوامل و زمینه‌های ایجاد این پدیده، مشکلات مدیریت کلاس، مسائل رفتاری و روانی ایجادشده برای معلمان و دانش‌آموزان بود. مقولات اصلی در خصوص عوامل پدیدآورنده تدریس خارج از تخصص در دو عامل نیازمندی‌ها و تمایلات شخصی معلمان و عوامل سیستمی مطرح شد و در خصوص پیامدهای این پدیده، کاهش انگیزه و همکاری معلمان و کاهش اثربخشی آموزشی دو مقوله‌ نهایی مستخرج از متن مصاحبه‌ها بودند. تداوم و گسترش تدریس خارج از تخصص و لزوم توانمندسازی و توسعه حرفه‌ای معلمان دو مقوله نهایی درزمینه تجربه و دیدگاه معلمان از این پدیده بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

De-professionalism of Teachers: Experiences of the Out of Filed Teaching

نویسندگان [English]

  • Naser Shirbagi 1
  • Farhad Saeidi 2
  • Somayeh Nemati 3
1
2 Department OF Education, University of Kurdistan, Sannadaj
3 Department of Education, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The main aim of this survey was presenting a qualitative theory on factors and consequences of out of field teaching phenomenon by teachers. The main approach of survey was interpretational and its strategy was grounded theory. Therefore 25 of male and female teachers with more than three years’ experiences underwent semi-structural interview. The achieved data were analyzed via three-phase coding. The studied key subjects in this survey included teacher position, understanding emotions and expectations of teacher, factors and grounds causing this phenomenon, problems of handling a class, behavioral and mental issues happened for teacher-students. Main matters resulting in the phenomenon of out of field teaching were as follow: mismanagement of human resources, interference of other organs in organizing resources, repetitive changes in scholar levels of educational system, acceptance of this phenomenon since previous years, volunteer status of teachers for teaching in urban areas and being close to living area, lack of sensitivity and objection by families and students and changing population of students. Lack of motivation by teachers, decrement of educational affectivity, lack of professional development and lack non-satisfaction of headmasters are the consequences of out of field teaching.

کلیدواژه‌ها [English]

  • out of field teaching
  • professional Development
  • Greanded Theory
آرتور، رایت کومبز (1370). آموزش تخصصی معلمان، ترجمۀ عبدالرحیم جواهرفروش زاده، تهران: رشد.
استراوس، انسلم و جولیت کوربین. (1390). مبانیپژوهشکیّفیفنونومراحلتولیدنظریهزمینه‌ای، ترجمۀ ابراهیم افشار، تهران: نی.
بلیکی، نورمن (1384). طراح پژوهش‌های اجتماعی، ترجمۀ حسن چاوشیان. تهران: نی.
حاج باقری، ادیب. (1385). روشتحقیقگراندتئوری:راهوروشنظریه‌پردازیدرعلومانسانی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
شیخ محمدی، مجید و تولیت زواره، محمدرضا. (1384). مدیریت مشارکت پذیر بر اساس نظام پیشنهادها. تهران: انستیتو ایز ایران.
صفرزاده، مهتاب (1392). شیوه‌های جدید آموزش در کشورهای توسعه‌یافته Atar88.blogfa.com.
صمدی، بهمن و شیروانی، علیرضا (1377). مفهوم بهره‌وری و راه‌های ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی، مجلهتحولاداری، 10: 23-19.
عبداللهی، بیژن (1384). توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری. پژوهشوبرنامه‌ریزیدرآموزشعالی،11(35-36): 64-37.
فلیک، اووه. (1385). درآمدیبرپژوهش کیّفی، ترجمۀ ‌هادی جلیلی. تهران: نی.
فیاض، حسین (1377). بررسی مهارت‌های تدریس معلمان دورۀ ابتدایی شهرستان گلپایگان. اصفهان: دانشگاه آزاد خوراسگان.
کریمی، حمیدرضا (1378).بررسیتأثیراجراینظاممدیریتمشارکتیازطریقسیستم پیشنهادهایکارکنانبرافزایشبهره‌وریدر شرکتبرقمنطقه‌ایفارس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز.
گال، بورگ؛ والتر، جویس (1390). روش تحقیق کمّی و کیّفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمۀ نصر و همکاران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
مقیمی، مریم.، مهرام، بهروز.، سعیدی رضوانی، محمود و آقا محمدیان، حمیدرضا (1387). بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی و خصیصه‌های کارکنان سازمان آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بر میزان مشارکت آن‌ها در نظام پیشنهادها.مطالعاتتربیتیوروان‌شناسی، 9(1): 56-39.
میلر، جی پی. (1386). نظریه‌های برنامۀ درسی. ترجمۀ محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
Argryis, C. (1996). Organizational Learning, Reading, Ma: Addison Wesley.
Avey J. B., Hughes L. W., Norman S. M. and Luthans K. W. (2008). Using positivity, transformational leadership and empowerment to combat employee negativity. Leadership & Organization Development Journal, 29: 110-126.
Bandura, A. (1997). Self Efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bryman, A., Greasley, K., Dainty, A., Naismith, N. and Soentanto, R. (2008). Understanding empowerment from an employee perspective: What does it mean and do they want it? Team Performance Management: An International Journal, 14(1/2): 39-55.
Chadiha, L. A., Adams, P., Bieqel, D., Auslander, W. and Gutierrez, L. (2004). Empowering African American Women Informal Caregivers: A Literature Synthesis and Practice Strategies. Social Work, 49(1): 97–108.
Chow, I.H., Lo, T.W., Zhenquan Sha, Z. and Hong, J. (2006). The impact of developmental experience, empowerment, and organizational support on catering service staff performance. International Journal of Hospitality Management, 25 (3): 478-495.
Du Plessis, A., Carroll, A. and Gillies, R. M (2014). Understanding the lived experiences of novice out-of-field teachers in relation to school leadership practices. Journal Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43: 4-21.
Eagly, A, H. & Carli, L, L. (2003). The femal leadership advantage: An evaluational of the evidence. Leadership Quarterly. 14(6): 807-834.
Frenzel, A., Goetz, T., Stephens, E. & Jacob, B. (2009). Antecedents and effects of teachers’ emotional experiences: an integrated perspective and empirical test. In P. Schutz, & M. Zembylas (eds.), Advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives (pp. 129–152). Dordrecht: Springer.
Gadamer, H. (1976). Philosophical hermeneutics. (D. Linge, Trans. Ed. 2008). Berkeley: University of California Press.
Hall, G. and Hord, S. (2001). Implementing change: Patterns, principles and potholes. Allyn and Bacon: Massachusetts.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge
Hobbs, L. (2013). Teaching ‘out-of-field’ as a boundary-crossing event: Factors shaping teacher identity. International Journal of Science and Mathematics Education, 11: 271–297.
Hoy Vaynk and Cisil. J. Miske. (1991). Theory Research and practice in educational admininstration, Mc Graw-Hill, Inc Townsend.
Ingersoll, R. (1999). The Problem of Underqualified Teachers in American Secondary Schools. Educational Researcher, 28(2): 26-37.
Ingersoll, R. M. (2001). Rejoinder: Misunderstanding the problems of out-of-teaching. Educational Researcher, 30: 21-22.
Koontz, H. and Weihrich, H. (1995). Essentials of management. New York: McGrawHill.
Lingard, B. (2010). Towards a sociology of pedagogies. In M. Apple, S. Ball, & L. Gandin (Eds.), The Routledge international handbook of the sociology of education (pp. 167–178). London: Routledge Taylor & Francis Group.
Marais, P. and Meier, C. (2004). Hear our voices: Student teachers’ experiences during practical teaching. Africa Education Review, 1(2): 220–233.
McConney, A. and Price, A. (2009). Teaching out-of-field in Western Australia. Australian Journal of Teacher Education, 34(6): 86–100.
O’reilly, CH. A., Chatman, J. and Caldwell, D. F. (1991). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management Journal. 34(3): 487-516.
Ornstein, A. and Hunkins, F. (2012). Curriculum foundations, principles, and issues. Boston: Allyn and Bacon Publishers.
Ramsey, R. S. and Algozzine, B. (1991). Teacher competency testing: what are special education teachers expected to know? Exceptional Children, 57(4): 339-350
Robbins, S. P. (1998). Organizational behavior. (Fifth ed). New Jersey: PrenticeHall.
Scakly, D,  and Amous, R. (1985). School Where children. New York: Harper.
Schein, E. H. (1985). Organizational culture and leadership. San Francisco: JosseyBass.
Scott, D. (2008). Critical essays on major curriculum theorists. New York: Routledge.
Seastrom, M. M., Gruber, K. J., Henke, R., McGrath, D. J. and Cohen, B. A. (2002). Qualification of the public school teacher workforce: Prevalence of out-of-field teaching, 1987-88 to 1999-2000. Statistical analysis report (ERIC Document Reproduction Service No ED468740).
Shelton, S. T. (2002). Employee, supervisions and empowerment in the public. Doctoral dissertation, North California State University, California.
Shulman, L. S. (2004). The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach, Jossy bass. Reviewed by Michael Thomasian Verloop, N., Driel, J. V. & Meijer, P. (2001). Teacher knowledge and the knowledge base of teaching. International Journal of Educational Research, 35: 441-461.
Smirlcich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly, 28(3): 339-358.
Velthouse, B.  and Kenneth, W. T. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Journal, 15(4): 666-681.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. United States of America: Harvard University Press
Whetten, D. A. and Cameron, K. S. (2010). Developing management skills. Boston: Prentice Hall.
Yilmaz, C. and Ergun, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of World Business, 43(3): 290-306.