در پژوهش حاضر اثربخشی راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزّت نفس دانشآموزان پسر پایه سوم راهنمایی بررسی شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی، و طرح پژوهش پیشآزمون _ پسآزمون دو گروهی بود. جامعه آماری 2610 دانشآموز پسر سال سوم راهنمایی شهرستان قدس، در سال تحصیلی 91-1390، بودند که از میان آنها 60 نفر در قالب دو گروه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، آزمون اضطراب امتحان عبدالقاسمی (TAI) و عزّت نفس کوپر اسمیت بود. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون اضطراب امتحان و عزّت نفس گرفته شد، سپس برای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 50 دقیقهای آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی انجام شد و پس از اتمام جلسات آموزش، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان(001/0 P
الله کرمی, آزاد, & امیر تیموری, محمد حسن. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزّت نفس دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس. اندیشه های نوین تربیتی, 9(2), 85-108. doi: 10.22051/jontoe.2013.342
MLA
آزاد الله کرمی; محمد حسن امیر تیموری. "اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزّت نفس دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس", اندیشه های نوین تربیتی, 9, 2, 1392, 85-108. doi: 10.22051/jontoe.2013.342
HARVARD
الله کرمی, آزاد, امیر تیموری, محمد حسن. (1392). 'اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزّت نفس دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس', اندیشه های نوین تربیتی, 9(2), pp. 85-108. doi: 10.22051/jontoe.2013.342
VANCOUVER
الله کرمی, آزاد, امیر تیموری, محمد حسن. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزّت نفس دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس. اندیشه های نوین تربیتی, 1392; 9(2): 85-108. doi: 10.22051/jontoe.2013.342