اکرمی، کاظم(1384). نقد و بررسی اجمالی کمبودهای کتابهای درسی از منظر نیازها و ضرورتها، در کتاب قلمرو برنامه درسی، تهران: سمت
بیانفر، فاطمه.، ملکی، حسن.، دلاور، علی و سیف، علی اکبر(1390). تبیین اثر برنامةدرسی پنهان مدارس بر پیشرفت تحصیلیِ دانشآموزان دورة راهنمایی به منظور ارائه مدل، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 9(1):71- 101.
بحرانی، محمود(1389). مطالعه انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
پیرزهی، عبدالخالق و بهروان، حسین(1392). عوامل جامعه شناختی مؤثر بر میزان انگیزۀ تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مجله علوم اجتماعی فردوسی مشهد، 10(2): 23-56.
حصاری، فرهاد (1388). بررسی عوامل مؤثر در میزان انگیزه در دانشآموزان و جلوگیری از مدرسه گریزی در دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران مرکز.
رشید، خسرو.، ذاکری، علیرضا.، سلحشوری، احمد و کردنوقابی، رسول(1391). انگیزۀ تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطه در رابطه با عوامل محیطی، فصلنامه فناوری آموزش، 7(2):107-100.
طباطبایی یزدی، مژگان.، شریفی، حسن پاشا و فتاح، ناظم(1386). مطالعه روند افزایش دانشجویان دختر نسبت به پسر و سهم عوامل مؤثر بر این روند، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت نظام.
عرفانی، نصراله(1396). نقش واسطهای انگیزش یادگیری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(2): 196-167.
فردوسی، طیبه(1385). بررسی عوامل مؤثر در بی توجهی دانشآموزان به مطالب درسی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 5(24): 41-24.
کارر، نیکلاس(1394). کمعمقها: اینترنت با مغز ما چه میکند؟ ترجمۀ امید سپهرام، تهران: جیحون.
کاوسیان، ج.، فراهانی، م.، هومن، ع.، شهرآرای، م.، فرزاد، و.(1386). مطالعه عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان-های سراسر کشور در سال تحصیلی 85-84، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز،2(8)، 85-108.
وحیدی، زهرا و براتعلی، مریم (1396). پیشبینی میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه بر اساس مهارتهای فراشناختی و خود نظم بخشی، دو ماهنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 10(2): 103- 114.
ویستا نیوز(1394). آمار تحلیلی داوطلبان کنکور. قابل دسترس در سایت vistanews.ir
مهرمحمدی، محمود(1391). فرهنگ خانواده: مبنای مغفول در سازماندهی تعاملات بین خانه و مدرسه، فصلنامه راهبرد فرهنگ،5(2): 275-295.
نصیری، حبیباله و جامع بزرگی، محبوبه(1389). ارزیابی بیانگیزشی تحصیلی و پیامدهای آن در دانشآموزان دبیرستانی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 26(3):31- 46.
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1): 1-14.
Blatchford,P, Bassett,P. Brown,P. and Webster,R.(2009). The effect of support staff on pupil engagement and individual attention, British educatioanal research Journal.35(5): 661-686.
Bandura, A. (2002). Environmental sustainability by sociocognitive deceleration of population growth. In P. Schmuck & W. Schultz (Eds.), The psychology of sustainable development (pp. 209–238). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
Bryan, R. R., Glynn, S. M., & Kittleson, J. M. (2011). Motivation, achievement, and advanced placement intent of high school students learning science. Science Education, 95(6): 1049-1065.
Csikszentmihalyi, M., & Wong, M. M. H. (2014). Motivation and academic achievement: The effects of personality traits and the quality of experience. In Applications of Flow in Human Development and Education (pp. 437-465). Springer Netherlands.
Cerasoli, C. P., Nicklin, J. M., & Ford, M. T. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: A 40-year meta-analysis.Psychological Bulletin, 140(4): 980-997.
Gambrell, L. B. (2011). Seven rules of engagement: What's most important to know about motivation to read. The Reading Teacher, 65(3): 172-178.
Fan, W., & Wolters, C. A. (2014). School motivation and high school dropout: The mediating role of educational expectation. British Journal of Educational Psychology, 84(1): 22-39.
Froiland, J. M., & Worrell, F. C. (2016). Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools, 53(3): 321-336.
Hardré, P. L., &Licuanen, B. (2010). Motivational characteristics of native and non-native students in rural, public high schools. Journal of American Indian Education, 49(3): 41–64.
Hardré, P. L., Crowson, H. M., DeBacker, T., & White, D. (2007). Predicting the academic motivation of rural high school students. Journal of Experimental Education, 75(4): 247–269.
Hardre. P. L, Chen. C.H, Huang . S, Chiang. C, Jen. F and Warde. L(2006). Factors Affecting High School Students’Academic Motivation in Taiwan. Asia Pacific Journal of Education,26(2): 189–207.
Hardré, P., Sullivan, D., & Crowson, H. (2009). Student Characteristics and Motivation in Rural High Schools. Journal of Research in Rural Education, 24(16):1-19..
Ladd, H. F., & Sorensen, L. C. (2017). Returns to teacher experience: Student achievement and motivation in middle school, Education Finance and Policy.
Legault. L., Green-Demers. I & Pelletier. L (2006).Why Do High School Students Lack Motivation in the Classroom? Toward an Understanding of Academic Amotivation and the Role of Social Support. Journal of Educational Psychology, 93(3): 567-583.
Miller. R.B and Brickman. S.J(2004). A Model of Future-Oriented Motivation and Self-Regulation. Educational Psychology Review, 16(1): 9- 33.
Miltiyado. M (2013). Origins and Pawns in the Classroom: Self-report and Projective Assassinates of Individual Differences inCildren's Perception. Journal of Personality and Social Psychology. 50(3):550-558.
Schunk, D., Pintrich, P. R., &Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research and applications(3rd ed.). Upper Saddle River: Pearson.
Tran. N. T (2013). Factors associated with low educational motivation among ethnic minority students in Vietnam. Journal of Asia Pacific Studies, 12(4): 123-136.
Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child development, 83(3): 877-895.
Wentzel, K. R. & Wigfield, A. 2009. Introduction. In K. R. Wentzel & A. Wigfield (Ed.), Handbook of motivation at school (pp. 1-8). New York and London: Routledge.
Williams, K. C. & Williams, C. C. (2011). Five key ingredients for improving student motivation. Research in Higher Education Journal, 12, 1.
Wormington, S. V., Corpus, J. H. & Anderson, K. G. (2012). A person-centered investigation of academic motivation and its correlates in high school. Learning and Individual Differences, 22(4): 429-438.
Wentzel, K. R. & Muenks, K. (2016). Peer influence on students’ motivation, academic achievement, and social behavior. Handbook of Social Influences in School Contexts: Social-Emotional, Motivation, and Cognitive Outcomes, 13-30.