در این نوشتار نقش آموزش و پرورش در توسعه منابع انسانی و اهمیت آن در پدیدآوری علم و دانش فنی، بررسی شده است؛ به ویژه در روزگاری که ایران در اندیشه پیوستن به روند جهانی شدن آموزش و پرورش و اقتصاد بر پایه دادوستدهای جهانی است. نخست، با نگاهی گذرا سیر دگرگونی و چگونگی پیدایش سازمان تجارت جهانی، و سپس دیدگاه گروه های همسو و ناهمسو با روند جهانی شدن اقتصاد با توسعه منابع انسانی بررسی شده است. سپس، با نگرش به این که اقتصاد ایران با محدود بودن ظرفیت های تولیدی و پایین بودن بازده اقتصادی برآمده از کمبود نیروی انسانی دانش آموخته و کارشناس روبه رو است، گفتارهایی آمده است درباره توسعه اقتصادی بر پایه توسعه منابع انسانی از راه آموزش و پرورش، برای دستیابی به مشارکت پویاتر در روند جهانی شدن اقتصاد و آموزش و پرورش که راه ایران را در پیوستن به سازمان تجارت جهانی هموار می کند. در پایان نیز، به تحلیل بنیان ها و اصولی پرداخته شده است که باید محور کوشش های سامان مند در راستای گسترش آموزش و پرورش برای توسعه منابع انسانی و افزایش پدیدآوری دانش در جامعه باشد.
درکی, سیمین. (1385). بررسی تحلیلی راه کارهای عملی و نظری توسعه منابع انسانی از راه آموزش و پرورش برای ورود به گستره تجارت جهانی و بازارهای بین المللی. اندیشه های نوین تربیتی, 2(1), 139-168. doi: 10.22051/jontoe.2006.289
MLA
سیمین درکی. "بررسی تحلیلی راه کارهای عملی و نظری توسعه منابع انسانی از راه آموزش و پرورش برای ورود به گستره تجارت جهانی و بازارهای بین المللی", اندیشه های نوین تربیتی, 2, 1, 1385, 139-168. doi: 10.22051/jontoe.2006.289
HARVARD
درکی, سیمین. (1385). 'بررسی تحلیلی راه کارهای عملی و نظری توسعه منابع انسانی از راه آموزش و پرورش برای ورود به گستره تجارت جهانی و بازارهای بین المللی', اندیشه های نوین تربیتی, 2(1), pp. 139-168. doi: 10.22051/jontoe.2006.289
VANCOUVER
درکی, سیمین. بررسی تحلیلی راه کارهای عملی و نظری توسعه منابع انسانی از راه آموزش و پرورش برای ورود به گستره تجارت جهانی و بازارهای بین المللی. اندیشه های نوین تربیتی, 1385; 2(1): 139-168. doi: 10.22051/jontoe.2006.289