در این پژوهش، تاثیر خودمهاری دانش آموزان بر جو روانی- اجتماعی کلاس های دختران و پسران بررسی شده است. امروزه، پژوهش های پرورشی و آموزشی، به جای تمرکز بر پی آمدهای آزمودنی و استاندارد شده مانند هوش و استعداد تحصیلی، بر جنبه های پیرامونی فرآیند یادگیری متمرکز شده است. به گونه ای که پژوهش های فراوانی نقش و تاثیر فرآیندهای شناختی و عاطفی فراگیر آن را بر جو روانی- اجتماعی چیره بر کلاس کرده اند. توانایی دانش آموزان در خودمهاری، از متغیرهای مهم تاثیرگذار بر جو روانی- اجتماعی چیره بر کلاس است که در این پژوهش تاثیر آن بر ابعاد برخورد (اصطکاک)، همبستگی، انضباط، و رقابت در جو روانی کلاس بررسی شده است. برای این کار، 494 دانش آموز دوره راهنمایی (240 پسر و 254 دختر) در شیراز به شیوه تصادفی گزیده شدند و به پرسش نامه های جو روانی کلاس و مقیاس خودمهاری پاسخ گفتند. یافته ها نشان داد که تاثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی- اجتماعی چیره بر کلاس معنادار است.
حسینی, فریده السادات, & لطیفیان, مرتضی. (1385). بررسی تاثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی- اجتماعی کلاس. اندیشه های نوین تربیتی, 2(1), 27-41. doi: 10.22051/jontoe.2006.283
MLA
فریده السادات حسینی; مرتضی لطیفیان. "بررسی تاثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی- اجتماعی کلاس", اندیشه های نوین تربیتی, 2, 1, 1385, 27-41. doi: 10.22051/jontoe.2006.283
HARVARD
حسینی, فریده السادات, لطیفیان, مرتضی. (1385). 'بررسی تاثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی- اجتماعی کلاس', اندیشه های نوین تربیتی, 2(1), pp. 27-41. doi: 10.22051/jontoe.2006.283
VANCOUVER
حسینی, فریده السادات, لطیفیان, مرتضی. بررسی تاثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی- اجتماعی کلاس. اندیشه های نوین تربیتی, 1385; 2(1): 27-41. doi: 10.22051/jontoe.2006.283