باقری، خسرو (1389). رویکرد و روش پژوهش استنتاجی، در خسرو باقری، نرگس سجادیه و طیبه توسلی(گردآورندگان)، رویکردها و روشهای پژوهش درفلسفۀ تعلیم و تربیت(صص97-131). تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
برنجکار، رضا و امیدی، سمیرا (1388). مابعدالطبیعه به مثابه تأمل ثانویه در رازها از دیدگاه گابریل مارسل، فلسفه دین، 6(1): 35-23.
پیترسون، توماس (1382). کاوشی دربارۀ عوامل و ریشههای فقدان روح و معنویت در آموزش و پرورش مغرب زمین، ترجمۀ عباسعلی شاملی، معرفت،(69): 69-60.
صفارحیدری ثابت، حجت (1381). انسان، آزادی و تربیت در فلسفه هستی، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، 67. 282-255.
علیا، مسعود (1387). تمایز مسأله و راز در اندیشۀ مارسل، فلسفه، سال 36. 93-37.
فرهنگی، علی اکبر(1366). اگزیستانسیالیسم و آموزش و پرورش، کیهان اندیشه، شمارۀ 13. 103-76.
کاپلستن، فردریک (1384). فلسفۀ معاصر، ترجمۀ علی اصغرحَلَبی، تهران: زوّار.
کاپلستون، فردریک (1388). تاریخ فلسفه. جلد نهم، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ ومحمود یوسف ثانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کین، سَم (1381). گابریل مارسل، ترجمۀ مصطفی ملکیان، تهران: نگاه معاصر.
گروه مشاوران یونسکو (1386). فرآیند برنامهریزی آموزشی، ترجمۀ فریدۀ مشایخ، تهران: مدرسه.
گوتک، جرالد ال. (1387). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمۀ محمد جعفرپاک سرشت، تهران: سمت.
لیپمن، ماتیو (1390). تفکر در تعلیم و تربیت، ترجمۀ ادریس اسلامی و کیوان سیدی، تهران: فرهیختگان.
مارسل، گابریل (1387). فلسفۀ اگزیستانسیالیسم، ترجمۀ شهلا اسلامی، تهران: نگاه معاصر.
مارسل، گابریل (1388). انسان مسأله گون، ترجمۀ بیتا شمسینی، تهران: ققنوس.
مصلح، علی اصغر(1387). فلسفههای اگزیستانس، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
نلر، جی. اف. (1388). آشنایی با فلسفۀ آموزش و پرورش، ترجمۀ فریدون بازرگان دیلمقانی، تهران: سمت.
نوالی، محمود (1373). فلسفههای اگزیستانس واگزیستانسیالیسم تطبیقی. تبریز: دانشگاه تبریز.
ورنو، روژه و وال، ژان (1387). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
هرگنهان، بی. آر.(1389). تاریخ روانشناسی، ترجمۀ یحیی سید محمدی، تهران: ارسباران.
Feely, R. W. (1969). The philosophy of Gabriel Marcel: its implications for the person in education. Chicago: Loyola university.
Kruks, S. (1987). Marcel and Merleau- Ponti: incarnation, situation and the problem of history. Human Studies. 10. 225- 245.
Lantz, J. (1994). Mystery in family therapy. Contemporary Family Therapy. 16(1): 53- 67.
Lipman, M. (2006). Thinking in education. Cambridge: University Press.
Macmurray, J. (1999). Persons in relation. New york: Humanity Book.
Marcel, G. (1949). Being and having. (Katharine Farrer, trans.).Glasgow: university press.
Marcel, G. (1950). The mystery of being.1 vol. (G. S. Fraser, trans.).Great Britain: The Harvill press.
Michaud, T.A. (1990). Secondary reflection and marcelian anthropology. Philosophy Today. 34, 3. 222- 229.
Mounier, E. (1956). The character of man, (Trans. Cynthia Rowland). New york: Harper & Brothers.