احدی، حسن و جمهری، فرهاد(1384). روانشناسی رشد2: نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری، تهران: پردیس.
احمدی، غلامعلی.، عصاره، علیرضا و عبدالملکی، شوبو(1391). بررسی تأثیر الگوی بدیعهپردازی بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان سال اول متوسطه در درس مهارتهای زندگی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،11(44):63-81.
استوارت، کاری ولش(1379). ویژگیهای نقاشیایرانی، ترجمۀ نسرین هاشمی، هنرهای تجسمی،10، 45-40.
امیدی، مرضیه(1390). بررسی عنصر خلّاقیّت در نگارگری سنّتی ایران، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری.
بیلر، رابرت(1389). کاربرد روانشناسی درآموزش، ترجمۀ پروین کدیور، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پزشکی، فرشته(1383). بررسی سلیقۀ تصویری نوجوانان گروه سنی هـ. کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
پوپ، آرتر آپم و اکرمن، فیلیس(1387). سیری در هنر ایران، از دوران پیش از تاریخ تا امروز، جلد پنجم: نقاشی و کتابآرایی و پارچهبافی. ترجمۀ نجف دریابندری و [ و دیگران]، چاپ اول، تهران: شرکت علمی و فرهنگی.
تجویدی، اکبر(1386). نگاهی به هنر نقاشی ایران(از آغاز تا سدۀ دهم هجری). چاپ سوم، تهران: وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
جرج اف، نلر(1380). هنر و علم خلّاقیّت، ترجمة علی اصغر مدد. شیراز: دانشگاه شیراز.
جمالی فیروزآبادی، محمود.، سپهریان حیدرزاده، منوچهر و جلالی کشاورز، مریم(1389). تأثیر روشهای آموزش نقاشی بر افزایش خلّاقیّت کودکان، تحقیقات روانشناختی، 2(7): 104 -111.
حسینی، افضلالسادات(1385). الگوی رشد خلّاقیّت و کارایی آن در ایجاد مهارت تدریس خلّاق در معلمان ابتدایی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 15: 201- 177.
حسینی کسنویه شهلا و حسینی کسنویه فاطمه(1392). تأثیر آموزش هنر نقاشی بر خلّاقیّت دانشآموزان دختر پایۀ پنجم شهرستان یزد، ششمین همایش بین اللملی کودک ونوجوان- تبریز- ایران.
حمیدی، فریده.، شهمیر، سامیه.، محمدی، ندا و دهنوی،الهام(1391). مقایسۀ رویکرد خلّاقیّت بین دانشآموزان مدارس عادی و هنرستانها بر اساس آزمون خلّاقیّت تورنس، فصلنامه ابتکار و خلّاقیّت در علوم انسانی،3: 218-205.
حیدری، غلامحسین(1390). فرهنگ خلّاقیّت و خلّاقیّت فرهنگی، فصلنامه علمی و پژوهشی ابتکار و خلّاقیّت در علوم انسانی، 1(2): 57-88.
درویشی، حُسنا(1388). بررسی آثار تصویرگران برجستۀ کتاب کودک با تأکید بر شاخصههای نقاشیایرانی(دهه چهل تا هشتاد)، کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.
رزمجو، محبوبه(1384). شاهکارهای نگارگری ایران. چاپ اول. تهران: موزۀ هنرهای معاصر تهران.
روشندل، سیمین(1376). بررسی تأثیر آموزش نقاشی با روش ـ اتین ـ بر خلّاقیّت دانشآموزان دورۀ راهنمایی شهرستان شهر کرد. پایاننامه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان .
شریفی، بهمن(1392). آموزش نگارگری(گامهای مؤثر در یادگیری اصول و مبانی نقاشی ایران). تهران: یساولی.
شمسحسینی، سعیده(1384). تصویرسازی در نقاشیایرانی. چاپ اول، تهران: فنون معاصر.
طاهرخانی، زهرا( 1393). تأثیر آموزش هنر بر خلّاقیّت دانشآموزان، مجله رشد آموزش هنر، 37: 60-64.
علیمحمدیاردکانی، جواد.، گودرزی، مصطفی و مراثی، محسن(1390). خیال و جایگاه آن در چهرهنگاری نقاشیایرانی، فصلنامۀ علمی و پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 21: 72-55.
کاظمی، یحیی و جعفری، نرگس(1387). بازدارندههای خلّاقیّت دانشآموزان: فعالیتها و ویژگیهای معلم، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشههای نوین تربیتی، 14: 192-177.
کفشچیانمقدم، اصغر و یاحقی، مریم.(1390). بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران، فصلنامۀ علمی پژوهشی باغ نظر، 18: 76-65.
گری، بازیل. بینیون، لورنس. ویلکینسون، ج. و.س(1367).سیر تاریخ نقاشی ایرانی، ترجمۀ محمد ایرانمنش، چاپ اول، تهران: مؤسسۀ امیرکبیر.
گودرزی، مرتضی(1384). تاریخ نقاشی ایران(از آغاز تا عصر حاضر)، چاپ اول، تهران: سمت.
محمدی، رامونا(1389). تاریخ و سبکشناسی نگارگری و نقاشیایرانی. چاپ اول، تهران: فارسیران.
منطقی، مرتضی(1390). کتاب کار شکوفایی خلّاقیّت جوان. چاپ اول، تهران: جامعهشناسان.
میرزاآقایی، حمید(1386). تأثیر آموزش هنر بر خلّاقیّت کودکان، ماهنامه پژوهشی- خبری فرهنگستان هنر ایران، شماره 5 اسفند 1386.
نیوشا، بهشته.، پاکدامن، آذر و اویسی، زهرا(1392). نقش الگوی تدریس بدیعهپردازی در خلّاقیّت هنری و تفاوت آن در دختران و پسران، ابتکار و خلّاقیّت در علوم انسانی،4: 176-159.
هنریمهر، فاطمه(1372). بررسی ویژگیهای شاخص هنر نقاشی سنّتی ایران، مجلۀ جلوۀ هنر، 2: 27-22.
Casakina, Hernan & Kreitler, Shulamith (2011). The cognitive profile of creativity in design, Elsevier ,Thinking Skills and Creativity, 6: Pp. 168-159.
Clarendon,CCED(2007). Active learning and teaching methods for key stagesc,1&2. A PMB publication.
Cohen, L.M. (2011).Adaptation, Adaptiveness , and Creativity.Oregon State University, Corvallis, OR, USA, Elsevier
DeBord, Karen. (1997).Child Development Specialist, Published by North Carolina Cooperative Extension Service.Pp 467-470.
Drapeau, Patti (2014). Sparking Student Creativity, Alexandria, Virginia USA,ASCD.
Engelhardt, Richard (2005). Educating for Creativity: Bringing the Arts and Culture into Asian Education UNESCO, Bangkok. Published by: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).
Ferrari,Anusca., Cachia, Romina & Punie,Yves (2009). Innovation and Creativity in Education and Training in the EU Member States:Fostering Creative Learning and Supporting Innovative Teaching. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Hirzy, Ellen. (2011). Engaging adolescents: National Guild for Community Arts Education, National Guild for Community Arts Education New York.
Moga, Erik., Burger, Kristin., Hetland, Lois & Winner, Ellen(2000). Does studying the arts engender creative thinking? Evidence for near but not far transfer. Journal of Aesthetic Education, 34, No. 3/4, Special Issue: Pp. 91-104.
Parker, Jeanie.S(2008). The Impact of Visual Art Instruction, Walden University.
Rasouli, Atousa & Attaran,Mohammad (2012). Improve the quality of traditional education of calligraphy in Iran by using of collaborative e-Learning, Procedia - Social and Behavioral Sciences 51.Pp 433 – 443.
S. Eccles, Jacquelynne(1999). The Development of Children Ages 6 to 14. University of Michigan in Ann Arbor. Vol. 9
Sharp, Caroline & Le Métais, Joanna (2000). The Arts, Creativity and Cultural Education: An International Perspective.
Stein,Morris (2010).Creativity and Culture. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied. Department of Psychology, University of Chicago,USA .Pp 311-322.
Toghian chaharsooghi, E.,Zadeh Mohamadi, A. & Hoshyar, M.(2011). The effect of miniature learning on concentration of learning disability children, Elseveir, Procedia social and behavioral sciences.
Yalcin Celik, Pınar & Aydini,Semra (2007). Creativity in design education: From problem-solving to puzzle-solving, Istanbul Technical University Faculty of Architecture Istanbul Turky, 4 (2): 38-51.