ورود انواع منابع اطلاعاتی، و از آن میان مواد دیداری – شنیداری و چند رسانه ای به کتاب خانه های دانشگاهی، با نگرش به ویژگی ها و نقش بسیار موثر آن ها در یادگیری، آموزش، و پژوهش، به استقبال روزافزون کاربران از این گونه منابع و تغییر کیفیت خدمات کتاب خانه ها انجامیده است. در این نوشتار وضعیت کنونی مواد دیداری و شنیداری در کتاب خانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران، و مشکلات و مسایل آن ها بررسی شده است. در پایان ، پیشنهاد شده است که فهرست های رایانه ای برای نگه داری و بازیابی داده های مواد دیداری - شنیداری با افزودن فیلدهای نو پدید آید تا کتاب داران و بایگان های مواد دیداری – شنیداری بتوانند با ارایه خدمات بهینه، نیاز اطلاعاتی کاربر نهایی را در کم ترین زمان ممکن پاسخ گویند. روش پژوهش در این بررسی پیمایشی و پژوهش از نوع توصیفی بود و برای گردآوری داده ها پرسش نامه به کار گرفته شد. مواد دیداری – شنیداری بررسی شده، فیلم، نوارهای دیداری – شنیداری، و دیسک های نوری دیداری – شنیداری است. از میان 42 دانشگاه پاسخ دهنده به پژوهش، در 59 دانشگاه کشور در هنگام انجام پژوهش، تنها کتاب خانه مرکزی هشت دانشگاه (19.05 درصد) واحد دیداری و شنیداری داشتند که پس از تجزیه و تحلیل یافته ها از نظر مجموعه سازی، سازمان دهی، حفظ و نگه داری، فضا، ابزارها و منابع، و ارایه خدمات، پژوهش گران دریافتند که مواد دیداری – شنیداری هنوز جایگاه واقعی خود را در کتاب خانه های دانشگاهی ایران نیافته است. کم بود بودجه، فضا، مواد، تجهیزات، نیروی انسانی کارشناس، ناآشنایی و کم توجهی مسوولان به بایسته گی وجودی مواد دیداری – شنیداری در کنار منابع دیگر اطلاعاتی، نبود فهرست گان مواد دیداری – شنیداری، نداشتن انجمن کتاب داران و بایگان های دیداری – شنیداری، و نبود مراکز پدیدآورنده و خدمات رسان برای مواد دیداری – شنیداری در سطح ملی، از مهم ترین مشکلات واحدهای دیداری – شنیداری کتاب خانه های مرکزی دانشگاه های ایران است.
رضایی شریف آبادی, سعید و توکلی, مرضیه . (1384). بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران. اندیشه های نوین تربیتی, 1(2), 71-88. doi: 10.22051/jontoe.2005.271
MLA
رضایی شریف آبادی, سعید , و توکلی, مرضیه . "بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران", اندیشه های نوین تربیتی, 1, 2, 1384, 71-88. doi: 10.22051/jontoe.2005.271
HARVARD
رضایی شریف آبادی, سعید, توکلی, مرضیه. (1384). 'بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران', اندیشه های نوین تربیتی, 1(2), pp. 71-88. doi: 10.22051/jontoe.2005.271
CHICAGO
سعید رضایی شریف آبادی و مرضیه توکلی, "بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران," اندیشه های نوین تربیتی, 1 2 (1384): 71-88, doi: 10.22051/jontoe.2005.271
VANCOUVER
رضایی شریف آبادی, سعید, توکلی, مرضیه. بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران. اندیشه های نوین تربیتی, 1384; 1(2): 71-88. doi: 10.22051/jontoe.2005.271