اصفهانی اصل، مریم، عطاری، یوسفعلی و مهرابی زاده، مهناز (1388). مقایسه سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شاخه نظری براساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی. مجلۀ یافتههای نو در روانشناسی. شماره پنجم، 29-18.
اکبرزاده، مریم (1385). بررسی عوامل شخصی و تحصیلی مرتبط با سبکهای تفکّر و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنرکرمان. پایان نامة کارشناسی ارشد، برنامهریزی درسی، دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه باهنرکرمان.
امامیپور، سوزان و سیف، علی اکبر ( 1382).بررسی تحولی سبکهای تفکّر در دانشآموزان و رابطه آنها با خلّاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 2(3) 35 – 56.
امامی پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1382). مطالعۀ سبکهای یادگیری در دانشآموزان یک زبانۀ دوره راهنمایی و رابطۀ آن با پیشرفت تحصیلی و جنسیّت. فصلنامه نوآوریهای آموزشی،2(5):11-27.
بیات، مرجان (1386). بررسی رابطۀ سلامت روان و سازگاری اجتماعی نوجوانان با توجه به نوع محل سکونت در شهر کرج. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه الزهراء.
پیرمحمدی، غلامرضا.، خدایی، علی.، یوسفی، هادی.، شریعتی،فرهاد و دستا، مهدی (1389). رابطل سبکهای تفکّر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر،1(2): 69-94.
حسن زاده، رمضان و مداح، محمدتقی (1387). روشهای آماری در علوم رفتاری:راهنمای عملی تحقیق. تهران: ساوالان.
حسینی طباطبایی، فوزیه و قدیمی مقدم، ملک محمد (1386). بررسی علل پیشرفت تحصیلی دختران در مقایسه با پسران در استانهای خراسان رضوی، شمالی وجنوبی. مجله دانش و پژوهش درعلوم تربیتی. شمارة پانزدهم:147-119.
رضویان شاد، مرتضی (1384). رابطۀ بین هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی 84-83. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
زارعی،حیدر علی و سرداری، باقر (1392). سهم ناشناختۀ سبکهای تفکّر و یادگیری در فرایند آموزش. تهران: ساوالان.
زارعی،حیدرعلی.، میرهاشمی، مالک و پاشاشریفی، حسن(1391). ارتباط سبکهای تفکّر با سازگاری تحصیلی بر روی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،12(3): 160-166.
سلگی، زهرا (1390). بررسی رابطۀ بین سبکهای تفکّر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت.
فرخی، نورعلی و سیف، علی اکبر (1384). تأثیر مشترک راهبردهای یادگیری و سبک تفکّر بر درک مطلب دانشآموزان دوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی،(32): 1-13.
فرقدانی، آزاده(1383). بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکدۀ روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 83- 82. پایان نامۀ کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
فنونی، طلعت السادات (1380). بررسی رابطۀ خود پنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دختران سال اول متوسطۀ منطقۀ 10 آموزش و پرورش تهران. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
کافی، طاهره (1382). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر. پایاننامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان خراسان.
مرادی، سیدفاتح (1390). بررسی سبکهای تفکّر و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مقطع راهنمایی بادرنظرگرفتن جنسیّت. اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد.
معین، محمد (1360) فرهنگ فارسی. جلد دوم. تهران: امیرکبیر.
موسوی، شکوفه (1386). موفقیت تحصیلی: نقش والدین در تحصیل فرزندان. تهران: قطره.
میلانیفر، بهروز (1386). بهداشت روانی، تهران: قومس.
نظریفر، فرهاد.، ابوالقاسمی نجف آبادی، مهدی.، کمالی، هادی و حسینی هفشجانی، تورج (1389). مقایسه کارکرد سبکهای تفکّر و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشکدههای فنی– مهندسی و روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی، 25، 52-33.
Abdullah MC, Elias H. & Mahyuddin R, Uli J. ( 2009). Adjustment among first year students in a Malaysian University. European Journal of Social Sciences, 8(3): 496-505.
Atkinson, S. (1998). Cognitive styles in context of design and technology. Project work: Educational psychology. An International Journal of ExperimentalEducational Psychology, 18 (2): 183-194.
Bender, S. D. & Garner K. J. (2010). Using the lassi to predict first year college achievement: Is a gender-specific approach necessary. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association Denver, Colorado, pp. 1-21.
Brennan, ph. (2002) .Girls do better in single sex schools. Newsmax. Com, Friday, May,3 .
Chen,X. &Chang,L.,Y. (2003).The peer group as a context:Mediating and moderating effects on relations between academic achievement and social functioning in Chinese children.Child Development,74(3):710-727.
Fan, W., Zhang, L. F. & Watkins, D. (2010). Incremental validity of thinking styles in predicting academic achievements: An experimental study in hypermedia learning environments. Educational Psychology,30, 605-623.
Rotenberg, K. J., Michalik, N., Eisenberg, N. & Betts, L. R. (2008). "The relations among young children, s peer-reported trustworthiness,inhibitory control,and preschool adjustment. Childhood Research Quarterly)3(:288-298.
Weng, Judy. (1999). http:// www.thesys Reviewal Administrator e thesysversion1.3.2. Electronical thesysethesys.lib.cyut.edu.tw/etd-db/etd-search/search.
Warren, S. (2000). Lets do it Properly: Inviting children to be researchers. In A Lewis and Lindsay (eds) Researching Childrens Perspectives. Buckingham: Open University Press.
Zhang , li-fang. (2004) .Revisiting the predictive power of thinking styles for Academic performance .The Journal of psychology ,134(4):351-370.
Zhang LF, Sternberg RJ. (2006). The Nature of Intellectual Styles. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Zhang,l.f. &Sternberg,R.j. (2009). Revisiting the value issue in intellectual styles. In L.F. Perspectives on the Nature of Intellectual Styles,63-85.