دیب، یوسف(1383). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دوره راهنمائی تحصیلی. رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
بابا پور، خیرالدین(1387). مهارتهای ارتباطی شیوههای حل مسئله.تهران: صبا.
بابائی، مهناز(1388). بررسی تأثیر آموزش کتاب مهارتهای زندگی بر افزایش اعتماد به نفس توانائی حل مسئله ومهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه استان مازندران . پایان نامه کارشناسی ارشد، کتابخانه ملی ایران.
بروجنى، على؛ یزدانى، محسن؛ یزدان نیک، احمدرضا(1381). ارتباط الگوى رفتارى والدین با افسردگى و افکار خودکشى در نوجوانان. مجله شماره46 ، دانشگاهعلومپزشکىشهرکرد.
بنیادزاده، محمد(1376). مهارتهای زندگی دوره راهنمائی. تهران: هنر آبی. معاونت سازمان بهزیستی.
حقیقی، جمال؛ موسوی،محمد و مهرابی زاده هنرمند(1385). بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برسلامت روانی و عزت نفس دانشآموزان دخترسال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم.
زراعتی ایده لو، رقیه(1387). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش سطح سلامت عمومی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر تهران. پایان نامه کارشناسیارشد دانشگاه رودهن.
سیفآبادی، علی(1389). برنامه آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان دانش آموزان دختر شاهد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مشهد. مشهد: سنجه.
شهرآرای، مهرناز(1384). روانشناسی رشد نوجوان. علم: تهران.
فرهادیپور، عباس و زارعیان، حسن(1384). مهارتهای زندگی تصمیم گیری. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
قاسمی هرندی، الف(1376). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر میزان رشد فرزندان شبه خانواده مراکز بهزیستی. پایان نامه کارشناسیارشد روانشناسی عمومی. دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد خوراسگان/ اصفهان.
کردنوقانی، رسول(1383). تهیه و تدوین برنامه درسی جامع در دوره متوسطه با تأکید بر مهارتهای زندگی. وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. تهران: شمس.
مرادی، اعظم و کلانتری، مهرداد(1385). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر نیمرخ روانی زنان داری ناتواناییهای جسمی، حرکتی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنائی سال 6، شماره 1.
وفائیان، آزاده(1387). مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشآموزان پسر12 تا 15 ساله شهرستان تفت.
همتی علمدارلو، قربان؛ شجاعی، ستاره(1384). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش اختلال سلوک دانش آموزان دوره راهنمایی مدرسه امام سجاد. تازه ها و پژوهشهای مشاوره. 16 :73-91.
یادآوری، ماندانا(1383). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهرستان اهواز . پایان نامه کارشناسیارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد اهواز ، تهران: رشد.
Botivin.B.l.&.kantor,l.w. (2000).prevention alcohol through life skills training. Journal of alcohol research & health, 24(4), 25.
Botvin, G. J., Baker, E., Dusenbury, L., Botvin, E. M., & Diaz, T. (1995). Long-term follow-up results of a randomized drug abuse prevention trial in a white middle-class population. Journal of the American Medical Association, 273, 1106–1112
Botvin, G. J., Griffin, K. W., Paul, E., & Macaulay, A. P. (2003).Preventing tobacco and alcohol use among elementary school students through Life Skills. Training.Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 12, 1-18.
Hanlej , Gregory D , Heal , Nicolea , Tiger , Jeffrey. (2007) . Evaluation of class wide teaching program for developing preschool life skills. Journal of applied behavior Analus.740 . P221-300
Hawkins, J. D., and Weis, J. G. (1985). The social development model: an integrated approach to delinquency prevention. Journal of Primary Prevention, 6, 73–97.
Kantom, L.D .& Markoos,I. (1977). Do negative emotions cause coronary heart disease? Journal of Psychosomatic Research, 48, 323-337.
Lore, D., & Lip, G. Y. H. (1998). Psychology in coronary care. Quarterly Journal of Medicine, 92,425-431.
Pick, s., Givaudan , M., & Poortinga V.H.(2003). Sexuality and life skills education: a multi stratege intervention in Mexico. American Psychologist,53(3),230-234