- قرآن کریم
- نهج البلاغه
- آقازاده، احمد(1385). اصول و قواعد حاکم بر فرآیند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحوّلات و ویژگیهای اینگونه آموزشها در کشور ژاپن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17، صص 66 -46.
- ابن ابیالحدید، عبدالحمید(بیتا). شرح نهج البلاغه، مصر، دار إحیاءالکتبالعربیّه.
- ابنالعربی، محیالدّین(بیتا). الفتوحات المکیّه، بیروت، دار صادر.
- ابنمسکویه، ابوعلی احمد(1410 ه. ق). تهذیبالأخلاق، قم، بیدار.
- ابنمنظور، محمّد بن مکرم(1405 ه. ق)، لسان العرب، قم، نشر ادب الحوزه.
- الأنصاری، عبدالرّحمان(1379)، عشق اصطرلاب اسرار خداست، ترجمه قاسم انصاری، تهران، طهوری.
- تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمّد(1380)،. غررالحکم و دررالکلم، قم، امام عصر(عج).
- جهانی، جعفر(1382)، دیباچهای بر شیوههای پژوهش در تفکّر انتقادی، شیراز، ملک سلیمان.
- حبیبیان ، أحمد(1374)، مروری بر روان آدمی از دیدگاه اسلام، تهران، سازمان تبلیغات.
- خرقانی، ابوالحسن(1385)، ابوالحسن خرقانی، ترجمه جواد نوبخش، لندن، خانقاه نعمت الهی.
- خسروپناه، عبدالحسینمیرزایی، رضا(1389)، چیستی انسانشناسی، دوفصلنامه انسانپژوهی دینی، شماره 24، صص 40 -55.
- خلیلی، محمّدحسین(1382). مبانی فلسفی عشق از منظر ابن سینا و ملّاصدرا، قم: نشر بوستان کتاب.
- رازی، نجمالدّین(1387)، مرصادالعباد، تهران، علمی و فرهنگی.
- رجبی، محمود(1379)، انسانشناسی، قم، مؤسّسه امام خمینی(ره).
- زرشقایی، مسعود(1384)، هنجاریابیواعتباریابیمقیاسهایهمدلیورفتارمدنیسازمانی، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، رشته روانشناسی.
- سجّادی، سیّد ضیاءالدّین(1388)، مقدّمهای بر مبانی عرفان و تصوّف، تهران، سمت.
- شریف، میانمحمّد(1362). تاریخ فلسفه در ایلام، ترجمه نصرالله پورجوادی، تهران: نشر دانشگاهی.
- شمشیری، بابک(1385)، ارائه الگویی نظری بهمنظور جهتدهی و ساماندهی فعالیتهای امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش ایران به اقتباس از آموزههای عرفان اسلامی، مجلّه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 4، صص 114 -134.
- شمشیری، بابک(1385)، تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان، تهران، طهوری.
- شمشیری، بابک(1388)، جهانیشدن و تربیت دینی از منظر مدرنیسم، پستمدرنیسم و عرفان اسلامی، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 30، صص 53 -70.
- شمشیری، بابک و عبدالحسین نقیبزاده(1384)، فرآیند تعلیم و تربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 12، صص74 -89.
- صادقی، هادی و محمّدتقی سبحانینیا(1390)، جایگاه شناخت خود در رفتار اخلاقی انسان، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، شماره 12، صص 9 -32.
- طبیبیان، سیّدحمید(1387)، فرهنگ لاروس عربی- فارسی، تهران، امیرکبیر.
- عرسان کیلانی، ماجد(1387)، سیر آرای تربیتی در تمدّن اسلامی، ترجمه بهروز رفیعی، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات فرهنگی.
- فتحی واجارگاه، کورش و سکینه واحد چوکده(1385)، شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسّطه نظری از دیدگاه معلّمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیّت آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17، صص 94-131.
- فتحی واجارگاه، کورش و سکینه واحد چوکده(1388)، آموزش شهروندی در مدارس، تهران، آییژ.
- فنائی اشکوری، محمّد(1392)، نظریّه انسان کامل در عرفان اسلامی، ماهنامه علمی- ترویجی معرفت، شماره 193، ص 15-30.
- قراملکی، احد فرامرز(1390). چالش رازی و مولوی در عشق و دوستی، پژوهشنامه عرفان، شماره 5، صص 115 -135.
- قلتاش، عبّاس(1391). تربیت شهروندی(رویکردها، دیدگاهها و برنامه درسی)، تهران، یادواره.
- کاشانی، عزّالدین محمود(1387)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، تهران، زوّار.
- کدیور، محسن(1387)، حقّالنّاس اسلام و حقوق بشر، تهران، کویر.
- مجلسی، محمّد باقر( 1362)، بحار الأنوار، ج2، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
- نوری، حسین بن محمّد( 1408)، مستدرک الوسائل، ج 9، آل البیت.
- مجلّل چوبقلو، محمّدعلی(1387)، تحلیل برنامه درسی اجرا شده مقطع ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از بُعد تربیت شهروندی، پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، شماره 17، صص 68 -96.
- محسنی تبریزی، علیرضا(1381)، آسیبشناسی بیگانگیِ اجتماعی- فرهنگی، بررسی انزوای ارزشی در دانشگاههای دولتی تهران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 26، صص 119 -182.
- مطهری، مرتضی(1377)، مجموعه آثار شهید مطهری،ج14 ، تهران، صدرا.
- منوچهری، عبّاس(1388)، علوم انسانی و رهاییبخشی عرفان مدنی، علوم انسانی و ماهیّت تمدّنسازی آن، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- مهرمحمّدی، محمود(1377)، آموزش و پرورش و جامعه مدنی، مجلّه پژوهشهای تربیتی، شماره 3 و 4، صص 21-32.
- نصر، سیّد حسین(1382)، آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز، ترجمه حسین حیدری و محمّدهادی امینی، تهران، قصیدهسرا.
نراقی، مهدی،(1405)، جامعالسعادات، علم اخلاق اسلامی، ترجمه سیدجلالالدین مجتبوی، انتشارات حکمت.
- یثربی، سیّد یحیی(1387)، عرفان نظری، قم، بوستان کتاب.
- همایی، جلال الدّین(1385)، مولوینامه، تهران،هما.
- faulks, K.(2000). Citizenship,New York: Routledge.
- Frey, B. S. )2003). "Flexible citizenship for a global. Society" , allopolitics, philosophy economics, 2(1), 93- 114.
- Gearon, L.(2003). Learning to teach citizenship in the secondary school, London: Routledge.
-Liu, Meihui.(2001). "The development of civic values: Case study of Taiwan", International journal of educational research, Vol. 35, No. 1, 45- 60.
- Summer, Jacqueline Y.(2002). a proposal Model for Anchorage Adult Civic Education, Unpublished Master of Education Thesis