در جستجوی درک مولفه های فرهنگ رشته علوم انسانی در دانشگاه های شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

3 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(ع) تهران، ایران

چکیده

دانش فرهنگی، همانند همه دارایی های ارزش آفرین، مستتر اما، بسیار موثر است. بر این پایه، هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگ رشته علوم انسانی در دانشگاههای شهر تهران بود. به این منظور، رشته های مختلف علوم انسانی شامل: حقوق، مدیریت، علوم تربیتی، جغرافیا و جامعه شناسی برای مطالعه انتخاب شدند. روش پژوهش، کیفی بود و گردآوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختارمند انجام شد. با استفاده از نمونه گیری شدت، افراد برای مصاحبه انتخاب شدند و داده های مصاحبه ها، با روش تحلیل موضوعی بررسی شدند. بر اساس یافته های این پژوهش، مولفه های فرهنگی رشته های مورد مطالعه در 9 تم دسته بندی شدند: هدف آموزش، رسانه آموزش، روش تدریس، روش ارزشیابی، روش انجام دادن پژوهش، روابط استاد با دانشجو، اخلاق علمی، نگرش به رشته و نگرش به دانشجو. این رشته ها، در دو سطح درون رشته ای و میان رشته ای با هم تفاوت دارند. سطح میان رشته ای، متاثر از عوامل برونی یا فرا رشته یعنی دانشگاه و جامعه قرار دارد که اغلب در مطالعات نادیده گرفته می شود. لذا، برای بهبود این مولفه ها پیشنهاد می شود برنامه ریزی تغییر فرهنگی در دستورکار سیاستگذاران آموزشی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

In search of understanding of the components of the culture of humanities in the universities of Tehran

نویسندگان [English]

  • marziyeh Yazdi Darmanaki 1
  • Fariba Adli 2
  • Gelnar Mehran 3
1 M.A Educational Management,, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran,Iran
3 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Cultural knowledge, like all value-creation assets, is tacit and more effective. The aim of this study was identify the components of humanities culture in Tehran city universities. To this end, different disciplines of the humanities: Law, Management, Education, Geography and Sociology were studied. The research method was qualitative and data were collected through semi-structured interviews. Using intensity sampling, subjects were selected for interview and interviews data were analyzed using thematic analysis. Based on the findings of this study, the cultural components of disciplines studying were categorized into 9 themes: Purpose of Education, Media of Education, Teaching Method, Evaluation Method, Research Method, Teacher-Student Relationships, Academic Ethics, Attitude to Students and Attitude to Students. These disciplines differ on two levels, intra-disciplinary and inter-disciplinary. The interdisciplinary level is influenced by external or meta discipline factors, university and society which are often overlooked in studies. Therefore, to improve these components is suggested that cultural change planning be on the agenda of educational policymakers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National Culture
  • University Culture
  • Disciplinary Culture
  • Humanities Disciplines
  • Tehran
احمدی، پروین؛ قلاوند، زهره (1395). عوامل موثر بر فرهنگ پژوهشگری در دانشگاه. چهاردهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، فرهنگ و برنامه درسی. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
احمدی، غلامعلی؛ پسندیده، جواد؛ دهقانزاده، احد (1395). فرهنگ دانشگاهی و تغییرات آن در ایران. نشریه مطالعات آموزشی مرکز مطالعات و توسعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش. 4 (1) : 34-22.
امین مظفری، فاروق؛ عباس زاده، محمد؛ رضایی فرهاد آباد، رجب (1394). بررسی رابطه فرهنگ رشته ای با اتواع فرهنگ های دانشگاهی در دانشگاه تبریز. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. 23 (4) : 24-1.
امینی، نرجس؛ زمانی، بی بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین (1393). مقایسه رسانه های آموزشی مورد استفاده استادان دانشکده های علوم پزشکی، فنی- مهندسی و علوم انسانی در فرایند یاددهی- یادگیری از دید دانشجویان. دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد پژوهش های آموزش و یادگیری. 21 (4) :70-55.
 اسکندریان، غلامرضا؛ برغمدی، هادی (1395). ویژگی های فرهنگی دانشجویان رشته های هنر(شناخت وضع موجود پیش شرط برنامه ریزی فرهنگی). مجله مطالعات اجتماعی ایران. 10 (4) : 33-5.
برزگر، ابراهیم (1391). آسیب شناشی مطالعات میان رشته ای در ایران. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. 16 (51) :194-173.
توسلی نائینی، منوچهر (1389). آسیب شناسی رشته های حقوق با توجه به بررسی تطبیقی آموزشی رشته های حقوق در ایران و فرانسه. پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.10(2) : 15-1.
جعفری، سپیده؛ رحیمیان، حمید؛ عباس پور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید؛ خورسندی طاسکوه، علی (1397). الگویی برای بین المللی شدن دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی . دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 9 (17) : 91-67.
حاتمی، جواد (1395). چالش آموزش علوم انسانی در دانشگاه های ایران: یک مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی. 10 (32) : 273-234.
حائری زاده، سید علی؛ اصغر پورماسوله، احمدرضا؛ نوغانی، محسن؛ میرانوری، سید علیرضا (1388). بررسی تاثیر روابط اجتماعی استاد- دانشجو بر موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. 6 (1) : 51- 27.
حسینی، سید حسین؛ شهابی، روح الله (1397). علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقاء آن با بهره گیری از الگوی تحلیل درونی/محیطی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 18 (1) : 275-249.
حسین نژاد، غلامرضا؛ آخش، سلمان (1392). بررسی میزان بهره گیری اساتید دانشگاه از روش های فعال تدریس. فصلنامه علمی- تخصصی دانش انتظامی پلیس پایتخت. 6 (2) : 20- 7.
خاکباز، عظیمه سادات (1393). شناسایی یک چارچوب مطالعاتی برای فرهنگ رشته ای در برنامه های درسی آموزش عالی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5 (10) : 32-7.
درویش زاده، محمد (1385). آسیب شناسی آموزش حقوق در ایران (رشته های دستگاهی، نظام اجرایی، متون و سرفصل ها). کنگره ملی علوم انسانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
روشن، سید علیقلی (1395). غفلت از راهبرد بنیانی آموزش مدیریت در کشور: اندیشه ی انتقادی. فصلنامه پژوهش های مدیریت عمومی. 9 (31) :72-51.
 ژیانپور، مهدی؛ حسن پور، آرش؛ نیلی، علی رضا (1392).کشاکش رشته ها در میدان دانشگاهی ( مقایسه سرمایه فرهنگی رشته های چهارگانه دانشگاه دولتی اصفهان). فصلنامه جامعه شناسی کاربردی،24 (3) 233-213.
عرفان منش، محمد امین؛ مروتی اردکانی، مرضیه (1395). مطالعه علم سنجی و تحلیل شبکه های همکاری علمی در فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی. فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 8 (4) : 77-55.
عدلی، فریبا (1397). تحول دانش و دانش آفرینی در سازمان (حرکت به سوی دانشگاه دانش آفرین). تهران: جهاد دانشگاهی.
علیزاده اقدم، محمد باقر؛ عباس زاده، محمد؛شیشوانی، عسل؛ تجویدی، مینا (1390). بررسی تعیین کننده های پایبندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیئت علمی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. مجله علوم سیاسی و فن آوری. 3 (4) : 68-57.
 فاضلی، نعمت الله (1382). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا. فصلنامه نامه انسان شناسی، 1 (3) : 132-93.
فراستخواه، مسعود (1385). اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی جایگاه و سازوکارهای اخلاقیات حرفه ای علمی در تضمین کیفیت آموزش عالی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 1 (1) : 27-13.
 فلیک، اووه (139۴). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه: هادی جلیلی. چاپ هشتم. تهران: نی.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ بهشتی راد، رقیه؛ سلطانزاده، وحید (1394). اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با کیفیت آموزش عالی. مجله اخلاق در علوم و فناوری، 10 (2) : 50- 40.
کدخدایی، محبوبه سادات؛ اخوان تفتی، مهناز؛ رضایت، غلامحسین؛ احمدی، پروین (1396). طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر شایستگی برای رشته های علوم انسانی. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 9 (1) : 131-105.
محمود پور، بختیار؛ رحیمیان، حمید؛ عباس پور، عباس؛دلاور، علی (1391). واکاوی چالش های فراروی تجاری سازی تحقیقات علوم انسانی و ارائه یک نظریه زمینه ای. فصلنامه علمی و پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، .2 (2) : 49-19.
مروتی، مرضیه؛ حسامپور، سعید (1394). تحلیل استنادی مقالات فصلنامه علمی- پژوهشی نقد ادبی ( شماره های28-1 ). فصلنامه نقد ادبی. 8 (32) :170-155.
معارف وند، زهرا؛ شمس، غلامرضا؛ صباغیان، زهرا (1397). آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته های علوم انسانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1) : 167- 131.
نظر منصوری، علی؛ یزد خواستی، بهجت؛ همتی، رضا (1395). مسائل و چالش های جامعه پذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاه. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران. 8 (4) : 28-1.
وحدتی شبیری، سید حسن (1391). آسیب شناسی رشته حقوق در ایران. راهبرد فرهنگ، 5 (19) : 179-169.
Adli, Fariba (2019). Developing Knowledge and Knowledge Creation in the Organization (Moving to Knowledge Creation University). Tehran: Academic Jihad. (Text in Persian).
Ahmadi, Parvin; Ghlavand, Zohreh (2016). Factors Influencing Research Culture at University. 14th Annual Conference of Iranian Curriculum Studies, Culture and Curriculum Association. Hamedan: Bu Ali Sina University. (Text in Persian).
Ahmadi, Gholam Ali; Like, Javad; Dehghanzadeh, Ahad (2016). Academic Culture and Its Changes in Iran. Journal of Medical Education Research Center of Army Medical University. 4 (1): 34-22. (Text in Persian).
Alizadeh Aghdam, Mohammad Bagher; Abbaszadeh, Mohammad; Shishvani, Honey; Tajvidi, Mina (2011). Investigating the Determinants of Adherence to Academic Ethics among Faculty Members; A Case Study of Tabriz University. Journal of Political Science and Technology. 3 (4): 68-57. (Text in Persian).
Amini, Narges-Zamani, Bibi Eshmat; Abedini, Yasmin (2014). Comparison of educational media used by faculty of medical sciences, engineering, and humanities in teaching-learning process from students' perspective. Two University Quarterly Journal of Education and Learning Research. 21 (4): 70-55. (Text in Persian).
Amin Mozaffari, Farouk; Abbaszadeh, Mohammad; Rezaei Farhad Abad, Rajab (2015). Investigating the Relationship between Discipline Culture and Different Types of Academic Cultures at Tabriz University. Journal of Applied Sociology. 23 (4): 24-1. (Text in Persian).
Arfan mnsh, Mohammad Amin; Morvati Ardakani, Marzieh (2016). A Study of Scientometrics and the Analysis of Scientific Collaboration Networks in the Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities. Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 8 (4): 77-55. (Text in Persian).
Austin, A. (1996). Institutional and departmental culture: The relationship between teaching and research. New Directions for Institutional Research. 90, 57-66.
Barzegar, Abraham (2012). Pathology of Interdisciplinary Studies in Iran. Journal of Epistemic Studies at Islamic University. 16 (51): 194-173. (Text in Persian).
Becher, T. (1984). Towards a definition of disciplinary cultures. Studies in Higher Education. 6 (2). 109-122.
Becher, T. (1994). The significance of disciplinary differences. Studies in Higher Education. 19 (2). 151-161.
Darvishzadeh, Mohammad (2006). The Pathology of Law Education in Iran (Applied Disciplines, Executive System, Texts and Headings). National Congress of Humanities, Tehran: Humanities and Cultural Studies Institute. (Text in Persian).
Eskandarian, Gholamreza; Baghmadi, Hadi (2016). Cultural characteristics of art students (understanding the preconditions of cultural planning). Iranian Journal of Social Studies. 10 (4): 33-5. (Text in Persian).
Fazeli, Nematollah (2003). A Comparative Study of Iranian and British Academic Culture. Anthropology Quarterly, 1 (3): 132-93. (Text in Persian).
Flick, Uwe (2016). An Introduction to Qualitative Research. Translation: Hadi Jalili. Eighth Edition. Tehran: Straw. (Text in Persian).
Frostkhah, Massoud (2006). Academic Ethics The secret to promoting higher education The place and mechanisms of scientific professional ethics in ensuring the quality of higher education. Journal of Ethics in Science and Technology. 1 (1): 27-13. (Text in Persian).
Galili, Igal (2017). Scientific Knowledge as a Culture: A Paradigm for Meaningful teaching and Learning of Science. In: Matthews M. (eds) History, Philosophy and Science Teaching. Science: Philosophy, History and Education.
Ghanbari, Sirus-Ardalan, Mohammad Reza-Beheshti Rad, Ruqia-Soltanzadeh, Vahid (2015). Professional Ethics of Faculty Members and its Relation to the Quality of Higher Education. Journal of Ethics in Science and Technology, 10 (2): 40-50. (Text in Persian).
Gianpour, Mehdi ؛ Hassanpour, Arash ؛ Nili, Ali Reza (2013). Struggling in Academic Fields (Comparing the Cultural Capital of the Four Degrees in Isfahan State University). Journal of Applied Sociology, 24 (3) 233-213. (Text in Persian).
Godfrey, Elizabeth (2015). Understanding disciplinary cultures, The First Step to Cultural Change. Cambridge University Press.
Godfrey, Elizabeth (2009). Exploring the culture of engineering education: the journey. Australian Journal of Engineering Education. 15(1) 1-12.   
Gunn, V. (2014). Mimetic desire and intersubjectivity in disciplinary cultures: constraints or enablers to learning in higher education? Studies in Continuing Education. 36 (1) 67-82.
Hatami, Javad (2016). The Challenge of Humanities Education in Iranian Universities: A Qualitative Study. Journal of Research in Educational Systems. 10 (32): 273-234. (Text in Persian).
Haizizadeh, Seyed Ali; Asghar Pourmasouleh, Ahmad Reza-Noghani, Mohsen-Miranouri, Seyed Alireza (2009). The effect of teacher-student social relationships on students' academic achievement. Journal of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. 6 (1): 51-27. (Text in Persian).
Hosseini, Seyyed Hossein; Shahabi, Ruhollah (1979). Humanities in Iran; Current Status and Strategies for Its Improvement Using Internal / Environmental Analysis Model. Critical Journal of Texts and Humanities Programs. Institute for Humanities and Cultural Studies. 18 (1): 275-249. (Text in Persian).
Hossein Nejad, Gholamreza ؛Ash, Salman (2013). Investigating the extent of university professors' use of active teaching methods. Journal of Capital Police Forensic Science. 6 (2): 20-7. (Text in Persian).
Jafari, Sepideh Rahimian, Hamid; Abbaspour, Abbas; Ghiasi Nodushan, Saeed (2019). A paradigm for the internationalization of universities in the humanities and social sciences. Higher Education Curriculum Studies. 9 (17): 91-67. (Text in Persian).
Kadkhoodi, Mahboubeh Sadat; Akhavan Tafti, Mahnaz; Rezayat, Gholamhossein; Ahmadi, Parvin (2018). Designing a Competency-Based University Teaching Pattern for the Humanities. Iranian Journal of Higher Education, 9 (1): 131-105. (Text in Persian).
Khakbaz, Azizeh Sadat (2014). Identifying a framework for study in the discipline culture in higher education curricula. Higher Education Curriculum Studies. 5 (10): 32-7. (Text in Persian).
Koblitz, Neal (2016). Time for a Paradigm Shift in Our Disciplinary Culture? Cryptology: second international conference. Kuala Lumpur, Malaysia, December1-2, Revised Selected Papers11-18.
Lewis, Jamie, Bartlett, Andrew, Atkinson, Paul (2016). Hidden in the Middle: Culture, value and Reward in Bioinformatics. Minerva. 54(4)471-490.
Mahmoodpour, Bakhtiar; Rahimian, Hamid; Abbaspour, Abbas; Delaware, Ali (2012). Analyze the challenges facing the commercialization of humanities research and present a grounded theory. Journal of Innovation and Creativity in the Humanities, 2 (2): 19-19. (Text in Persian).
Moarefvand, Zahra; Shams, Gholamreza; Sabaghian, Zahra (2018). Pathology of Learning Culture of Humanities Students. Journal of Education and Learning Studies, 10 (1): 137-171. (Text in Persian).
Morvati, Marzieh; Hesampour, Saeed (2015). Citation Analysis of Articles in Scientific Literature Review (No. 28-28). Journal of Literary Criticism. 8 (32): 170-155. (Text in Persian).
Nazar Mansouri, Ali ؛ Yazd Khosti, Behjat Hemmati, Reza (2016). Problems and Challenges of Student Socialization in the University Environment. Iranian Journal of Higher Education. 8 (4): 28-1. (Text in Persian).
Pinch, Trevor (1990). The Culture of Scientists and disciplinary rhetoric. European journal of education. 25(3)295-304.
Roshan, Seyed Aligholi (2015). Ignoring the Basic Strategy of Management Education in the Country: Critical Thinking. Journal of Public Management Research. 9 (31): 72-51. (Text in Persian).
Tavassoli Naei, Manouchehr (2010). The Pathology of Law Degrees According to a Comparative Educational Review of Law Degrees in Iran and France. Critical Research Journal of Texts and Humanities Programs, Institute for Humanities and Cultural Studies. 10 (2): 15-1. (Text in Persian).
Vahdati Shabiri, Seyed Hassan (2012). Pathology of Law in Iran. Culture Strategy, 5 (19): 179-169. (Text in Persian).
Wisker, G. & Claesson, S. (2013). The Impact of Cross-Disciplinary Culture on Student-Supervisor Perceptions. International Journal of Doctoral Studies 8:21-37.
Ylonen, Annamari, Gillespie, Helena, Green, Adam (2018). Disciplinary differences and other variations in assessment cultures in higher education: exploring variability and inconsistencies in one university in England. Assessment & Evaluation in higher education.43(6)1009-1017.