مدل‌ معادلات ساختاری کارکردهای اجرایی براساس سبک‌‌های فرزندپروری، رشد اخلاقی و همدلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک‌‌های فرزندپروری با رشد اخلاقی و همدلی با تاکید بر نقش میانجی کارکردهای اجرایی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه این پژوهش را تمامی نوجوانان دختر 15-18 سال شهر کرمان تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی تعداد 250 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و شرکت کنندگان به پرسشنامه‌های سبک‌های فرزند پروری (بامریند، 1971)، همدلی (طاهری و همکاران، 1402)، رشد اخلاقی (معنوی‌پور، 1391) و مهارت‌های اجرایی (داوسون و گورا، 2012) پاسخ دادند. داده‌‌های جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss25 و Amos تحلیل شدند. یافته‌‌های پژوهش نشان داد که رابطه بین سبک‌های فرزندپروری با رشد اخلاقی و همدلی معنادار بود. با توجه به شاخص‌های برازش مدل، نقش میانجی کارکرد‌های اجرایی در رابطه بین سبک‌های فرزندپروری با رشد اخلاقی و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین نتایج آزمون سوبل حاکی از آن بود که نقش میانجی کارکرد‌های اجرایی در رابطه سبک‌های فرزندپروری با رشد اخلاقی معنادار بود اما با همدلی رابطه معناداری وجود نداشت. به طور کلی می‌توان گفت که سبک‌های فرزندپروری از طریق ارتقای کارکردهای اجرایی می‌تواند بر رشد اخلاقی تاثیر داشته باشد و سبک‌های فرزندپروری بصورت مستقیم همدلی را پیش بینی می‌کند. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد می‌گردد که والدین از طریق بازی‌های شناختی که به تقویت کارکردهای اجرایی کمک می‌کند، بر رشد اخلاقی فرزندان تاثیر بگذارند. همچنین با استفاده از سبک مقتدرانه، همدلی بیشتری را در آن‌ها پرورش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Equations Model of Executive Functions Based on Parenting Styles, Moral Development and Empathy

نویسندگان [English]

  • fatemeh fooladi 1
  • zahra hashemi 2
  • paria meraji saeed 1
1 PH. D Student of Educational Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor in Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to investigate the relationship between parenting styles and moral development and empathy, emphasizing the mediating role of executive functions.
Research Methodology: The method of the current research was structural equation correlation. The population of this research was all female teenagers aged 15-18 years old in Kerman City. Using the snowball sampling method, 250 people were selected as the research sample and the participants answered the questionnaires about parenting styles (Baumrind, 1971), empathy (Taheri et al., 1402), moral development (Manavi pour, 2013) and executive skills (Dawson and Gora, 2012). The collected data were analyzed through spss25 and Amos software.
Findings: The research findings showed that the relationship between parenting styles with moral development and empathy was significant. According to the fit indices of the model, the mediating role of executive functions in the relationship between parenting styles and moral development and empathy had a favorable fit. Also, the results of the Sobel test indicated that the mediating role of executive functions in the relationship between parenting styles and moral development was significant. Still, there was no significant relationship with empathy.
Conclusion: In general, it can be said that parenting styles can affect moral development through the promotion of executive functions, and parenting styles directly predict empathy. Therefore, according to the research results, it is suggested that parents influence the moral development of children through cognitive games that help to strengthen executive functions. Also, by using an authoritative style, cultivate more empathy in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • سبک‌‌های فرزندپروری
  • رشد اخلاقی
  • همدلی
  • کارکردهای اجرایی