استفاده از سنجش شناختی تشخیص برای سنجش نوشتن در دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، سنجش آموزش، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

2 دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

3 دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

4 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

چکیده

در بین مهارت‌های چهارگانه زبانی، نوشتن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های برقراری ارتباط است که برای آموزش آن در همه نظام‌های آموزشی از مقطع ابتدایی برنامه‌ریزی می‌شود. پیشرفت‌های روزافزون در حوزه سنجش آموزش زمینه را برای کسب اطلاعات تشخیصی مورد نیاز برای تعیین نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان فراهم کرده است. این تحقیق قصد دارد امکان استفاده از سنجش شناختی تشخیصی برای سنجش خصیصه‌های نوشتن دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی مورد بررسی قرار دهد. به این منظور سیاهه وارسی که توسط کیم (2015) برای سنجش نوشتن علمی در زبان انگلیسی پیشنهاد شده است و ماتریس کیو اولیه مورد بازبینی قرار گرفت. 816 نفر از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی، به سه تکلیف‌های نوشتن پاسخ دادند. براورد پارامترهای مدل با استفاده از مدل بازپارامتری شده یک‌شکل محدودشده انجام شد. شاخص‌های نسبی و مطلق برازش مدل نشان داد مدل به صورت مناسبی برازش دارد. نتیجه تحقیق نشان داد در تکالیفی که دانش‌آموزان را ملزم می‌کند یک متن طولانی بنویسند، 17 نشان‌گر می‌تواند خصیصه‌های نوشتن را با دقت مناسبی مورد سنجش قرار دهد؛ اما در مورد تکالیفی که مستلزم نوشتن یک متن کوتاه است، نه نشان‌گر برای سنجش خصیصه‌های مذکور دارای برازش مناسبی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using cognitive diagnostic assessment for assessing writing in the sixth grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • Hassan Taghiyan 1
  • Ebrahim khodaie 2
  • Abbas Bazargan 3
  • Ali Moghadamzade 3
  • Masud Kabiri 4
1 Phd student, Educational Assessment, University of Tehran, Faculty of Psychology and Education
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
3 Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
4 Research Institute for Education Studies
چکیده [English]

Among the language skills, writing is one of the most important communication skills that is planned for its education in all educational systems from the elementary school. The ever-increasing advances in educational assessment provide the context for the diagnostic information needed to determine the strengths and weaknesses of students. This study intends to explore the possibility of using cognitive diagnostic assessment to assess the writing attributes of elementary school students. For this purpose, the check list, which was proposed by Kim (2015) for evaluating academic writing in English and the initial Q-matrix, was reviewed. 816 sixth grade elementary school students, answered three writing assignments. Estimation of the model parameters were performed using Reduced Reparametrized Unified Model (R-RUM). The relative and absolute indices indicate that the model is sufficiently fit. The result showed that 17 indicator can be used to assess the writing attitudes with appropriate accuracy in assignments requiring students to write a long text. But for assignments that require writing a short text, the 9 indicator can be used to assess the writing attitudes with appropriate accuracy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • writing
  • Cognitive Diagnostic Assessment
  • sixth Grade Elementary School
  • Reduced Reparametrized Unified Model
دانشگر، مریم (1396). مهارت‌های دانش‌آموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: شهر تهران). جستارهای زبانی، (8)1، 231-256.
دانشگر، مریم؛ عابدینی، سهیلا و محمدی ندا (1394). تحلیل آماری نمره‌های زبان و ادبیات فارسی در کنکور سراسری. مطالعات ملی. 16 (2)، 77-94.
دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی (1386). راهنمای برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
شریفی، حسن‌پاشا؛ دانش‌پژوه، زهرا (1383). سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی. تعلیم و تربیت. (79)، 7-50.
موسوی، سید ایمان؛ کیانی، غلامرضا؛ اکبری، رامین؛ غفارثمر، رضا (1395). سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارت‌های نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی. جستاری‌های زبانی. 7 (3)، 171-196.
Alderson, J. C. (2005). Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. London: Continuum.
Banerjee, J., & Wall, D. (2006). Assessing and reporting performances on pre-sessional EAP courses: Developing a final assessment checklist and investigating its validity. Journal of English for Academic Purposes5(1), 50-69.
Cui, Y., Gierl, M. J., & Chang, H. H. (2012). Estimating classification consistency and accuracy for cognitive diagnostic assessment. Journal of Educational Measurement, 49(1), 19-38.
Daneshgar, M. (2017). Literary and Lingual Skills Evaluation (Case Study: Tehran Secondary School Students). Language Related Research. 8 (1), 231-256 (Text in Persian).
Daneshgar, M., Abedini, S., & Mohammadi, N. (2015). The Statistical analysis of persian language & literature in the university entrance exam. National Studies. 16 (2), 77-94 (Text in Persian).
Engelhard Jr, G. (2013). Invariant measurement: Using Rasch models in the social, behavioral, and health sciences. Routledge.
Gorin, J. S. (2007). Test construction and diagnostic testing. In J. P. Leighton & M. J. Gierl (Eds.), Cognitive diagnostic assessment for education: Theory and applications (pp. 173–201). New York: Cambridge University Press.
Jarvis, S., Grant, L., Bikowski, D., & Ferris, D. (2003). Exploring multiple profiles of highly rated learner compositions. Journal of Second Language Writing12(4), 377-403.
Kim, A. Y. (2015). Exploring ways to provide diagnostic feedback with an ESL placement test: Cognitive diagnostic assessment of L2 reading ability. Language Testing, 32, 227–258.
Knoch, U. (2011). Rating scales for diagnostic assessment of writing: What should they look like and where should the criteria come from?. Assessing Writing16(2), 81-96.
Kulikowich, J. M., Mason, L. H., & Brown, S. W. (2008). Evaluating fifth-and sixth-grade students’ expository writing: task development, scoring, and psychometric issues. Reading and Writing, 21(1-2), 153-175.
Kunina‐Habenicht, O., Rupp, A. A., & Wilhelm, O. (2012). The Impact of Model Misspecification on Parameter Estimation and Item‐Fit Assessment in Log‐Linear Diagnostic Classification Models. Journal of Educational Measurement, 49(1), 59-81.
Lei, P. W., & Li, H. (2016). Performance of fit indices in choosing correct cognitive diagnostic models and Q-matrices. Applied Psychological Measurement, 40(6), 405-417.
Leighton, J. P., & Gierl, M. J. (2007). Defining and evaluating models of cognition used in educational measurement to make inferences about examinees’ thinking processes. Educational Measurement: Issues and Practices, 26(2), 3–16.
Li, H., Hunter, C. V., & Lei, P. W. (2016). The selection of cognitive diagnostic models for a reading comprehension test. Language Testing33(3), 391-409.
Lin, J., & Wu, F. (2003). Differential performance by gender in foreign language testing. The Centre for Research in Applied Measurement and Evaluation, The University of Alberta.
Merchie, E. (2014). Measuring and fostering text-learning strategies and graphical summarization skills at the end of elementary school: comparing the impact of researcher-provided and student-generated mind maps (Doctoral dissertation, Ghent University).
Mousavi S I, Kiany G, Akbari R, Ghafarsamar R. (2016) The process of developing disciplinary genre awareness through training academic writing skills: A case study. Language Related Research. 7 (3), 171-196 (Text in Persian).
Office of Planning and writing textbooks (2007). Persian Language and Literature Secondary school curriculum guide. Tehran. Organazation for Educational Research and Planing (Text in Persian).
Rupp, A. A.,Templin, J., & Henson, R. A. (2010). Diagnostic measurement: Theory, methods, and applications. Guilford Press.
Shareefee, H. P., & Daneshpajooh, Z. (2004). National assessment of achievement in Farsi language. Quarterly Journal of Education. 20 (3) (Text in Persian).
Struthers, L., Lapadat, J. C., & MacMillan, P. D. (2013). Assessing cohesion in children’s writing: Development of a checklist. Assessing Writing18(3), 187-201.
The Education fundamental evolution document, (2011). Publishing Center of the Ministry of Education. (Text In Persian).
Xie, Q. (2017). Diagnosing university students’ academic writing in English: Is cognitive diagnostic modelling the way forward?. Educational Psychology37(1), 26-47.