بررسی تاثیر روش تدریس هندسه بر مبنای نظریه فن هیلی بر پیشرفت تحصیلی

نویسندگان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش هندسه بر مبنای نظریه فن‌هیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش به صورت شبه‌آزمایشی بود و نمونه آماری این پژوهش 88 نفر (44 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 44 نفر گروه کنترل) از دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهرستان تیران و کرون بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند‌. ابزار پژوهش، آزمون ریون1 برای سنجش هوش، نمرات ریاضی سال اول دبیرستان، طرح درس تدوین شده بر مبنای نظریه فن‌هیلی و پس‌آزمون تشریحی درس هندسه بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که تدریس بر مبنای نظریه فن‌هیلی در مقایسه با روش سنّتی بر پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

he effect of using Van Hiele method in teaching high school geometry on achievement

نویسندگان [English]

  • Mohammad javad Liaghatdar
  • Nasim Soleymani
  • Saide Sadrarhami
چکیده [English]

Van Hiele method of teaching geometry is based on a theory of the same name in which learning geometric concepts are assumed to be a function of experience and instruction rather than age, as Piagetian theory would claim. To test the effectiveness of this method, two groups of high school students were randomly selected, one of which was taught geometry with Van Hiele method while the other with the traditional method of teaching. Instruments used included the regularly teacher-made test of geometry and a specially constructed test of geometry with open questions. The results show that the experimental group benefitted from the use of the new method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching geometry; Van Hiele; achievement