کارایی داخلی دور ه ابتدایی استان‌های کشور

نویسنده

چکیده

هدف تحقیق توصیفی حاضر بررسی کارایی داخلی دوره ابتدایی استان‌های کشور در سال تحصیلی 85-1384 بر اساس شاخص‌های مصوب بین المللی بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن بوده که در تمامی شاخص‌های کارایی داخلی (نرخ‌های ارتقاء، تکرار پایه، ترک تحصیل، ماندگاری(بقاء، نگهداری، نگهداشت) در هر پایه، تکمیل(فارغ التحصیلی) دوره، اتلاف، درصد اتلاف ناشی از تکرار پایه، درصد اتلاف ناشی از ترک تحصیل، میانگین طول سالهای تحصیل برای هر فارغ التحصیل، نسبت درون داد به برون داد، ایده آل و ضریب کارایی داخلی استان‌هایی همچون شهرتهران، تهران، مازندران و اردبیل دارای مطلوبترین وضعیت و استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خوزستان و کرمان دارای نامطلوبترین وضعیت بوده اند، میانگین کشوری ضریب کارایی داخلی دوره ابتدایی برابر با 8/91% بوده که شهرتهران با 97% بالاترین و سیستان و بلوچستان با 74.8% پایین ترین ضریب کارایی داخلی دوره ابتدایی را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The internal efficiency of elementary schools in different Iranian provinces

نویسنده [English]

  • M. Aatashak
چکیده [English]

To determine the internal efficiency of elementary school across Iranian provinces, based on the internationally recognized criteria, the available data for the 2005-2006 academic year were used. The results of the analysis carried out on the data are indicative of overall ideal efficiency as the national coefficient of internal efficiency was calculated to be %91.8. The city of Tehran with %97.0 efficiency, and the province of Systaan & Baloochestaan with %74.8 efficiency were ranked the highest and the lowest of all. Close to the city of Tehran were the provinces of Tehran, Maazanderaan, and Ardabeel while provinces like Kermaan, Khoozestaan, and Hormozgaan were on the bottom of the list.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internal efficiency
  • elementary schools
  • Iranian provinces