ربیان، اقدس؛ خداپناهی، محمد کریم، حیدری، محمود و صالح صادق پور، بهرام.(1383). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی در سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی، شماره (8)4، 371-360.
پنتریچ و شانک. (2001) ترجمه مهرناز شهرآرای (1390). انگیزش در تعلیم و تربیت، نظریهها، تحقیقات و کاربردها. تهران: نشر علم.
جمالی، مکیه؛ نوروزی، آزیتا و طهماسبی، رحیم. (1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(8): 641-629.
حسین چاری، مسعود. دهقانی زاده،محمدحسین(1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری.4(2)،47-22.
سلیمی، جمال؛ یوسفی، ناصر؛ و سعیدزاده، حمزه.(1394). بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفهگرایی دانشآموزان؛ نقش میانجی خودکارآمدی. روانشناسی مدرسه،(3)4، 66- 47.
سیف، محمدحسین. (1396). مدل علی تطبیقی فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(2): 23-11.
شکری، امید؛ طولابی، سعید؛ غنایی، زیبا؛ تقویی نیا، علی؛ کاکابرایی، کیوان؛ و فولادوند، خدیجه.(1390). مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، (2)3، 61-45.
شهبازیان خونیق، آرش؛ و حسنی، امید.(1395). مقایسه سرزندگی تحصیلی، خوشبینی تحصیلی و جهتگیری هدف در دانشآموزان دختر و پسر، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی. 363-354.
ظهیری، عبدالعباس؛ شهنی ییلاق، منیجه و حقیقی مبارکه، جمال.(1390). روابط علی عملکرد تحصیلی قبلی و انجام تکالیف خانه با عملکرد تحصیلی بعدی با میانجیگری خودکارآمدی برای یادگیری و مسئولیتپذیری در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اهواز. مجله پژوهشهای آموزش و یادگیری(دانشور رفتار)، (18)1،24-1.
فرامرزی، حمید؛ حاجییخچالی؛ و شهنی، ییلاق.(1395). رابطه بین سرزندگی، تحصیلی، هدفهای پیشرفت و جهتگیرهای انگیزشی با خودکارآمدی خلاق دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز. فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی،(2)7، 221-215.
فرهادی، علی؛ قدمپور، عزت الله؛ و خلیلی گشنیگانی، زهرا.(1395). پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، (4)9، 265- 260.
فولادی، اسما؛ کجاف، محمدباقر؛ و قمرانی، امیر.(1395). اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (15)4، 103- 93.
میرزابیگی، احمد؛ بختیارپور، سعید؛ افتخار صعادی، زهرا؛ مکوندی، بهنام؛ و پاشا، رضا.(1397). مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت در بین دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی،(41)12، 1058-1104.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل (1392). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. ناتوانیهای یادگیری، 2 (3)، 91-115.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of School Psychology, 44 (5), 427-445.
Astin, A.W.,Osegura, L., Sax, L. J., & Korn,W.S. (2002).The American freshman: Thirtyfive year trends.Los Angeles: Higher Education Research Institute.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191.
Barkley, E. F. (2010). Student engagement techniques: A handbook for college faculty. John Wiley & Sons.
Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really?. Educational psychology review, 15(1), 1-40.
Britner, S. L., & Pajares, F. (2001). Self-efficacy beliefs, motivation, race, and gender in middle school science. Journal of women and Minorities in Science and Engineering, 7(4).
Çapri, B., Gündüz, B., & Akbay, S. E. (2013). The study of relations between life satisfaction, burnout, work engagement and hopelessness of high school students. International Education Studies, 6(11), 35.
Cheong, K. C., & Ong, B. (2016). An Evaluation of the Relationship Between Student Engagement, Academic Achievement, and Satisfaction. In Assessment for Learning Within and Beyond the Classroom (pp. 409-416). Springer Singapore.
Datu, J. A. D., & Yang, W. (2018). Psychometric validity and gender invariance of the academic buoyancy scale in the Philippines: a construct validation approach. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(3), 278-283.
Feredricks, J. A.; Blumenfeld, P. C.; & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of applied psychology, 82(2), 221.
Gore Jr, P. A. (2006). Academic self-efficacy as a predictor of college outcomes: Two incremental validity studies. Journal of career assessment, 14(1), 92-115.
Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: a meta-analysis. European journal of psychology of education, 28(1), 1-35.
Jimerson, S. R., Campos, E., & Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8 (1), 7-27.
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
Jung, K. R., Zhou, A. Q., & Lee, R. M. (2017). Self-efficacy, self-discipline and academic performance: Testing a context-specific mediation model. Learning and Individual Differences, 60, 33-39.
King, R. B. (2016). Gender differences in motivation, engagement and achievement are related to students' perceptions of peer—but not of parent or teacher—attitudes toward school. Learning and Individual Differences, 52, 60-71.
Kinzie, J., Gonyea, R., Kuh, G. D., Umbach, P., Blaich, C., & Korkmaz, A. (2007, November). The relationship between gender and student engagement in college. In 32nd annual conference of the Association for the Study of Higher Education, Louisville, KY.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American educational research journal, 37 (1), 153-184.
Martin, A. J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring ‘everyday’and ‘classic’resilience in the face of academic adversity. School Psychology International, 34(5), 488-500.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time?. British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496.
Montgomery, A. J., Peeters, M. C. W., Schaufeli, W. B., & Ouden, M. D. (2003). Work‐home interference among newspaper managers: Its relationship with burnout and engagement. Anxiety, Stress, and Coping, 16(2), 195-211.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence (Doctoral dissertation, University of South Carolina).
Putwain, D. W., & Daly, A. L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance?. Learning and Individual Differences, 27, 157-162.
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?. Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.
Reed‐Victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Early Child Development and Care, 174(1), 59-79.
Roick, J., & Ringeisen, T. (2017). Self-efficacy, test anxiety, and academic success: A longitudinal validation. International Journal of Educational Research, 83, 84-93.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational psychologist, 26(3-4), 207-231.
Severiens, S., Meeuwisse, M., & Born, M. (2015). Student experience and academic success: comparing a student-centred and a lecture-based course programme. Higher Education, 70 (1), 1-17.
Wang, M. T., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49(4), 465-480.
Webb-Williams, J. (2014). Gender differences in school childrens self-efficacy beliefs: Students and teachers perspectives. Educational Research and Reviews, 9(3), 75-82.