اسلامی، ا.(1382). مقایسه توانایی تفکّر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر پرستاری شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران و شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران. دانشکده پرستاری و مامایی.
آقایی، نجف (1390). رابطه بین مهارتهای تفکّر انتقادی و سلامت عمومی دانشجویان. پژوهش نامه علوم ورزشی.7(13).56-55.
ابطحی، حسین و ترابیان، محسن (1389). بررسی تحقق اهداف آموزش عالی بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، پژوهش در نظامهای آموزشی. 4(8):31-60.
اطهری،ز. شریف، م. نعمت بخش، م. بابامحمدی، ح. (1388). ارزیابی مهارتهای تفکّر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 5-12.
بابازاده، مجید (1388). بررسی رابطۀ بین مهارتهای تفکّر انتقادی با سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران.
باقری نژاد، زهره (1389). بررسی رابطۀ انگیزش و تفکّر انتقادی با کاوش اینترنتی ارادی مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و عبدلی، افسانه (1389). روند تحول تفکّر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی،11(2)، 120-103.
خسروجردی، محمود و قربان جهرمی، رضا (1386). بررسی رابطۀ تفکّر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد با رفتار اطلاع جویی آنها. اطلاعشناسی، (1و2 ): 134-150.
خلیلی، ح؛ سلیمانی، م.(1382). تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارتهای تفکّر انتقادی کالیفرنیا فرم ب. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل.2،84-90.
طهماسبی لیمونی، صفیه.، قیاسی، میترا.، نوشینفرد، فاطمه و طهماسبی، سلیمه (1391). تأثیر سطح تفکّر انتقادی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بر رفتار اطلاعیابی آنها. به کوشش علی اصغر رضوی و میترا قیاسی. با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، جایگاه تفکّر انتقادی در آموزش علوم کتابداری و اطلاع رسانی(ص165-186). تهران: چاپار و باران اندیشه ایرانیان.
عسگری، محمد و ملکی، ساسان (1389). اعتباریابی، رواسازی، و هنجاریابی آزمون مهارتهای تفکّر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. شماره1: 146-169.
علوی، محمدعلی (1381). قرآن، زبان و تفکّر. گلستان قرآن. شماره 126: 5-10.
وقارسیدین، ابوالفضل.، ونکی، زهره.، طاقی، شهین و ملازم، ز.هرا(1387). تأثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارتهای تفکّر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2)، 340-333.
Bataineh, O. &Alazzi, K. F.(2009). Perceptions of Jordanian secondary schools teachers towards critical thinking. International Education, 38(2), 4.
Bradshaw, A. Bishop, J. Gens, L. Miller, S. Rogers, M. (2002).The relationship of the World Wide Web to thinking skills. Educational media international, 39(3-4), 275-284.
Facione, P.A. & Facione N. C.(1998). The California critical thinking skills test. The California Academic Press U.S.A.
Chen, H.y. & Chang, C.Y. (2005).Personal Epistemological Beliefs, Critical Thinking Abilities, and Information-Seeking Behavior of College Students. In P. Kommers& G. Richards (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2005 (pp. 1836-1840). Chesapeake, VA: AACE.
Ennis, R. H. (1962). A Concept of Critical Thinking. Harvard Educational Review, 32(1), 81–111.
Jacob, S. M. (2012). Analyzing critical thinking skills using online discussion forums and CCTST. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 805-809.
Johnson, C. S., Dweck, S. C., Chen, S. F., Stern, L. H., Ok, S., & Barth, M. (2010). At the intersection of social and cognitive development: Internal working models of attachment in infancy. Cognitive Science, 34, 807–825.
Meho, L.I. &Tibbo, R.H.(2003). Modeling the information-seeking behavior of social scientists: Ellis's study revisited. Journal of the american society for information science and technology, 54(6):570–587.
Paris, P. G. (2002). Critical Thinking and the Use of the Internet as a Resource.International Education Journal, 4(1), 30-41.
Paul, R., and Elder, L. (2006). critical thinking: Learn the Tools the best thinker use. New Jersy: Pearson, Printice Hall.
Weiler, A. (2005). Information-seeking behavior in Generation Y students: Motivation, critical thinking, and learning theory. The Journal of Academic Librarianship, 31(1), 46-53.