The Role of Ethical Competency of Managers on Organizational Virtuousness

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master student of the Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The main goal of this study was explained of ethical competencies role in organizational virtuousness. The present study is quantitative, purposeful, applied and descriptive-correlation method of regression type. The population of the study consisted of all the staff (N=3591) using a Proportional stratified sampling method and 347 people were selected as sample and randomly. For data collection, a researcher-made questionnaire based on ethical competencies of the academic managers, and the Researcher-made questionnaire based on organizational virtuousness. The questionnaires content validity and construct validity was confirmed using confirmatory factor analysis. Reliability was for ethical competencies 0.98 and was for organizational virtuousness 0.98. The findings showed that the current status of ethical competence of managers were above average level. While the current status of organizational virtuousness was middle. Also, the results of multiple regression showed that among the components of ethical competence, the only component of ethical competence of towards others was the predictive ability on organizational Virtuousness. Accordingly, it can be concluded that ethics, which is considered an individual approach, is at average level, and organizational virtuousness, which is considered an organizational approach, is less than average. Also, among all components of ethical competency, ethical competency toward others, which is a communicative component, can be used to expect organizational virtuousness. This, therefore, indicates the need to pay attention to the social and communicative aspects of the employees of organizations, especially the university, to increase the organizational virtuousness.

Keywords


اجتهادی، مصطفی.، قورچیان، نادرقلی.، جعفری، پریوش و شفیع­زاده، حمید (1390). شناسایی ابعاد و مؤلفه­های بهسازی اعضای هیأت علمی به منظور ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 62: 46-21.
احمدی، سیدعلی­اکبر.، درویش، حسن.، سبحانی­فر، محمدجواد و فاضلی کبریا، حامد (1393). طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگی­های منابع انسانی در نهج­البلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM. مطالعات راهبردی بسیج، 17(64): 27-56.
استاد حسنلو، حسین (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تمایل به ارزیابی کیفیت در دانشکده­های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
اسدزاده­هیر، نجف.، قلاوندی، حسن و سید عباس­زاده، میرمحمد (1396). تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مؤلفه­های شجاعت اخلاق حرفه­ای. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 12(2): 136-127.
اعتباریان خوراسگانی، اکبر و چنگیزی محمدی، مجتبی (1395). رابطه تعهدسازمانی، درک از فضیلت سازمانی و تعلل­ورزی در کار با توجه به نقش متغیرهای جمعیت­شناختی. فصلنامه مدیریت دولتی، 7(21): 25-11.
اعلامی، فرنوش.، نارنجی­ثانی، فاطمه و یوزباشی، علی­رضا (1393). بررسی ساختار عاملی تسهیم دانش، خلق دانش و اعتماد سازمانی (مطالعه موردی: کارشناسان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران). دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 2(5): 20-5.
بهبهانی، فریدون (1394). ارتقاء تعلق خاطر کارکنان از طریق شکل­گیری ارزش­های اخلاقی و خلق فضیلت سازمانی (مورد مطالعه: شعب بانک کشاورزی استان یزد). دومین کنفرانس بین­المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی، 28-1.
بهزادی، الهام.، نعامی، عبدالزهرا و بشلیده، کیومرث (1394). رابطه وجدانی بودن، جواخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،10(1): 73-63.
پابرجا، الهام.، آهنگ، فرحناز و حیدربیگی، شهلا (1395). بررسی رابطه فضیلت سازمانی و شادی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه ولی عصر رفسنجان). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 11(42): 188-161.
پورکریمی، جواد و صداقت، مریم (1393). تبیین رابطه شایستگی با سبک رهبری تحول آفرین مدیران در سازمان­های پژوهشی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6(1): 222-201.
پورکریمی، جواد.، عزیزی، مهدی.، فرزانه، محمد و کردی، الهام (1394). شایستگی­های حرفه­ای مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه تهران: تحلیلی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب. نوآوری­های مدیریت آموزشی، 11(1): 98-79.
تابلی، حمید.، مرادی شهربابک، محمدرضا و ایران­نژاد پاریزی، سیدجواد (1396). تحلیل رابطه فضیلت سازمانی به عنوان یک مؤلفه اخلاقی با هوش معنوی، هوش هیجانی و تعهد سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 12(1): 7-1.
تقوی، میرحمید و علی­احمدی، علی­رضا (1396). بررسی نقش شایستگی­های مدیریتی در ترویج فرهنگ نوآوری و اعتماد نهادی. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 12(45): 24-1.
توفیق، عبدالعزیز و رحیمی، غلامرضا (1394). رابطه بین فضیلت سازمانی با رفتار شهروند سازمانی و تحول سازمانی (مطالعه موردی: شعب بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی). کنفرانس بین­المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، 9-1.
توکلی­کیا، علی اکبر (1395). بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران بر اعتماد درون سازمانی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام. پژوهش­های جدید در مدیریت و حسابداری، 3(14): 252-239.
جاماسبی، نوین (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی و رفتار شهروندسازمانی (مورد مطالعه: کارکنان بیمارستان رازی رشت). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 11(40): 108-83.
جهانیان، رمضان و سهندی طرق، سکینه (1396). بررسی شایستگی­های حرفه­ای مدیران از دیدگاه مدیران، معلمان، کارشناسان دوره­های آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه یک و دو شهر ری. مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی، 19: 242-213.
چشمه­نوش، سجاد (1391). تأثیر کار ویژه­های مدیریت منابع انسانی بر شادی سازمانی با درنظر گرفتن نقش میانجی فضیلت سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
حسن­زاده ثمرین، تورج.، همتی نوع­دوست، مهناز و نیکرو احمدگورابی، حسن (1393). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فضیلت سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری رشت). مدیریت دولتی، 6(1): 84-67.
خشوعی، مهدیه و نوری، ابوالقاسم (1392). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروند سازمانی در آن. دانش و پژوهش در راون­شناسی کاربردی، 14(4): 34-26.
دانایی­فرد، حسن.، امراللهی بیوکی، ناهید.، فانی، علی­اصغر و رضاییان، علی (1392). کنکاشی پیرامون پیش­آیندهای مؤثر بر فرایند شکل­گیری پدیده بهروزی سازمانی (مورد مطالعه: سازمان­های دولتی). پژوهش­های مدیریت عمومی، 6(19): 24-5.
دانایی­فرد، حسن.، باقری­کنی، مصباح­الهدی و حجازی­فر، سعید (1394). شناسایی مؤلفه­های سازمان­های فضیلت­محور و جهادی (مورد پژوهش: کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی). فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 23(4): 71-45.
دانایی­فرد، حسن.، رجب­زاده، علی و حصیری، اسد (1388). ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران. پژوهش­های مدیریت، 2(4): 90-59.
دانایی­فرد، حسن.، رجب­زاده، علی و درویشی، آذر (1389). تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستان­های دولتی. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی،3(4): 70-57.
درخشان، مژگان و زندی، خلیل (1396). راه­کارهای ارتقای شایستگی­های مدیران گروه­های آموزشی. نشریه آموزش و ارزشیابی، 10(37): 189-163.
درویشی، آذر (1388). ارتقاء پاسخگویی عمومی: تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی مدیران عمومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
رمضانی، ناصر علی و عابدی­فر، حسن (1395). فضیلت سازمانی. گرگان: نوروزی.
سلیمی، قاسم.، محمدی، مهدی.، سلمانپور، محمدجواد.، ترک­زاده، جعفر و محمدی، قدرت الله. (1395). مورد کاوی شایستگی­های اخلاقی مدیران آموزش عالی به سوی یک چارچوب مفهومی (مورد مطالعه دانشگاه­های دولتی استان فارس). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(6): 522-495.
شکاری، حمیده. (1391). طراحی و تبیین مدل مفهومی سازمان فضیلت­گرا: مطالعه موردی، دانشگاه­های استان یزد. رساله دکتری، دانشگاه پیام­نور.
شمس مورکانی، غلامرضا.، خراسانی، اباصلت و عباسی کسانی، حامد. (1393). تدوین مؤلفه­های شایستگی مدیران گروه­های آموزشی: مطالعه کیفی. مدیریت بر آموزش سازمان­ها، 3(2): 64-37.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). سند دانشگاه اسلامی. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شیری، اردشیر.، عزیزیان­پور، مسعود و رستمی، کرم رضا (1392). بررسی رابطه بین شایستگی­های اخلاقی- اسلامی با ابعاد بی­تفاوتی سازمانی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(1): 18-3.
صداقت، مریم.، پورکریمی، جواد و محمدی، راحله (1393). رابطه شایستگی و سبک­های تفکر مدیران: مطالعه موردی جهاد دانشگاهی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(2): 296-281.
ضماهنی، مجید و شکاری، حمیده (1395). مدل ساختاری سازمان فضیلت­گرا در دانشگاه­های منتخب استان یزد. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سازمان­های دولتی، 4(3): 62-49.
عابدی کوشکی، سارا.، زین­آبادی، حسن­رضا.، باقری­نیا، حسن و جعفرنژاد، احد (1395). بررسی نقش فضیلت سازمانی در عملکرد کارکنان در یک سازمان نظامی. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 11(39): 68-55.  
عسگری، ناصر.، نیکوکار، غلامحسین و امینی، محمد (1393). بررسی رابطه اخلاق اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 22 (1): 139-123.
علوی، لیلا (1389). بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده­های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عنایتی، ترانه و حاجی زینلی، یلدا (1394). رابطه اعتماد سازمانی با اخلاق کار در مؤسسات آموزش عالی شهر سمنان. فصلنامه اخلاق زیستی، 5(18): 199-175.
عهدی، سعیده (1394). بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و شادی در سازمان تأمین اجتماعی شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام­نور تهران غرب.
قبادی یگانه، اکرم.، غلامی ترکسلویه، سجاد و رستگاری، مهدی. (1396). تأثیر ابعاد فضیلت سازمانی بر خوشنامی سازمان­های ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(13): 78-71.
قربان­نژاد، پریسا و عیسی­خانی، احمد (1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی براساس الگوهای اسلامی: مطالعه­ای تطبیقی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 5(1): 12-1.
قموشی، زهرا (1398). بررسی نقش شایستگی­های اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
قنبری، سیروس.، درخشان، مژگان.، زندی، خلیل و سیف­پناهی، حامد (1395). ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه اخلاق و فضیلت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(3): 76-69.
کردی، الهام (1394). نیازسنجی شایستگی­های حرفه­ای مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه تهران و تدوین برنامه آموزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کرمی، محمدرضا (1395). بررسی رابطه سبک رهبری اخلاقی مدیران و سکوت سازمانی کارکنان با میانجی­گری عدالت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کرمی، محمدرضا.، میرکمالی، سید محمد و پورکریمی، جواد (1395). واکاوی سکوت سازمانی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران). تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(4): 94-68.
محمدخانی، زهرا و محمدخانی، فاطمه (1394). رابطه شفافیت سازمانی و سلامت سازمانی با عمکلرد شغلی کارکنان. کنفرانس بین­المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، 15-1.
محمودی، امیرحسین.، عابدی، اکرم و حیدری، یونس (1391). بررسی شایستگی­های حرفه­ای مدیران گروه­های آموزشی. فرآیند مدیریت و توسعه، 25(1): 93-69.
محمودی، سید محمد.، زارعی متین، حسن و بحیرایی، صدیقه (1391). شناسایی و تبیین شایستگی­های مدیران دانشگاهی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1): 143-114.
مشبکی اصفهانی، اصغر و رضایی، زینب (1393). بررسی تأثیر فضیلت سازمانی و تعلق خاطر کاری بر تعهد سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(73): 23-1.
مطلبی­فرد، علیرضا.، نوه ابراهیم، عبدالرحیم.، لطفی، لیلا و محبت، هدیه (1391). نشانگرهای حرفه­ای مدیران آموزش عالی؛ با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا. رهبری و مدیریت آموزشی، 6(20): 110-87.
معاونت برنامه­ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران (1390). سند چشم انداز دانشگاه تهران در افق 1404. تهران: دانشگاه تهران.
میرکمالی، سید محمد و کرمی، محمدرضا (1395). بررسی رابطه بین ادراک سبک رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان. مدیریت توسعه و تحول، 24: 22-11.
میرکمالی، سیدمحمد.، پورکریمی، جواد و کرمی، محمدرضا (1396). نقش میانجی عدالت سازمانی در تبیین ارتباط بین سبک رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی و سکوت سازمانی کارکنان. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 23(1): 25-1.
نجف­بیگی، رضا.، موسی­خانی، مرتضی.، دانشفرد، کرم الله.، دلاور، علی و همراهی، مهرداد (1393). طراحی الگوی مطلوب جهت ارتقاء فضیلت سازمانی در سازمان­های دولتی ایران. پژوهش­های مدیریت عمومی،7(24): 66-47.
نصیری ولیک بنی، فخرالسادات و نویدی، پرویز (1395). رابطه بین اخلاق حرفه­ای و چابکی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی شناختی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(2): 68-61.
نوری اردی، فرهاد (1395). نقش میانجی ویژگی­های فرهنگی در رابطه بین یادگیری و فضیلت سازمانی کارکنان اداری دادگستری اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
همراهی، فرهاد (1394). بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی با اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه­ای شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
Abedikoshki,, Zinabadi, H. R. , Bagherinia, H. & Jafarnezad, A.(2016). Investigation the role of Organizational Virtuousness in employee performance in a military organization. Quarterly Development of Human Resources Managment and Support, 11(39): 55-68. (Text in Persian).
Ahdi, (2015). The Investigation Relationship between Organizational Virtue and Happiness in Social Security Organization of Yazd. Master's Thesis, Tehran West Payam Noor university. (Text in Persian).
Ahmadi, A., Darvish, H., sobhanifar, M. J. & fazeli kebriya, H. (2015). Designing and explaining the conceptual model of human resource competencies in Nahjolalkagh using thematic analysis and ISM technique. Strategic Studies Basij Quarterly, 17(64): 27-56. (Text in Persian).
Alami,, narenji sani, F. & Youzbashi, A. R. (2015). Factor structure of knowledge sharing, knowledge creation and organizational trust (case study: staff of engineering faculty, university of Tehran). Innovation & Enterpreneurship ,2(5): 5-20. (Text in Persian).  
Alavi, L.(2010). Study the relationship between organizational culture and knowledge management in social and behavioral sciences faculties of Tehran University. Master's Thesis, University of Tehran. (Text in Persian).
Asad, H., Naseem, R., & Faiz, R. (2017). Mediating effect of Ethical Climate between Organizational Virtuousness and Job Satisfaction. Pakistan Journal of Commerce & Social Sciences, 11(1): 35-48.
Asadzadeh Hair,, Ghajavandi, H. & Seyed Abbaszadeh, M. M. (2017). Canonical Analysis of the Relationship between the Dimensions of Organizational Virtue and Components of Professional Ethics Courage . Ethics in science and Technology, 12(2): 127-136. (Text in Persian).
Asghari,, Nekoukar, Gh. H. & Amini, M.(2014). Investigation the Relationship between Islamic Ethics and Organizational Citizenship Behavior. Islamic managment, 22(1): 123-139. (Text in Persian).
Behbahani, (2015). Promotion of employees' belonging through the formation of moral values and the creation of organizational virtuousness (Case study:Keshavarzi Bank Branches in Yazd Province). International Conference on Futures Study Management and Economical Development. (Text in Persian).  
Behzadi, , Naiami, A. , & Bashlideh, K. (2015). Relationship between “Conscientiousness, Ethical Climate and Ethical Leadership” and Organizational Virtuousness. Ethics in science and Technology, 10(1): 63-73. (Text in Persian).  
Bogdanović, M. (2013). Basic roots of managers’ ethical competencies. In Integrity in Organizations. Palgrave Macmillan, London, 541-575.
Bright, D. S., & Fry, R. E. (2013). Introduction: Building ethical, virtuous organizations. The Journal of Applied Behavioral Science, 49(1): 5-12.
Cameron, K. S., Bright, D., & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Behavioral Scientist, 47(6): 766-790.
Cannaerts, N., Gastmans, C., & Casterlé, B. D. D. (2014). Contribution of ethics education to the ethical competence of nursing students: Educators’ and students’ perceptions. Nursing ethics, 21(8): 861-878.‏
Chatterjee, S., Moody, G., Lowry, P. B., Chakraborty, S., & Hardin, A. (2015). Strategic relevance of organizational virtues enabled by information technology in organizational innovation. Journal of Management Information Systems, 32(3): 158-196.
Cheshmenushi, S.(2013). The relationship between HR practices and organizational happieness: the role of mediating organizational virtuousness. Master's Thesis, Tarbiat Modares University. (Text in Persian).
Chun, R. (2005). Ethical character and virtue of organizations: An empirical assessment and strategic implications. Journal of Business Ethics, 57(3): 269-284.
Chun, R. (2017). Organizational virtue and performance: An empirical study of customers and employees. Journal of Business Ethics, 146(4): 869-881.
Cooper, T. L., & Menzel, D. C. (2013). Achieving ethical competence for public service leadership. ME Sharpe.
Danaee fard, H., Bagherikani, & Hejazifar, S. (2015). Identifying components of virtuous and jihadi organizations (Case study: Islamic Revolutionary Committee and Construction Jihad). Islamic Management Quarterly, 23(4): 45-71. (Text in Persian).
Danaee fard, H., Amrollahi biuki, N., Fani, A. & Rezaeian, A. (2013). Inquiry about Variables Affecting on the Formation the Phenomenon of Organizational Well-being (Case Study: public organizations). Public Management Research, 6(19): 5-24. (Text in Persian).
Danaee fard, H., Rajabzadeh, A. & Darvishi, A. (2010). The role of Islamic-ethical competence in increasing public hospitals accountability. ijme,3 (4): 57-70. (Text in Persian).
Danaee fard, H., Rajabzadeh, & Hasiri, A. (2009). Promoting of Internal Organizational Trust in the Public Sector: Investigating the Role of Managerial Competency. Management researchs, 2(4): 59-90. (Text in Persian).
Darvishi, (2009). Promoting Public Accountability: Explaining the role of Islamic Ethical Competence of Public Managers. Master's Thesis, Tarbiat Modares University. (Text in Persian).
Department of Planning and Information Technology, Tehran University. (2011). Visions Tehran University in 1404 Horizon. Tehran: Tehran University. (Text in Persian).
Derakhshan, M. & Zandi, Kh. (2017). Techniques to Enhance the Competencies of Department Heads. Educational and evaluation journal, 10(37): 163-189. (Text in Persian).
Edjtehadi, M., Ghorchian, N., Jaafari, P.& Shafizadeh H.(2012).Identifying Dimensions and Components of Faculty Members Developments in Order to Present of A Conceptual Model . IRPHE, 17 (4): 21-26. (Text in Persian).
Enayati, & Haji Zeinali, Y. (2015). The relationship between organizational trust and work ethics in higher education institutions of Semnan city. Bioethics Journal, 5(18): 175- 199. (Text in Persian).
Etebarian Khorasgani, & Changizi Mohammadi, M. (2016). The Investigation of the Relationship among Organizational Commitment, Organizational Virtuousness, and Procrastination at Work with Regard to the Role of Demographic Variables. Journal of Governmental Administration, 7(21): 11-25. (Text in Persian).
Ghamooshi, Z. , (2019). Investigating the Role of Ethical Competency of managers in Organizational Virtuousness in University of Tehran. Master's Thesis, University of Tehran. (Text in Persian).
Ghanbari, S., derakhshan,, Zandi, Kh. & Saif Panahi, H.(2016). Factorial Structure and Internal Consistency of Ethical and Organizational Virtuousness Questionnaire. Ethics in science and Technology, 11(3):69-76. (Text in Persian).
Ghobadi Yeganeh,, Gholami Torksalavieh, S. & Rastegari, M. (2017). The impact of Organizational Virtuousness on the sports organization’s reputation. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 4(13): 71-78. (Text in Persian).
Ghorbannzad, & Eisakhani, A. (2016). Developing Academic Managers’ Competency Model Based on Islamic Models: Comparative Study. Management in The Islamic University, 5(1): 1-12. (Text in Persian).
Hamrahi,(2015). Investigation the Relationship between Organizational virtuousness with Organizational Trust from the Viewpoint of Employees of the General Department of Technical and Vocational Education in Shiraz. Master's Thesis, Shiraz University. (Text in Persian).
Hassanzadeh, T., Hemmati, M. , & Nikroo, H.(2014). Investigation the Relationship between Social Capital and Organizational Virtuousness (A Case Study: Rasht Municipality). governmental management, 6(1): 67-84. (Text in Persian).
Jahaniyan, & sahandi Torogh, S. (2017). Investigation the Professional Competencies of Managers from the Perspectives of Managers, Teachers, Experts in Elementary Schools in District 1 and Two Ray Towns. Journal of Research in Psychology and Education, 19: 213-242. (Text in Persian).  
Jamasbi, (2015). Investigation the Relationship between Social Capital and Organizational Virtue and Organizational Citizenship Behavior (Case Study: Employees of Razi Hospital in Rasht). Quarterly Development of Human Resources Managment and Support, 11(40): 83-108. (Text in Persian).  
Kälvemark Sporrong, S. (2007). Ethical competence and moral distress in the health care sector: A prospective evaluation of ethics rounds (Doctoral dissertation, Acta Universitatis Upsaliensis).‏
Karami, M. , Mirkamali, S. M., Poorkarimi, J., (2017). A study organizational silence and its dimensions (Case study: Tehran University staff). Educational Management Research, 7(4):68-94. (Text in Persian).
Karami, M.(2016). An investigation in to The relationship between ethical leadership and organizational silence with organizational justice among the employees of University of Tehran. Master's Thesis, University of Tehran. (Text in Persian).
Kavathatzopoulos, I. (2005). Computers for ethical competence. In ETHICOMP.
Kavathatzopoulos, I., & Rigas, G. (2006). A measurement model for ethical competence in business. Journal of Business Ethics Education, 3: 55-74.‏
Kavathatzopoulos, I., Kostrzewa, A., & Berg, K. (2008). Measuring ethical competence of organizations. 21st Annual European Business Ethics Network, Antalya, Turkey.
Khoshouei, M. S. , & Nouri, A. (2013). Factor Structure of Organizational Virtuousness and the Role of Organizational Citizenship Behavior in it. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(4): 26-34. (Text in Persian).
Kooshki, A. S., & Zeinabadi, H. (2016). The role of organizational virtuousness in organizational citizenship behavior of teachers: The test of direct and indirect effect through job satisfaction mediating. International Review, (1-2): 7-21.‏
kordi, (2015). The Needs assessment of professional competencies of the Heads Departments on university of Tehran and development a training program. Master's Thesis, University of Tehran. (Text in Persian).
Kulju, K., Stolt, M., Suhonen, R., & Leino-Kilpi, H. (2016). Ethical competence: A concept analysis. Nursing ethics, 23(4): 401-412.
Lechasseur, K., Caux, C., Dollé, S., & Legault, A. (2018). Ethical competence: An integrative review. Nursing ethics, 25(6): 694-706.
Mahmoudi, A., Abedi, A.& Heydari, Y. (2012). Professional Competencies of Educational Directors. Journal of Management and Development Process, 25(1): 69-93. (Text in Persian).
Mahmoudi, S. M. , Zaree Matin, & Bahiraee, S. (2012). To Recognize and Clarify the Suitability of Managers in Universities. Management in Islamic University, 1(1): 114-143. (Text in Persian).
Malik, S. Z., & Naeem, R. (2016). Organizational Virtuousness, Perceived Organizational Support and Organizational Citizenship Behavior: A Mediation Framework. Journal of Behavioural Sciences, 26(1).‏
Meine, M. F., & Dunn, T. P. (2013). The search for ethical competency: Do ethics codes matter?. Public Integrity, 15(2): 149-166.
Mirkamali, S. M., Karami, M. (2017). The Relationship between Perceptions of managers  Ethical Leadership Style and Staff performance. Development Management, 24:11-22. (Text in Persian).
Mirkamali, S. M., Poorkarimi, J., Karami, M. (2017). A study of mediating role of organizational justice in the relationship between university managers' ethical leadership style and employees' organizational silence. IRPHE, 23(1):1-25. (Text in Persian).
Mohammad khani, & mohammad khani, F. (2015). The Relationship between Organizational Transparency and Organizational Health with Employee Job performance. International Conference on Reasrch of Behavioral and social sciences, 1-15. (Text in Persian).
Morales, R., & Cabello, C. (2012). Improving Ethical Decision-Making in Organizations through Ethical Competencies (No. 12.02).‏
Moshabaki Esfahani, A. & Rezaee, Z.(2014). The study of organizational virtuousness and work engagement effects on organizational commitment. Management Studies Quarterly, 22(73):1-23. (Text in Persian).
Motalebifar, A. R., Navehebrahim, A ., Lotfi, & Mohabbat, H.(2012). Professional markers for higher education managers, with a qualitative approach based on content analysis. Journal of Educational Leadership and Management, 6(20): 87-110. (Text in Persian).
Najafbagy, R., Mousa khani,, Daneshfard, K., Delavar, A. & Hamrahi, M.(2014). Designing a Desirable Model for Improvement The Iranian Public Sector Organizational Virtuousness. Public Management Research, 7(24): 47-66. (Text in Persian).
Nartgun, S. S., & Dilekci, U. (2016). Teacher Views on Administrators’ Leadership Styles and Level of Organizational Virtuousness. The Anthropologist, 24(1): 363-372.
Nasiri Valik Bani, F. & Navidi, P.(2016). Relationship between Proffesional Ethics & Organizational Agility: Empowerment Cognitive as Mediator. Ethics in science and Technology, 11(2): 61-68. (Text in Persian).
Neubert, M. J., Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Roberts, J. A., & Chonko, L. B. (2009). The virtuous influence of ethical leadership behavior: Evidence from the field. Journal of Business Ethics, 90(2): 157-170.
Nouri Ardi,(2016). The role of mediator of cultural features in the relationship between learning and organizational virtuousness of administrative staff in the Ardabil Justice. Master's Thesis,Islamic Azad university. (Text in Persian).
Olaeta, J. V. (2017). Ethical Competencies and the Organizational Competency ‘Responsible University Social Innovation’: looking at new ways of understanding universities and the competency-based education model in the context of significant social changes in Latin America. Tuning Journal for Higher Education, 4(2): 311-332.‏
Ostad Hasanlu, H.(2011). Study the relationship between organizational culture and orientation toward the quality of in social and behavioral sciences faculties of Tehran University. Master's Thesis, University of Tehran. (Text in Persian).
Pabarja,, Ahang, F. & Heydar beyghi, Sh. (2016). Investigation the Relationship between Organizational Virtuousness and Organizational Happiness (Case Study: Valiasr Rafsanjan University). Quarterly Development of Human Resources Managment and Support, 11(42) :161-188. (Text in Persian).   
Pourkarimi,, & Sedaghat, M. (2014). Relationship of Transformational Leadership and Competency in research organizations managers. Human Resource Management Researches , 6(1): 201-222. (Text in Persian).  
Pourkarimi,, Azizi, M., Farzaneh, M., & Kordi, E.(2016). Professional competence of heads of departments Tehran University: An Analysis of the gap between Current and desired. Innovations in Educational Management , 11(1): 79-98. (Text in Persian).  
Ramezani, N. A. & Abedifar, H. (2016). Organizational Virtuousness. Gorgan: Norouzi. (Text in Persian).
Rego, A., Ribeiro, N., & Cunha, M. P. (2010). Perceptions of organizational virtuousness and happiness as predictors of organizational citizenship behaviors. Journal of Business Ethics, 93(2): 215-235.
Rego, A., Ribeiro, N., e Cunha, M. P., & Jesuino, J. C. (2011). How happiness mediates the organizational virtuousness and affective commitment relationship. Journal of Business Research, 64(5): 524-532.
Ribeiro, N., & Rego, A. (2009). Does perceived organizational virtuousness explain organizational citizenship behaviors. International Journal of Social and Human Sciences, 3: 736-743.
Sadler-Smith, E. (2013). Toward organizational environmental virtuousness. The Journal of Applied Behavioral Science, 49(1): 123-148.
Salimi,, Mohammadi, M., Salmanpour, M. J. , Torkzadeh, J. & mohammadi, Gh.(2016). Case Explore of ethical competencies of higher education managers toward a conceptual framework (Case study of the Fars Province public universities). Culture in The Islamic University, 4(6): 495-522. (Text in Persian).
Sedaghat,, pourkarimi, J. & Mohammadi, R. (2014). The Relationship between Thinking Styles and Competency in Managers: A Case Study in ACECR Managers. Culture in The Islamic University, 4(2): 281-296. (Text in Persian).
Shams mourkani, Gh. R. , Khorasani, & Abbasikasaee, H. (2014). Development of competency components for educational departments’ heads: Qualitative Study. Management on the training of organizations, 3(2): 37-64. (Text in Persian).
Shekari, (2012). Designing and Explaining the Conceptual Model of the Virtuous Organization: A Case Study, Yazd Province Universities. Ph.D. Thesis, Payam Noor university. (Text in Persian).
Shiri,, Azizian, M. & Rostami, K. R. (2013). Relationship Between Moral-Islamic Merit and Dimensions of Organizational Indifference. Culture in The Islamic University, 3(1): 3-18. (Text in Persian).
Stephens, J. P., Heaphy, E. D., Carmeli, A., Spreitzer, G. M., & Dutton, J. E. (2013). Relationship quality and virtuousness: Emotional carrying capacity as a source of individual and team resilience. The Journal of Applied Behavioral Science, 49(1): 13-41.
Supreme Council for Cultural Revolution. (2013). Islamic University Document. Tehran: The Supreme Council of Cultural Revolution. (Text in Persian).
Taboli, H., Moradi shahr babak, R. , & Irannezad Parizi, S. J. (2017). The Analysis of the Relationship between Organizational Excellence as an Ethical Factor with Spiritual Intelligence, Emotional Intelligence & Organizational Commitment. Ethics in science and Technology, 12(1):154-160. (Text in Persian).  
Taghavi, H. , & Ali Ahmadi, A. R. (2017). Investigation the role of managerial competencies in promoting innovation culture and institutional trust. Quarterly Development of Human Resources Managment and Support, 12(45): 1-24. (Text in Persian).  
Tavakoli keya, A. (2016). Investigation the Role of Managerial Competency on Interorganizational Trust in the Secretariat of The Expediency Discernment Council. Journal of Research in Management and Accounting, 3(14): 239-252. (Text in Persian).  
Thomas Whetstone, J. (2005). A framework for organizational virtue: the interrelationship of mission, culture and leadership. Business ethics: a european review, 14(4): 367-378.‏
Tofigh, & Rahimi, Gh. R. (2015). The Relationship between Organizational Virtuousness with Organizational Citizen Behavior and Organizational Transformation (Case Study: Keshavarzi Bank Branches in East Azarbaijan Province). International Conference Management ,Culture & Economical Development. (Text in Persian).  
Vallett, C. M. (2010). Exploring the relationship between organizational virtuousness and culture in continuing higher education. The Journal of Continuing Higher Education, 58(3), 130-142.
Wang, H. (2018). Effect of Perceived Organizational Virtuousness on Challenge-Oriented Organizational Citizenship Behavior: A Dual Mediation Model. American Journal of Industrial and Business Management, 8(06): 1536.‏
Whitton, H. (2007). Developing the ‘ethical competence’of public officials-a capacity-building approach. Public Policy and Administration, 1(21): 49-60.
Wright, T. A., & Goodstein, J. (2007). Character is not “dead” in management research: A review of individual character and organizational-level virtue. Journal of Management, 33(6): 928-958.
Zamaheni, & Shekari, H.(2016). Structural Model of Virtuous Organization in Selected Universities of Yazd Province. Quarterly Journal of Management of Governmental Organizations, 4(3): 49-62. (Text in Persian).