امینی، میترا.، نجفی پور، صدیقه.، ترکان، نیلوفر و ابراهیمی نژاد، فاطمه (1389). رابطة مهارتهای ارتباطی با عملکرد آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12 (1). 105-100.
جعفری، مریم (1384) عوامل مؤثر در تدریس اثربخش. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
حاجیآقاجانی، سعید (1380). مقایسه و بررسی نظرات اساتید و دانشجویان در مورد معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی. فصلنامه طب و تزکیه، 41، 47.
حبیبپور، کرم و صفری، رضا (1390). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه و متفکران.
حشمتی نبوی، فاطمه و ونکی، زهره (1388). مدرس بالینی اثربخش: یک مطالعه کیفی. پژوهش پرستاری، 13 و 12، 39-53.
رعدآبادی، مهدی.، صادقیفر، جمیل.، بهادری، محمدکریم.، درگاهی، حسین.، فروزانفر، فائزه.، حموزاده، پژمان و صدیق معروفی، پژمان (1391). اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان: کاربردفرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.12( 11)، 817 تا 825.
رمضانی، طاهره و درتاج راوری، اسحاق (1388). بررسی ویژگیهای یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی مؤثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکدههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 2, 139-148.
سلطانی عربشاهی، سیدکامران و قادری، اعظم (1379). تدوین شاخص تدریس اثربخش: ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 7 (22)، 279-287.
سیف، علیاکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین (روان شناسی یادگیری و آموزش). تهران: دوران.
شایسته فرد، صبریه.، هوشیاری، مرضیه و خزنی، حجت (1382). بررسی مقایسه شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 34-43.
شریفیان، فریدون.، نصر، احمدرضا و عابدی، لطفعلی (1384). تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 25-54.
شهرکی، محمدرضا (1389). معیارهای استاد خوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 12 (3). 48.
شیخزاده، مصطفی (1388). شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه. نامه آموزش عالی، 141-157.
صالحی، الهام و رضوانفر، احمد. (1389). مؤلّفههای صلاحیتهای حرفهای تدریس اعضای هیئتعلمی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 15، 85-95.
صفری، ثنا (1390). ویژگیهای فرایند تدریس ـ یادگیری در آموزش عالی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 73-90.
طالعپسند، سیاوش.، بیگدلی، ایمان اله و جوکار، مهران (1388). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش. فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 138-156.
طاهری زاده، زینب.، سلیمی، قربانعلی و صالحی زاده، سعید (1390). رابطة مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه با مهارت تدریس آنها از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 2، 95-116.
ظهور، علیرضا و اسلامی نژاد، طاهره (1381). شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (پایش)، 5-13.
عابدینی، سمیره.، کمال زاده، حسام.، عابدینی، صدیقه و آقا ملایی، تیمور (1389). معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله پزشکی هرمزگان، 241-245.
عبدی، حمید.، نصر، احمدرضا.، میرشاه جعفری، سیدابراهیم و ربیعی، مهدی (1390). رابطه دانش فرانشناختی و میزان اثربخشی تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی، اندیشههای نوین تربیتی. 7 (2). 106-83.
عسگری، فریبا.، ماسوله شادمان، رضا و سیده نوشاز، میرحقجو (1382). بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی گیلان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3، 48-49.
عسگری، فریبا و محجوب مؤدب، هاجر (1389). مقایسه ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 26-33.
علیزاده، ندا و صدیقی، حسن (1390). شناسایی ویژگیهای آموزشگر کشاورزی اثربخش در نواحی روستایی. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 4، 547-554.
عندلیب، بهاره و احمدی، غلامرضا (1386). میزان بکارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ازنظر دانشجویان در سال تحصیلی 86-1385. دانشوپژوهش در علوم تربیتی،67-82.
قربانی، راهب.، حاجی آقایی، سعید.، حیدری فر، معصومه.، انداده، فاطمه و شمسآبادی، مرضیه (1387). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص ویژگیهای یک استاد خوب دانشگاهی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 77-84.
گشمرد، رقیه.، معتمدی، نیلوفر و واحدپرست، حکیمه (1390). دیدگاههای اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 48-57.
محدثی، حمیده.، فیضی، آرام و سالم صافی، رضا (1390). بررسی مقایسهای شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ارومیه، 6، 464-471.
مظفری، ناصر.، محمدی، محمدعلی و دادخواه، بهروز (1389). ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مجله علمی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی، 61-69.
هرندی زاده، الهه.، نعیمی، امیر.، پزشکی راد، غلامرضا و نامدار، راضیه (1389). بررسی خصوصیات استاد خوب ازنظر دانشجویان دانشکده کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 41-55.
Agbetsiafa, Douglas. (2010). Evaluating Effective Teaching in College Level Economics Using Student Ratings of Instruction: A Factor Analytic Approach; Journal of College Teaching & Learning; 7, 57-66.
Azer, A. Samy. (2005). the qualities of a good teacher: how can they be acquired and sustained? ; Journal of the Royal Society of Medicine; 98, 2. 67-69. available at
http://jrs.sagepub.com/content/98/2/67 on 2015/03/02
Carnell, E. (2007). Conceptions of effective teaching in higher education: extending the boundaries. Teaching in Higher Education; 12, 25-40.
Cresswell, John W. (2012). Educational research, planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education, Inc.
Devlin, Marcia & Samarawickrema, Gayani. (2010). the criteria of effective teaching in a changing higher education context. Higher Education Research & Development. 29, 111-124.
Fenstermacher, Gary D & Soltis, Jonaz F. (2004). Approches to teaching. New York: Teacher college press.
Harden, R.M. & Crosby, Joy. (2000). AMEE Guide No 20: The good teacher is more than a Lecturer-the twelve roles of the teacher; Medica l Teacher, 22, 4. 334-347.
Krejcie Robert V. & Morgan, Daryle W. (1970), Determining Sample Size for Research Activities; Educational and Psychological Measurement; 30, 607-610.
Pendlebury, S. (1990). Practical Arguments and Situtional Appreciation in Teaching. Educational Theory, 40, 2.
Pratt, Daniel. D; (1997). Re-conceptualizing the evaluation of teaching in higher education; Higher Education; 34, 23-44.
Pratt, Daniel. D; Kelly, Mavis & Wong, Winnie S. S; (1999). Chinese conceptions of ` effective teaching’ in Hong Kong: towards culturally sensitive evaluation of teaching, International Journal of Lifelong Education, 18, 241-258.
Rüütmann, Tiia & Vanaveski, Jüri; (2009). Effective Strategies and Models For Teaching Thinking Skills and Capitalizing Deep Understanding in Engineering Eeducation, problems of education in the 21st century, 17, 176-187.
Shevlin, Mark, Banyard, Philip, Davies, Mark & Griffiths, Mark (2000), The Validity of Student Evaluation of Teaching in Higher Education: love me, love my lectures; Assessment & Evaluation in Higher Education; 25, 397-405.