شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی محیط کار اساتید دانشگاه: رویکردی جهت توسعه حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

3 استادیار علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

4 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شاخص‌ها و مؤلفه‌‌های برنامه‌درسی محیط کار برای اساتید دانشگاه است؛ رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(218 مقاله) که از سال 2010 تا 2023 میلادی در مورد شاخص‌های برنامه‌درسی محیط کار برای اساتید دانشگاه ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. جهت اعتبار سنجی یافته‌ها معیارهای لینکلن و گوبا (1989) بکار گرفته شد، به این صورت که صحت و استحکام یافته‌ها از طریق سه معیار تأییدپذیری، اعتبار و اطمینان حاصل شد. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابعاد برنامه‌درسی محیط کار برای اساتید در 5 بُعد، 16 محور و 59 شاخص شامل ابعاد راهبردها و برنامه‌های آموزشی (شامل شاخص‌هایی چون نیازسنجی، یادگیری شبکه‌ای، خودراهبری، کوچینگ و منتورینگ و توجه به مهارت‌های یادگیری)، مدیریت دانش (دانش‌افزایی و کسب دانش، تسهیم‌دانش، انتقال و انتشار دانش)، بُعد سازمانی (مشتمل بر شاخص‌های توجه به ویژگی‌های شخصیتی و ادراکی اساتید، رهبری تحول آفرین و تعهد سازمانی و شغلی)، پژوهش محوری (ارزش‌گذاری به یافته‌های پژوهشی و نتایج تحقیقاتی، کیفیت‌بخشی به برنامه‌های پروژه‌ای و پژوهش‌های کاربردی و توجه به روحیه پژوهشی اساتید) و شبکه‌سازی و ایجاد اجتماعات یادگیرنده (مشتمل بر محورهایی چون شبکه‌سازی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی ) مورد سازمان‌دهی قرار گرفت. نتایج نشان داد برنامه‌درسی محیط کار اساتید دارای ابعاد مختلفی است که توجه به آن زمینه تحول در توسعه حرفه‌ای اساتید را فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Curriculum indicators and components of the work environment of university professors: an approach to professional development

نویسندگان [English]

  • Mahshid Sardarabadi 1
  • Hossein Momeni Mahmouei 2
  • Asadullah Zengoui 3
  • Ali Akbar Ajam 4
1 Doctoral Student of Curriculum Studies, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran
2 Associate Professor of Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran
3 Assistant Professor of Educational Sciences, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh branch, Torbat Heydarieh, Iran
4 Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is the indicators and curriculum components of the work environment for university professors; The approach of the current research is qualitative and its method is research synthesis. The research community is all the articles (218 articles) that have been presented from 2010 to 2023 about the curriculum indicators of the work environment for university professors. The sample of the research is 30 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied articles. In order to validate the findings, the criteria of Lincoln and Guba (1989) were used, in such a way that the accuracy and strength of the findings were achieved through three criteria of verifiability, validity and reliability. By analyzing the data, the curriculum dimensions of the working environment for professors in 5 dimensions, 16 axes and 59 indicators including the dimensions of educational strategies and programs (including indicators such as needs assessment, network learning, self-direction, coaching and mentoring and attention to learning skills), knowledge management (knowledge-enhancement and knowledge acquisition, knowledge sharing, knowledge transfer and dissemination), organizational dimension (including indicators of attention to professors' personality and perceptive characteristics, transformational leadership and organizational commitment and career), research-oriented (valuing research findings and research results, giving quality to project programs and applied research and paying attention to the research spirit of professors) and networking and creating learning communities (including axes such as intra-university and extra-university networking) It was organized. The results showed that the curriculum of the working environment of the professors has different dimensions, which attention provides the field of transformation in the professional development of the professors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional development
  • work environment curriculum
  • professors
  • higher education
  • synthesis research