مبانی و اصول تربیت عقلانی بر مبنای عقلانیت ارتباطی در اندیشه هابرماس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مبانی و اصول تربیت عقلانی و دلالت‌های تربیتی بر مبنای اندیشه‌های هابرماس است. سوالات اصلی این پژوهش آن است بر مبنای اندیشه‌های هابرماس چه اصولی برای تربیت عقلانی قابل استنباط و استنتاج است که بتوان آن را قابل کاربست در تربیت عقلانی برشمرد. برای پاسخ به این پرسش از رویکرد تحلیلی و روش استنتاجی فرانکنا استفاده شده است. به این صورت که ابتدا به توصیف مفاهیم مربوط به موضوع پژوهش پرداخته شده است و سپس ضمن تحلیل مضامین و محتوای اندیشه هابرماس، آن را در مقوله های مجزا قرار داده و سپس با مدد از روش استنتاجی فرانکنا، گزاره‌های فلسفی واقع‌نگر مترتب بر آن استخراج و در نهایت، به استخراج اصول تربیت عقلانی از منظر هابرماس پرداخته شده است. نتایج پژوهش مبین آن است که اصول تربیت عقلانی قابل استنتاج بر اساس اندیشه هابرماس شامل: الف) فراهم کردن بستر تفاهم جمعی، ب) پرورش اراده معطوف به تفاهم، ج) بسترسازی برای رشد تفکر نقاد، د) ایجاد تعادل کنشگری و مسئولیت، هستند. همچنین استدلال شده است رعایت این اصول در کنار همدیگر موجب بالنده کردن عقلانیت ارتباطی شاگردان خواهد بود و آن نیز موجب عقلانی شدن حیات زیستی و جهان‌زیستِ ارتباطی آن‌ها خواهد بود، که در نهایت موجب بروز پتانسیل‌ها و استعداد‌های نهفته در قوه عقلانیت افراد شده و موجب بروز پویایی در نظام تربیتی و مناسبات اجتماعی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Foundations and principles of intellectual education on rational communicative rationality in Habermas thought

نویسندگان [English]

  • Akram Lotfizadeh 1
  • Reza Ali Nowrozi 2
  • Reza Mohammadi Chaboki 3
1 PhD Student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, tehran , iran
چکیده [English]

The main purpose of this study was to explain the foundations and principles of intellectual education and educational implications on Habermas thought. The main questions of this research are what principles for intellectual education can be deduced and inferred based on Habermas thought, which can be considered as applicable in intellectual education. To answer this question, Frankenna's analytical approach and inferential method have been used. In this way, first the concepts related to the subject of research have been described and then, while analyzing the themes and content of Habermas's thought, it has been placed in separate categories and then with the help of Frankenna inferential method, realistic philosophical propositions have been extracted and Finally, the principles of intellectual education are extracted from Habermas's perspective. The results of the research show that the principles of intellectual education that can be deduced from Habermas's thought include: a) providing a platform for collective understanding, b) cultivating a will to understand, c) laying the groundwork for the development of critical thinking, d) creating a balance of action and responsibility. . It has also been argued that adhering to these principles together will enhance students' communication rationality, which will also rationalize their communication life and cosmopolitanism, which ultimately reveals the potentials and talents hidden in the intellectuality of individuals. Dynamics in the educational system and social relations. Intellectual

کلیدواژه‌ها [English]

  • Habermas؛ Principles of intellectual education؛ Communication rationality
  • value-communication rationality