واکاوی عوامل نهادی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه توسعه کارآفرینی ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

نهادها یکی از مؤلفه­های کلیدی زیست‌بوم مؤثر در شکل­گیری و رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی است. هدف این مقاله واکاوی ابعاد نهادی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی است. دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از دانشگاه­های برتر و دارای قدمت طولانی کشور در قالب روش مطالعة موردی انتخاب و با مراجعه به تعداد 26 نفر از خبرگان موضوع، اطلاعات و دانش ضمنی آنها از طریق مصاحبه گردآوری شده است. راهبرد مطالعه برای این تحقیق، نظریه داده بنیاد می باشد و رویکرد گردآوری داده ها از نوع مطالعات توصیفی-تبیینی است. در این چارچوب، روش تحلیل کدگذاری برای تحلیل اطلاعات به­کار گرفته شده است و مؤلفه­های نهادی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی شناسایی شده ودرادامه  با استفاده از یافته‌های میدانی مدل زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی با محوریت نهادها طراحی و تحلیل شده است. نهادها به کنش متقابل انسان‌ها ساختار می‌بخشند. ساختارهای نهادی، نقش به سزایی در شکل‏گیری ‏اشکال مولّد، غیر مولّد و مخرّب زیست‌بوم کارآفرینی دارند به همین دلیل، کشورهای دارای ساختارهای نهادی ضعیف، کارآفرینی‏های غیر مولد و یا حتی در برخی موارد کارآفرینی مخرب دارند از این رو تغییرات نهادی، عامل اصلی تحولات کارآفرینانه هستند. بدین ترتیب، نهادها با تنظیم قواعد بازی، ماهیت و نتایج کارآفرینی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یافته‌های این پژوهش در سه سطح ملی، صنعت و سازمان شناسایی و طبقه­بندی شده­اند. مهمترین عوامل نهادی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی در این سه سطح به ترتیب عبارتند از در سطح ملی؛ نهادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی و قانونگذاری، در سطح صنعت؛ نهادهای صنعت و بازار و سازمان‌های تسهیل‌گر و در سطح سازمان؛ نهادهای مدیریت، فناوری، فرهنگ، قوانین و مالی؛ مؤلفه‌های نهادی زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Institutional Factors of Academic Entrepreneurship Ecosystem: The Case of University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Moradi 1
  • Jahangir Yadollahi Farsi 2
  • Ghanbar Mohammadi Eliasy 3
  • Reza Faridzadeh 4
1 Associate Professor, Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Organizational Entrepreneurship , Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Entrepreneurship Development , Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
4 PhD Student in Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Institutions are one of the key factors of the ecosystem of academic entrepreneurship that have an effective role in the growth and development of academic entrepreneurship. The purpose of this article is to explore and analyze the institutional dimensions of the academic entrepreneurship ecosystem. The University of Tehran as one of the top long-standing universities in the country. This university is selected for research as a case study. In order to collect tacit knowledge and information of experts, the 26 experts are interviewed. The study strategy for this research is data theory and the approach of data collection is descriptive-explanatory studies. In this framework, the coding analysis method used for data analysis. The institutional components of the university entrepreneurship ecosystem were identified. Then, using field findings, the model of university entrepreneurship ecosystem with the focus on institutions has been designed and analyzed. Institutions structure human interaction. Institutional structures play an important role in the formation of productive, non-productive and destructive forms of entrepreneurial ecosystem. For this reason, countries with weak institutional structures have unproductive entrepreneurship or, in some cases, destructive entrepreneurship. Hence, institutional change is the main cause of entrepreneurial change. In this way, institutions influence the nature and results of entrepreneurship by setting the rules of the game. The findings of this study identified and classified in three levels: national, industry and organization. The main institutional factors of the academic entrepreneurship ecosystem at these levels are in the national level include: good governmental, political, economic, cultural, judicial and legislative institutions and in the industry level: industry, market institution and facilitating organizations and in the organizational level: management, technology, culture, regulation and finance institution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Institution
  • Ecosystem
  • Academic Entrepreneurship
  • Grounded theory
مرادی، محمدعلی(1395). محیط کسب و کار: نظریه ها، شاخص ها و تکنیک ها. تهران: دانشگاه تهران.
متوسلی، محمود.، سمیعی نسب، مصطفی و نیکو نسبتی، علی(1393). نهادها و توسعه. تهران: دانشگاه امام صادق.
Acemoglu, D.J., Robinson, J.A and Yared, P (2005). From Education to Democracy?. The American Economic Review. 95(2): 44-49.
Acemoglu, D.J & Robinson, J.A (2010). The Role of Institutions in Growth and Development. Review of Economics and institutions. 1(2): 1-33.
Acs , Z.J. (2018). Entrepreneurship, institutional economics, and economic growth. Small Business Economics. 51(5): 64-73.
Arsahad, Y., Ahalan, A. R and Norhafiza, S (2013). Combining Grounded Theory and Case Study Methods in IT Outsourcing Study. Information systems Research and innovation. 4: 84-93.
Baskerville, R., & Pries-Heje, J (1999). Grounded action research: a method for understanding IT in practice. Accounting, Management and Information Technologies. 9(1): 1-23.
Baumol, W. J (1990). Entrepreneurship: productive, unproductive, and destructive. Journal of Political Economy. 98 (5): 893–921.
Batjargal, B ., Hitt, M.A.,Tsui, A.S and Arregle, J.L (2013). Institutional Polycentrism, Entrepreneurs' Social Networks, and New Venture Growth. Academy of Management Journal. 56(4): 1024-1049.
Boettke, P.J and Coyne, C. J (2009). Context Matters: Institutions and Entrepreneurship. Foundations and Trends in Entrepreneurship. 5(3): 135-209.
Brennan, M, C & McGowan, P (2016). Academic entrepreneurship: an exploratory Case Study. International journal of entrepreneurial behavior and research. 12(3): 144-164.
Commons, John.R (1931). Institutional Economics. The American Economic Review. 21)4( :43-61.
Entezari, Y (2015). Building knowledge-based entrepreneurship ecosystems: case of Iran. Procedia- social and behavioral science. 195: 1206-1215.
Etzkowitz, H (2003). Innovation in Innovation: The Triple Helix of University-Industry-Governmen Relations. Social Science Information. 42(3 :(293-337.
Hayton, J & Cacciotti, C (2013). Is there an entrepreneurial culture? A review of empirical research. Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal. 25 (9-10): 708- 731.
Kirby, D. A (2006). Creating Entrepreneurial Universities in the UK. Journal of Technology Transfer. 31(5): 599-603.
Leydesdroff, L. & Fritsch, M (2006). Measuring the knowledge base of regional innovation systems in Germany in terms of a Triple Helix Dynamics. Research policy. 35(10):1538-1553.
Martin, B (2012). Are Universities and University Research under threat? Towards an evolutionary model of university speciation. Cambridge Journal of economies. 36: 543-565.
Moghaddam, A (2006). Coding issues in grounded theory. Issues in educational research. 16(1): 52-66.
Moradi, Mohammad Ali (2016). Business environment: Theories, indicators and techniques. Tehran: University of Tehran Press. (Text in Persian)
Motavaseli, Mahmod ., Samiei Nasab, Mostafa & Niko Nesbati, Ali (2015). Institutions and Development. Tehran: Imam Sadegh University Press. (Text in Persian)
North, D. C (1990). A Transaction Cost Theory of Politics. Journal of Theoretical Politics. 2(4): 355-367.
North, D. C (1994). Economic Performance Through Time. The American Economic Review. 84(3): 359-368.
North, D. C (2000).Understanding institutions , in: Claude Menard(ed), Institutions, Contracts and Organizations, Cheltenham UK: Edward Elgar.
North, D. C (2003). Understanding the Process of Economic Change. Forum Series on the Role of Institutions in Promoting Economic Growth. Forum 7: 1-21.
Rule, P and John, V.M (2015). A Necessary Dialogue: theory in Case Study Research. International Journal of Qualitative Methods. 14(4): 1-11.
Samed, A. (2017). Case study and grounded theory: a happy marriage? An exemplary application from Healthcare informatics adoption research. International Journal of Electronic Healthcare. 9(4): 294 -318 .
Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. New York:  Sage Publication.
Wennberg, K., Pathak, S. & Autio, E (2013). How culture moulds the effects of selfefficacy and fear of failure on entrepreneurship. Entrepreneurship & Regional Development. 25 (9 –10): 756–780.
Wong, P.K. & Singh, A. (2013). Do co-publications with industry lead to higher levels of university technology commericaliztion activity?. Scientometrics. 97(2): 245-265.