طراحی الگوی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تهران، ایران

2 استاد آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تهران، ایران

4 استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مطالعه حاضر بر آن بود تا ضمن بررسی عناصر تشکیل دهنده خضوضی سازی آموزش عالی در ایران، مولفه ها و مقوله های اصلی تشکیل دهنده این حوزه را در کشور معرفی کند و در تهایت الگویی مطلوب، و مطابق با بافت کشور ایران ارائه دهد. این مطالعه از راهبرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده کرده است. برای جمع آوری داده ها با هدف گردآوری و تدوین مقوله های الگو، 16 مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان، صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش عالی و خصوصی سازی آموزش عالی انجام شد. سپس الگوی ارائه شده با استفاده از روش چک کردن اعضا اعتبارسنجی شد.نتایج آن به شکل الگویی متشکل از 13 مقوله اصلی شامل عوامل علی (نیازهای زمانی، پایگاه قانونی اقتصادی)؛ زمینه ای (زمینه گرایی فرهنگی، زمینه گرایی سیاسی، زمینه گرایی قانونی)؛ مداخله گر (محور علمی، سیاست گذاری)؛ راهبردها (حمایتی و مالی، ارتباطات، اقدامات اصلاحی) و پیامدها (پیامدهای کلان، پیامدهای دانشگاهی و فردی) ارائه شد. هم چنین خصوصی سازی آموزش عالی به عنوان مقوله محوری الگو یافته شد. در پایان بر مبنای یافته ها و نتایج کسب شده، پیشنهادهای برای عملی شدن الگوی ارائه شده مطرح گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for privatization of higher education

نویسندگان [English]

  • asma azizi 1
  • Mohammad Yamani duzi sorkhabi 2
  • Abasalt Khorasani 3
  • Hamidreza Arasteh 4
1 PhD student of Higher Education Management, higher education, Department of Educationa and Phychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Professor of higher education, Department of Educationa and Phychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Associate professor of Higher Education, Department of Educationa and Phychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Professor of Educational Management, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran. arasteh@tmu.ac.ir
چکیده [English]

The present study aimed at exploring the elements of higher education in addition to introducing its composing main factors and categories in Iran and eventually presenting a comprehensive model according to the context of Iran. This is a qualitative study using grounded theory method. In order to collect the data with the purpose of finding the categories of the model, 16 semi-structured interviews with specialists and professors of the area of higher education and privatization of higher education were conducted. The sample was selected based on snowball sampling. Then, the model was accredited using member checking method. The results were presented in the form of a model consisted of 13 main categories including causal factors (Time requirements, Economic legal base), contextual factors (Cultural context, Political context, Legal context), interfering factors (Scientific axis, Policy-oriented), strategies (Supportive and financial, connectionsCorrective actions), and outcomes (Big consequences, Academic and individual consequences, Unwanted results). Also, privatization of higher education was considered as the core category in this study. Based on the findings, some recommendations were presented

کلیدواژه‌ها [English]

  • privatization
  • Higher education
  • university
آراسته، حمیدرضا و جمشیدی، لاله (1393). عوامل تاثیرگذار بر توسعه کمی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران. مجله علوم تربیتی، 2 (21): 112-83
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه ها و روش ها. مترجم محمدی، بیوک. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اسماعیل لو، زهرا (1392). خ‍ص‍وص‍ی‌ س‍ازی‌ در آم‍وزش‌ ع‍ال‍ی‌ و ب‍ررس‍ی‌ پ‍ی‍ام‍ده‍ای‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌، اج‍ت‍م‍اع‍ی‌، آم‍وزش‍ی‌ و پ‍رورش‍ی‌ آن‌ از دی‍دگ‍اه‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ و اع‍ض‍ای‌ ه‍ی‍ئ‍ت‌ ع‍ل‍م‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا و م‍وس‍س‍ات‌ آم‍وزش‌ ع‍ال‍ی‌ ش‍ه‍ر اروم‍ی‍ه‌. پایان نامه کارشناسی ارشد. مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه. ارومیه.
جمشیدی، لاله و آراسته، حمیدرضا (1391). الزامات کلان توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 1 (5): 37-1
حمدی، کریم و روشن، احمدرضا (1390). راهبرد خصوصی سازی آموزش عالی در ایران، فصلنامه پژوهش های مدیریت راهبردی. 48: 90-83
ربیعی، علی و نظریان، زهرا (1391). موانع خصوصی سازی آموزش عالی در ایران و ارائه ی راهکارهایی جهت رفع آن ها. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 2 (4): 205-171
رحیمی، سحر، (1392). تحلیل استراتژیک پردیس شماره2 دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از مدلswot. پایان نامه کارشناسی ارشد. مدیریت آموزشی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
ستوده، رضا (1395). بررسی و تحلیل روند توسعه آموزش عالی دولتی و خصوصی در ایران (مقایسه تطبیقی با کشورهای توسعه یافته). پایان نامه کارشناسی ارشد. علوم اقتصادی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان.
سعادتمند، فروزنده (1390). میزان رضایت دانشجویان در موسسات آموزش عالی خصوصی. پایان نامه کارشناسی ارشد. MBA، دانشکده ی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران
صالحی، سیدجواد؛ روشن، احمدرضا و حاتمی، داود (1391). بررسی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی ایران: از دیدگاه رؤسای دانشگاه ها. پژوهش در نظام های آموزشی، 19 (6): 100-75
قارون، معصومه (1393). سیاست های گسترش آموزش عالی در سالهای اخیر: توسعه ظرفیت یا اتلاف منابع؟ فرآیند مدیریت و توسعه، 2 (27): 28-3
قریشی خوراسگانی، مریم سادات؛یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ ذاکر صالحی، غلامرضا؛ مهران، گلنار؛ (1396). تحلیل محتوای مقالات حوزه خصوصی سازی آموزش عالی در مجلات علمی کشور. سیاست علم و فناوری. 35: 76-61
هاشمیان، فخر السادات؛ زندیان، هادی و آقامحمدی، جواد (1394). تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران. فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، 12 (3): 26-1
Altbach, P. G., Reisberg L., & Rumbley L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Published by UNESCO.
Arasteh, H., & Jamshidi, l. (2014). Factors Affecting the Quantitative Development of Higher Education Privatization in Iran. Journal of Educational Sciences. 2 (12): 83-112 (Text in Persian).
Balbachevsky, Elizabeth, and Simon Schwartzman. 2011. “Brazil: Diverse Experience in Institutional Governance in the Public and Private Sectors.” In Changing Governance and Management in Higher Education: The Perspectives of Academy, edited by William Locke, William Cummings, and Donald Fisher (pp. 35–56). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Esmaeellu, Z. (2013). Privatization of Higher Education and the Review of its economic, social, educational consequences From the perspective of students and faculty of universities and higher education institutions in Urmia. MA thesis in Educational Management. Faculty of Literature and Humanities, University of Urmia. Urmia. (Text in Persian).
Fielden, J., & LaRocque, N. (2008). The Evolving Regulatory Context for Private Education in Emerging Economies. Discussion paper. The World Bank Group. International Colloquium on Private Education.
Gharun, M,. (2015). Higher education expansion policies in recent years: Capacity development or waste of resources? Management and development process. 2 (27). 3-28. (Text in Persian).
Ghoraishi khorasgani, M., Yamani, M., Zakersalehi, G., & Mehran, G. (2017). A Content Analysis of Articles in Privatization of Higher Education in Iran Scientific Journals. Journal of Science & Technology Policy, 9(3): 61-76. (Text in Persian).
Hamdi, K. & Roshan, A. (2011). The privatization strategy for higher education in Iran. Journal of Strategic Management Researches, 48: 83-90. (Text in Persian).
Hashemian, f., Zandian, H., & Aghamohammadi, J. (2016). Analysis of private sector participation in the Iranian education system. Journal of Strategic and Macro Policies. 12 (3): 1-26. (Text in Persian).
Hoang, L. (2019). Twin Privatization in Vietnam Higher Education: The Emergence of Private Higher Education and Partial Privatization of Public Universities. High Educ Policy32, 359–380
Jamshidi, L. & Arasteh, H. (2012). Major requirements of quality development in privatization of higher education in Iran. Journal of Iranian higher education, 1 (5): 1-37. (Text in Persian).
Kerekes, C.B. (2010). Privatize It: Outsourcing and Privatization in Higher Education. Hall J.C. (Ed.). Doing More with Less: Making Colleges Work Better (pp. 235-247). New York: Springer.
D. c. (2010). viewing private higher education: how much, where, why and what? University at Albany. P 622-627
D. c. (2011). Public Policy for Private Higher Education: A Global Analysis, Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 13 (4). 383-396
Lung, m & Lonmoldovan & nistor (2012). financing higher education in eroupe: issues and challenges, social and behavioral sciences. P 938-942
Mirza, Prof. Mahrukh and Nisa, Zaibun (2020), Privatization of Higher Education: A Study on Students’ Perspective. Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3569511
Mok, K. H. (2011). Liberalization of the Privateness in Higher Education: Funding Strategies, Changing Governance and Policy Implications in Asia, Teixeira , P. N., & Dill, D. D. (Eds), Public vices, private vitues? Assessing the effect of marketization in higher education (pp 19-43), Rotterdam. Sense Publishers.
Rabiee, A. & Nazarian, Z. (2012). Obstacles to the Privatization of Higher Education in Iran and Presentation of Appropriate Strategies for their Removal. Journal of Iranian higher education, 2 (4): 171-205. (Text in Persian).
Rahimi, S. (2013). Strategic Analysis of Shahid Beheshti University Campus (2) Using SWOT Model. MA thesis in Educational Management, Faculty of Education and Psychology, University of Shahid Beheshti. (Text in Persian).
Saadatmand, F. (2012). Satisfaction of students in private higher education institutions. MA thesis in MBA. Faculty of Economics and Social Sciences, Payame Noor University, Tehran. (Text in Persian).
Salehi, s., Roshan. A. R., & Hatami, d. (2013). A Study of Private Sector Participation in Higher Education in Iran: From the Perspective of Universities Presidents. Research in educational systems. 19 (6): 75-100. (Text in Persian).
Sotude, R. (2017). Study and analysis of the development trend of public and private higher education in Iran (comparative Study with developed countries). MA thesis in Economical science, Faculty of Literature and Humanities, University of Zanjan. (Text in Persian).
Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Translator Mohammadi, B. (2011). Tehran: The Research Center of Humanities and Cultural Studies (Text in Persian).
Teixeria.p. (2009). Mass higher education and private institution. Higher education to 2030, 2, OECD publication
S. Y. (2011). Exploring Access and Equity in Malaysia's Private Higher Education. ADBI Working Paper 280. Tokyo: Asian Development Bank Institute, Available at: http://www.adbi/working paper/2011/04/19/4513.access.equity.malaysia.higher.educ/
Tilak j. b. g (2008). Current trends in private higher education in asia, national university of educational planning and administration
Yıldırım, M. (2014). Effects of privatization on education quality and equity: Comparisonof a public and a private primary school in Turkey.European Journal of Research on Education2014, Special Issue: Contemporary Studies in Education, 40-46.