اثربخشی سند تحول در سطح مدرسه از منظر بومی در مدل مدرسه محوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی ،واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران

چکیده

 هدف اساسی این پژوهش، تعیین شاخصه های سند تحول در سطح مدرسه  از منظر بومی در مدل مدرسه محوری بود.پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و به لحاظ  ماهیت ، توسعه ای و به شیوه آمیخته(کیفی و کمی) بود.ابتدا با رویکرد کیفی به واکاوی و تحلیل تمامی مدل های جهانی مدرسه محوری و سپس از روش کمی و پیمایشی استفاده شده است.تمام مدیران مقطع ابتدایی مدارس استان بوشهر(۴۸۷نفر)  جامعه آماری و طبق جدول مورگان وبه شیوه نمونه گیری تصادفی ۲۱۷نفر نمونه انتخاب گردید.نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان می دهد که شاخصه های سند تحول بنیادین در سطح یک مدرسه با تمام  ویژگی های جزیی تحقق حیات طیبه ،کانون عرضه و خدمات و فرصتهای  تعلیم و تربیت ،زمینه ساز درک و اصلاح  موقعیت توسط دانش آموز با توجه به مولفه های مدرسه محوری بومی در وضیعت مطلوب  می باشد. تمرکز بر ظرفیت های بومی وارزیابی اثربخشی آن  نشان از صحت مدل طراحی شده، عوامل و مولفه­های آن منطبق با سند تحول می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the school-level transformation document from a local perspective in the school-centered model

نویسندگان [English]

  • mehdi fariabi 1
  • naghi kamali 2
  • rasol davodi 2
1 Department of Educational Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
چکیده [English]

The main purpose of this study was to determine the characteristics of the transformation document at the school level from a native perspective in the school-centered model. The research was applied according to the purpose and in terms of nature, developmental and mixed (qualitative and quantitative). Qualitative analysis and analysis of all global models of school-based and then quantitative and survey methods have been used. All primary school principals in Bushehr province (487 people) statistical population and according to Morgan table and random sampling 217 people were selected. Results The research findings show that the characteristics of the document of fundamental change at the level of a school with all the minor features of the realization of good life, the center of supply and services and educational opportunities, pave the way for understanding and modifying the situation by the student according to the components Native school is in good condition. Focusing on local capacities and evaluating its effectiveness shows the accuracy of the designed model, its factors and components in accordance with the transformation document.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformation Document
  • Axis School
  • School
آقازاده،محرم.،تورانی،حیدر(۱۳۹۱) . مدیریت مدرسه محور محلی،چند تجربه . مجله رشد مدیریت مدرسه ، ۱۰۴ (۱):۲۰-۲۲ .
اکبری، همت‌الله (۱۳۹۷). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی بر عملکرد مدیران و سرمایه فکری آنها در بین مدیران مدارس ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی،دانشکده علوم انسانی.  
اکبری،عباس(۱۳۹۶). رابطه شیوه های جذب و مشارکت خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان آمل،  پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور استان تهران.مرکز پیام نور پردیس.
ایوانس،جنیفر.،گلد،آند(۱۳۸۳). درآمدی بر مدیریت آموزشگاهی مدیریت مدرسه محور(چاپ اول)،مترجم اکبر رهنما،لطفعلی جباری،تهران:آییژ.
 بازوند،یاسر(۱۳۹۲). بررسی موانع پیش روی توانمندی مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران به منظور ارائه راهکارهای عملی تحقق طرح مدرسه محوری از دیدگاه مدیران مدارس ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شاهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
 بوضحی،ابتسام(۱۳۸۳).مدیریت مدرسه محور،تهران:سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش.
 پاترینوس،هری آنتونی؛اوسوریو،فلبپ باررا؛سانتی بانز،لوکرسیا؛فصیح،تازین(۱۳۹۲). تمرکز زدایی و تصمیم گیری در مدارس(چاپ اول)،ترجمه بهزاد ظهیری،سعید مرادی،تهران:دانشگاه آزاد اسلامی.
 تورانی ،حیدر؛آقازاده ،محرم(۱۳۹۳). عناصر کلیدی اجرای موفق در مدیریت مدرسه محور محلی،مجله رشد مدیریت مدرسه، ۱۰۵(۳):۱۸-۲۰
 تورانی،حیدر؛آقازاده،محرم(۱۳۹۳). مدیریت مدرسه محور چالش ها و کارکردها،مجله رشد مدیریت مدرسه، ۱۰۳(۳):۲۲-۲۴
  تورانی،حیدر؛آقازاده،محرم(۱۳۹۳). مدیریت مدرسه محور محلی و مشارکت والدین،مجله رشد مدیریت مدرسه، ۱۰۴(۳):۲۰-۲۲
 تورانی،حیدر(۱۳۹۴). مدیریت و رهبری در مدارس امروز ایران،مجله رشد مدیریت مدرسه، ۱۱۰(۶):۴-۹
 تورانی،حیدر؛آقازاده،محرم(۱۳۹۳).منطق و الگوهای مدیریت مدرسه محور محلی،مجله رشد مدیریت مدرسه، ۱۰۲(۵):۱۸-۲۲
 توکلی،لیلا(۱۳۸۹). مقایسه میزان کاربست مولفه های مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی و مدارس دولتی منطقه ۴ شهر تهران  از دیدگاه مدیران در سال تحصیلی ۸۹-۹۰،پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
جویداری،نوشین(۱۳۹۴). بررسی رابطه جوسازمانی مدارس با خلاقیت و نوآوری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان حمیدیه،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، پردیس دانشگاهی.
جلیلی،مائده(۱۳۹۶). بررسی رابطه مدیریت مدرسه محورباتوانمند سازی منابع انسانی(موردمطالعه: مدیران مدارس آموزش وپرورش شهرستان آمل)، پایان نامه کارشناسیارشد علوم تربیتی،موسسه آموزش عالی آمل، دانشکده علوم انسانی.
جهانیان،رمضان(۱۳۸۷). ابعاد و مولفه های نظام مدیریت مدرسه محوری و ارائه مدل مفهومی،دانش و پژوهش در علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ،۲۲(۱۸-۱۷):۴۹-۷۴
حاجی پور عبایی، نجمه .، ابوالقاسمی، محمود.، قهرمانی، محمد .، ساکی ،رضا.(۱۳۹۴).تبیین مدل بومی مدیریت مدارس متوسطه استان کرمان،فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، ۹(۳۰): ۲۷-۶۲
حلاجیان،ابراهیم(۱۳۸۲). مدیریت مدرسه محوری،تهران: مبعث
حبیب الهی،معصومه(۱۳۹۵). بررسی مولفه های مدرسه محوری در مدارس ابتدایی شهرستان ایذه با توجه به آیین نامه ها  و مقررات و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، پایان نامه کارشناسیارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حیدری فرد،رضا(۱۳۹۴). طراحی، آزمون و پیشنهاد الگوی مدرسه نوآور،یک پژوهش آمیخته، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه خوارزمی،دانشکده مدیریت.
جهانیان،رمضان(۱۳۸۷).مدیریت آموزشگاهی ،کرج:پایا
رضازاده، اسماعیل(۱۳۹۷). تاثیر فرهنگ سازمانی بر انضباط اداری کارکنان: مطالعه موردی شبکه بهداشت و درمان شهرستان شوط ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو.
زارع جوان، زهرا(۱۳۹۳).بررسی رابطه ی بین سلامت سازمانی با استقرار مدیریت مدرسه محوری مدارس متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
سجودی،مرجان(۱۳۹۰). بررسی نقش مدرسه محوری بر کاهش تمرکز در نظام برنامه ریزی درسی از دیدگاه متخصصان  و کارشناسان ، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،پژوهشکده علوم اجتماعی.
قیاسوند،نعمت الله،(۱۳۹۷): رابطه جو سازمانی و سبک های رهبری با بالندگی سازمانی بین دبیران و مدیران متوسطه اول و دوم شهرستان مرودشت ، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
کریمی،حسن(۱۳۹۷). بررسی تاثیر بلوغ سازمانی بر فرهنگ سازمانی و سبک‌ رهبری مدیران و کارکنان آموزش و پرورش شهرستان میامی و بیارجمند ،پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دانشکده علوم انسانی.
گواهیان جهرمی ، فائزه(۱۳۸۸). بررسی نظر مدیران و دبیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه دخترانه شهرستان جهرم در رابطه با اجرای طرح مدرسه محوری ، گنج پایگاه اطلاعات علمی ایران ،مرکز پیام نور تهران، دانشکده علوم تربیتی. 
مرادی، سعید.،امین بیدختی، علی‌اکبر. ، فتحی واجارگاه ،کوروش. (۱۳۹۴). ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی در مقطع متوسطه مبتنی بر مدل جامع مدیریت مدرسه محور؛ رویکرد ایرانی - اسلامی،پایان نامه دکتری رشته مدیریت آموزشی،دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی
 ملفورد،بیل(۱۳۸۷).رهبری و مدیریت در هزاره سوم(چاپ اول)،ترجمه ویدا اندیشمند،فرانک موسوی،کرمان:فانوس.
 ملک زاده ،راحله(۱۳۹۷). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مشارکت دبیران در تصمیم گیری‌های مدیران مدارس شهر تبریز،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تبریز،پردیس خودگردان.
ناصری،سروه(۱۳۹۳). امکان سنجی اجرای مدیریت مدرسه محور  از دیدگاه معلمان  و مدیران دبیرستان های دوره اول متوسطه شهر سنندج، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
نقی اقدسی،علی.،ثمری،شاهین.،باقری،سیفلی.(1387).رابطه بین جو سازمانی با عملکرد مدیران ابتدایی شهرستان ارومیه،1(32):7-38
همتی،فاطمه(۱۳۹۱):عوامل موثر بر اجرایی شدن طرح مدیریت  مدرسه محور از دیدگاه کارشناسان و متخصصان  آموزش و پرورش شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی،دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده اقتصاد و حسابداری.
Bandur,agustinus.(2012).school- based manegment developmentchallenges and impacts,vol50,issue:6
Fitzpatrick,kater.(2012). school-based manegment and arts education lessens from Chicago,pp:106-111
Word bank group.(2016).Assessing school- based manegment Philippines.http://doi.org
Patrison,Antony, Bruns,Barbara&Flimer,deon(2011).school - based manegment
Aghazadeh, Muharram., Turani, Haidar (2012). Local school-based management, some experience. Journal of School Management Development, 104 (1): 20-22.(Text In Persian).
Akbari, Hemmatollah (2018). Investigating the relationship between organizational culture on the performance of principals and their intellectual capital among principals of primary schools in Noorabad Mamasani city. Master Thesis in Educational Sciences, Islamic Azad University, Noorabad Mamasani Branch, Faculty of Humanities . (Text In Persian).
Akbari, Abbas (2017). The Relationship between Family Attraction and Participation Methods and Academic Progress of Elementary School Girls in Amol County, M.Sc. Thesis, Payame Noor University, Tehran Province. Payam Noor Campus Center.(Text In Persian).                         
Bandur,agustinus.(2012).school- based manegment developmentchallenges and impacts,vol50,issue:6(Texe In Persian).   
Bazvand, Yaser (2013). Investigating the barriers facing the ability of high school principals in Tehran in order to provide practical solutions for the realization of the central school plan from the perspective of school principals, Master's thesis, Shahed University, Faculty of Literature and Humanities.(Text In Persin).
Bozoha, Ebtesam (2004). School-based management, Tehran: Research and Planning Organization of the Ministry of Education.(Text In Persian).
Existence, Marjan (2011). A Study of the Role of Central School on Reducing Focus on Curriculum Planning from the Perspective of Specialists and Experts, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Research Institute of Social Sciences.(Text In Persian).
Evans, Jennifer., Gold, Anand (2004). An Introduction to School-Based School Management (First Edition), Translated by Akbar Rahnama, Lotfali Jabbari, Tehran: Ayij.(Text In Persian)
Fitzpatrick,kater.(2012). school-based manegment and arts education lessens from Chicago,pp:106-111
Hajipour Abai, Najmeh., Abolghasemi, Mahmoud., Ghahremani, Mohammad., Saki, Reza. (2015). Explaining the native model of high school management in Kerman province, Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 9 (30): 27-62.(Text In Persian).
Hallajian, Ebrahim (2003). Central School Management, Tehran: Mobasher
Habib Elahi, Masoumeh (2016). Investigating the components of the central school in primary schools of Izeh city according to the regulations and the document of fundamental change in education, thesis of the Master of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Educational Sciences and Psychology.(Text In Persian).
Heydarifard, Reza (2015). Designing, testing and proposing an innovative school model, a mixed research, M.Sc. Thesis, Kharazmi University, School of Management.(Text In Persian).
Joydari, Noushin (2015). Investigating the relationship between school organization and creativity and creativity of primary school teachers in Hamidiyeh city, M.Sc. thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, University Campus.(Text In Persian).
Jalili, Maedeh (2017). Investigating the Relationship between School Management and Human Resource Management (Case Study: Managers of Amol County Education Schools), Master's Thesis in Educational Sciences, Amol Higher Education Institute, Faculty of Humanities.(Text In Persian).
Jahanian, Ramadan (2008). Dimensions and Components of the School-Based Management System and Presentation of Conceptual Model, Knowledge and Research in Educational Sciences, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, 22 (18-18): 49-74.(Text In Persian).
Hemmati, Fatemeh (2012): Factors Affecting the Implementation of School-Based Management Plan from the Perspective of Experts and Education Specialists in Tehran, M.Sc. Thesis, Al-Zahra University, Faculty of Economics and Accounting.(Text In Persian).
Jahanian, Ramadan (2008). School Management, Karaj: Paya.(Text In Persian).
Jahromi Certificates, Faezeh (2009). Investigating the opinion of principals and teachers of girls' primary, middle and high schools in Jahrom city regarding the implementation of the central school plan, the treasure of Iran's scientific database, Payame Noor Center of Tehran, Faculty of Educational Sciences.(Text In Persian).
Karimi, Hassan (2018). Investigating the effect of organizational maturity on organizational culture and leadership style of Miami and Biarjamand city managers and education staff, Master's thesis in educational sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Shahroud Branch, Faculty of Humanities.(Text In Persian).
Moradi, Saeed., Amin Bidakhti, Ali Akbar. , Fathi Vajargah, Cyrus. (2015). Provide a model for evaluating the performance of high school board of trustees in schools based on a comprehensive model of school-based management; Iranian-Islamic Approach, PhD Thesis in Educational Management, Semnan University, Faculty of Psychology and Educational Sciences.(Text In Persian).
Melford, Bill (2008). Leadership and Management in the Third Millennium (First Edition), translated by Vida Andishmand, Frank Mousavi, Kerman: Fanoos.(Text In Persian).
Malekzadeh, Raheleh (2018). Investigating the relationship between organizational culture and teachers' participation in the decisions of school principals in Tabriz, Master's thesis, Tabriz University, Self-Governing Campus.(Text In Persian).
Naseri, Sarwa (2014). Feasibility study of school-based management from the perspective of teachers and principals of high schools in Sanandaj, Master's thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.(Text In Persian).
Naghi Aghdasi, Ali., Samari, Shahin., Bagheri, Seifli. (2008). Relationship between organizational climate with the performance of primary managers in Urmia city, 1 (32): 7-38.(Text In Persian).
Patrinos, Harry Anthony; Osorio, Flaubber Barra; Santi Banz, Lucrezia; Fassih, Tazin (2013). Decentralization and decision-making in schools (first edition), translated by Behzad Zahiri, Saeed Moradi, Tehran: Islamic Azad University.(Text In Persian).
Patrison,Antony, Bruns,Barbara&Flimer,deon(2011).school - based manegment
Rezazadeh, Ismail (2018). The Impact of Organizational Culture on Employee Administrative Discipline: A Case Study of Shutt Health Network, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Mako Branch.(Text In Persian).
Turani, Haidar; Aghazadeh, Muharram (2014). Key Elements of Successful Implementation in Local School-Based School Management, Roshd Journal of School Management, 105 (3): 18-20.(Text In Persian).
Turani, Haidar; Aghazadeh, Muharram (2014). School Management Challenges Challenges and Functions, School Management Management Growth Magazine, 103 (3): 22-24.(Text In Persian).
Turani, Haidar; Aghazadeh, Muharram (2014). Local-centered school management and parental involvement, Roshd School Management Journal, 104 (3): 20-22.(Text In Persian).
Turani, Haidar (2015). Management and Leadership in Today's Schools of Iran, Roshd Journal of School Management, 110 (6): 4-9.(Text In Persian).
Turani, Haidar; Aghazadeh, Muharram (2014). Logic and Models of Local School-Based Management, Roshd Journal of School Management, 102 (5): 18-22.(Text In Persian).
Tavakoli, Leila (2010). Comparison of the application of axial school components in board of trustees schools and public schools in Tehran's 4th district from the perspective of principals in the academic year of 1990-90, M.Sc. Thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.(Text In Persian). Word bank group.(2016).Assessing school- based manegment Philippines.http://doi.org
Zare Javan, Zahra (2014). Investigating the Relationship between Organizational Health and the Establishment of School-Based School Management, M.Sc. Thesis, Sistan and Baluchestan University .School of Psychology and Educational Sciences.(Text In Persian).