نقش تشخیصی هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی در انزوای اجتماعی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانش‌آموزان با انزوای اجتماعی بالا و پایین از یکدیگر، بر اساس مؤلفه‌های هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 365 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس قلدری ایلی نویز (2001)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی (1393) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 22spss- و آزمون‌ تحلیل تشخیصی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع مؤلفه فرسودگی نسبت به مدرسه و قربانی شدن دارای بالاترین توان تمایز بودند (01/0p

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discriminative Role of Social intelligence, Bullying and Academic well-being in Social isolation of students

نویسندگان [English]

  • arash shahbaziyankhonig 1
  • fatemeh alipour 2
  • ebrahim anahid 3
  • ali asghar mohammadiyan garibe 2
  • Siavash sheikhalizadeh 4
1 Master student, Department of educational sciences, University of Shahid Madani in Azerbaijan.
2 MA Educational psychology ,Tabriz University. Tabriz. Iran
3 Ms Educational psychology ,Tabriz University. Tabriz. Iran
4 Faculty of Education and psychology, Azarbaijan Shahid Madani University. Tabriz. Iran.
چکیده [English]

This study aimed to discriminate students with high and low social isolation based on components of social intelligence, bullying and academic well-being. The method of this study was causal-comparative. The population consisted of all male and female students enrolled in Tabriz city secondary schools in the 2019-2020 academic year that according to Krejcie and Morgan table, 365 students were selected by the multistage cluster sampling method. For data collection from the Tromso social intelligence scale (2001), the Illinois bullying scale (2001), academic well-being Tuominen-Soini et al Questionnaire (2012) and social isolation Modarresi Yazdi Questionnaire (2014) were used. Data were analyzed using SPSS-22 software and statistical test discriminant analysis. The results of the discriminant analysis, leading to a significant recognition function that according to this function, school burnout and the victim had the highest ability to differentiate (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social intelligence
  • Bullying
  • Academic well-being
  • Social isolation
  • Student
اکبری بوطبنگان، افضل و طالع پسند، سیاوش (1394). رواسازی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ابتدایی شهر سمنان. نشریه اصول بهداشت روانی، 17(4): 178-185.
پیراسته مطلق، علی اکبر؛ پیراسته مطلق، علی اصغر و نصر آبادی سفلی نظر، پیشرو (1390). نقش اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در انزوای اجتماعی نوجوانان. پژوهش‌های روان شناسی اجتماعی، (4)1، 145-158.
رضایی، اکبر (1389). مقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس در جامعه‌ی دانشجویان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 5(20)، 65-82.
سلیمی، حسین؛ قدم پور، عزت اله و رضایی، فاطمه (1397). تدوین مدل ساختاری پیشبینی قربانی شدن قلدری از طریق عوامل محیطی و مهارت­های ارتباطی بواسطه گری آشفتگی روان شناختی. دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 2 (14): 71-94.
شهبازیان خونیق، آرش؛ حسنی، امید و محمودی، احمد (1397). رابطه هوش اخلاقی و اجتماعی با قلدری در دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله اخلاق زیستی، 8(28): 7-16.
متین، شایان و جهان، فائزه (1398). مدل پیش‌بینی تنهایی اجتماعی بر اساس حساسیت بین فردی و هوش اجتماعی با میانجی‌‌‌گری خود انتقادی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 9(35): 67-88.
مدرسی یزدی، فائزه السادات (1393). بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی انزوای اجتماعی دختران مجرد بالای 30 سال شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه یزد، دانشکده علوم اجتماعی.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب­زاده، صدیقه؛ صباغیان، حمید و دهقانی­زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 6(24): 251-276.
Akbari balootangan, A., & Talepasand, S. (2015). Validation of the ellinois bullying scale in primary school students of semnan, iran. Journal of fundementals of Mental Health, 17(4), 178-185. (Text in Persian).
Asher, S. R., & Taylor, A. R. (1981). Social outcomes of mainstreaming: Sociometric assessment and beyond. Exceptional Education Quarterly1(4), 13-30.
Baggiyam, D., & Pakajan, R. (2017). Social Intelligence in Relationto Academic Achievement. International Journal of Research–Granthaalayah5(3), 18-22.
Bar-On, R., Tranel, D., Denburg, N. L., & Bechara, A. (2004). Emotional and social intelligence. Social neuroscience: key readings. 2004. 223.C
Diener, E., & Tay, L. (2015). Subjective well‐being and human welfare around the world as reflected in the Gallup World Poll. International Journal of Psychology, 50(2), 135-149.‏
Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2001). Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse2(2-3), 123-142.
Hartley, M. T., Bauman, S., Nixon, C. L., & Davis, S. (2015). Comparative study of bullying victimization among students in general and special education. Exceptional Children81(2), 176-193.
Hawthorne, G. (2006). Measuring social isolation in older adults: development and initial validation of the friendship scale. Social indicators research77(3), 521-548.
Heinrich, L. M., Gullone, E. (2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical psychology review, 26(6), 695-718.
Hong, J. S., Kral, M. J., & Sterzing, P. R. (2015). Pathways from bullying perpetration, victimization, and bully victimization to suicidality among school-aged youth: A review of the potential mediators and a call for further investigation. Trauma, Violence, & Abuse16(4), 379-390.
Hüseyin, E. R. İ. Ş., & Barut, S. (2020). The Effect of Feeling of Loneliness on Burnout Levels in University Students. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi13(2), 369-383.
Johnston M, P. P. (2010).The Bullying Aspect of Workplace Violaance in Nursing. JONA'S Healthcare Law, Ethics, and Regulation, 12(2): 36-42.
Jones, A. M. (2013). Middle school students' perceptions of bullying and the effects of an anti-bullying policy (Doctoral dissertation, Northeastern University).
Kauten, R. L. (2016). The influence of informant and measurement on the relations among adolescent narcissism, prosocial behavior, and emotional and social intelligence. (Doctoral dissertation, University of Southern Mississippi).
Lee, W., Lee, M. J., & Bong, M. (2014). Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Contemporary educational psychology, 39(2), 86-99.‏
Matin, S., Jahan, F. (2019). The prediction model of social loneliness based on interpersonal sensitivity and social intelligence with self-critical mediation. Social Psychology Research, 9(35), 67-88. (Text in Persian).
Meneghel, I., Martínez, I. M., Salanova, M., & de Witte, H. (2019). Promoting academic satisfaction and performance: Building academic resilience through coping strategies. Psychology in the Schools, 56(6), 875-890.‏
Modarresi Yazdi, F. (2014). The study of socio-cultural factors of social isolation of girls over 30 years old in Yazd. Master Thesis. Yazd University, Faculty of Social Sciences. (Text in Persian).
Moradi, M., Soleimani kheshab, A., shahabzadeh, S., sabagian, H., Dehganizadeh, M. (2016). Testing for the factor structure and measurement of internal consistencyof the irani version of academoic well-being questionnaire. Quarterly educational measurement, 7(26), 123-148. (Text in Persian).
Pabian, S., & Vandebosch, H. (2016). Developmental trajectories of (cyber) bullying perpetration and social intelligence during early adolescence. The Journal of Early Adolescence36(2), 145-170.
Pirasteh motlagh, A., Pirasteh motlagh, A., Pishro nasr abad sofla nazar. (2012). The role of anxiety due to social negative evaluation in social isolation of adales cents, Social Psychology Research.1(4), 145-156. (Text in Persian).
Rezaie, A. (2011). The Troms social intelligence scale: Factorial structure and reliability of the persian version of scale in the students population. Journal of Modern Psychological Researches, 5(20), 65-82. (Text in Persian).
Reijntjes, A., Kamphuis, J. H., Prinzie, P., Boelen, P. A., Van der Schoot, M., & Telch, M. J. (2011). Prospective linkages between peer victimization and externalizing problems in children: A meta‐analysis. Aggressive behavior37(3), 215-222.
Rosenzweig, E., Wigfield, A., & Eccles, J. (2019). Expectancy-Value Theory and Its Relevance for Student Motivation and Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Rubin, K. H., Coplan, R. J., & Bowker, J. C. (2009). Social withdrawal in childhood. Annual review of psychology60, 141-171.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Bresó, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, stress & coping, 23(1), 53-70.
Salimi, H., Ghadampour, E., Rezaei, F. (2018). Developing a structural equation modeling for prediction of bullying victim by environmental factors and communication skills with psychological crisis intermediation. Social cognition, 7(2), 71-94. (Text in Persian).
Santini, Z. I., Jose, P. E., Cornwell, E. Y., Koyanagi, A., Nielsen, L., Hinrichsen, C., ... & Koushede, V. (2020). Social disconnectedness, perceived isolation, and symptoms of depression and anxiety among older Americans (NSHAP): a longitudinal mediation analysis. The Lancet Public Health5(1), e62-e70.
Sekol, I., & Farrington, D. P. (2016). Psychological and background correlates of bullying in adolescent residential care. Journal of social work16(4), 429-452.
Shahbaziyan Khonig, A., Hasani, O., Mahmoudi, A. (2018). The Relationship between moral and social intelligence with the bullying among high school students.  Bioethics Journal, 8(28), 7-16 . (Text in Persian).
Silvera, D., Martinussen, M., & Dahl, T. I. (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scandinavian journal of psychology42(4), 313-319.
Silman, F., & Dogan, T. (2013). Social intelligence as a predictor of loneliness in the workplace. The Spanish journal of psychology16. DOI: https://doi.org/10.1017/sjp.2013.21
Sin, N., Della Porta, M. & Lyubomirsky, S. (2011). Tailoring positive psychology interventions to treat depressed individuals. In S. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, & J. Nakamura (Eds.), Applied positive psychology: Improving everyday life, health, schools, work and society (pp. 79-96). New York: Routledge.
Tharp-Taylor, S., Haviland, A., & D'Amico, E. J. (2009). Victimization from mental and physical bullying and substance use in early adolescence. Addictive behaviors34(6-7), 561-567.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., Niemivirta, M. (2012). “Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education”. Learning and Individual Differences, 22, 290-305.
Uludag, O., and H, Yaratan. (2010) ‘The Effect of Burnout on Engagement: An Empirical Study on Tourism Students’, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9 (1):13-23.
Zimmer-Gembeck, M. J., Trevaskis, S., Nesdale, D., & Downey, G. A. (2014). Relational victimization, loneliness and depressive symptoms: Indirect associations via self and peer reports of rejection sensitivity. Journal of youth and adolescence43(4), 568-82.