سنجش نخستین سطح از تفکر انتقادی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی: "بیان کردن به شکل دیگر"

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا

2 عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

3 استاد گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی

10.22051/jontoe.2019.26372.2677

چکیده

با توجه به اهمیت تفکر انتقادی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازده‌های نظام آموزش عالی، سنجش این مهارت شناختی در میان دانشجویان می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را فراهم نماید. بنابراین هدف پژوهش حاضر، سنجش بیان کردن به شکل دیگر به عنوان سطح نخست از تفکر انتقادی بر مبنای چارچوب پل و الدر (2012) در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته روانشناسی تربیتی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارنگاری صورت گرفت. 15 شرکت کننده از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌ی روان‌شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا در سه گروه تحصیلی سال اول، سال دوم و فارغ التحصیلان در سال تحصیلی 98- 1397 برحسب تمایل داوطلبانه آنان به همکاری، مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش از دانشجویان خواسته شد تا بخشی از متن کتاب "هنر عشق ورزیدن" را بخوانند و متن مذکور را با کلمات و عبارات خود بیان کنند. اطلاعات گردآوری‌شده در دو بخش پاسخ‌های نوشتاری و اظهارنظر مصاحبه‌شوندگان، بر اساس روش تحلیل محتوای مضمون مورد واکاوی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش در شش ویژگی مربوط به پاسخ‌های نوشتاری شامل تغییرِ ساختار جمله، معنا کردن واژه، تکرار کردن جمله، تغییر دادن معنای جمله، توضیح دادن جمله و حذف کردن عبارت یا جمله و سه ویژگی مربوط به فرایند مصاحبه شامل ترجمه کردن با توجه به احساسات فرد، عدم توجه به ارتباط بین بندها و نقد کردن استخراج گردید. بر مبنای یافته‌های بدست آمده، شرکت کنندگان ضعف عمده‌ای در مهارت بیان کردن به شکل دیگر داشتند. لذا توصیه می‌شود در راستای آموزش این مهارت و تعیین معیارهایی برای پرورش آن گام برداشت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the first Level of Critical Thinking among Graduate students: Paraphrasing

نویسندگان [English]

  • Zahra Moradi Najaf Abadi 1
  • Maryam Mohsenpour 2
  • Alireza Kiamanesh 3
1 Alzahra university
2 University of Alzahra
3 KhARAZMI UIVERSITY
چکیده [English]

Considering the importance of critical thinking as one of the important outputs of higher education system, assessing this cognitive competency among students can provide valuable information. Therefore, the purpose of this study was to assessing paraphrasing competency as the first level of critical thinking based on Paul and Elder Framework (2012) among freshman, sophomore and graduate students. This research was carried out with a qualitative approach, with phenomenography method. Participants were educational psychology students of Alzahra University in the academic year of 2018 - 2019, in terms of their voluntary willingness to cooperate. The students were requested to read a text from a book entitled "Art of Loving" and then paraphrase the text with their own words. Students’ responses in two parts including written texts and opinions were analyzed based on content analysis method. The findings of the research indicated that in the process of paraphrasing, changing the sentence structure, meaning of vocabulary, exact repeating a sentence, changing the meaning of sentence, describing and deleting the sentence relating to the context of the text was observed. Students’ opinions during interviews revealed three attributes including translation in accordance with text, weakness of comprehension, and criticizing. Based on the research findings it can be concluded that participants’ performance with regard to paraphrasing was weak. Thus providing instructional opportunities for the betterment of this competency as a first level of critical thinking is recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical thinking
  • Paraphrasing
  • Graduate Students