کاوشی بر کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی ؛ ارائه الگوی مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و رنامه ریزی آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت و رنامه ریزی آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

5 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

ماهیت و کیفیت دانشگاه در گرو کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی است به عبارت دیگر ارتقای دانشگاه از طریق ارتقای توانمندی های اعضای هیئت علمی تسریع می‌گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی وازجمله تحقیقات کیفی است که با الهام از نظریه داده بنیاد انجام گردیده است. در این پژوهش با استفاده ازروش نمونه گیری نظری که یکی از انواع نمونه گیری هدفمند می باشد واستراتژی اصلی نظریه داده بنیاد است، انتخاب نمونه تا به اشباع رسیدن داده های پژوهش ادامه پیدا کردودر مجموع 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا با مرتبه استادیاری، دانشیاری و استادی و سوابق استخدامی مختلف به عنوان نمونه در فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت نمودند، داده‌های حاصل از مصاحبه طی مراحل سه گانه کدگذاری نظریه داده بنیاد تحلیل گردید ودر نهایت الگوی مفهومی ارتقای کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی تدوین شد. یافته ها ی پژوهش نشان می‌دهد که کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی به عنوان متغیر اصلی پژوهش تحت تاثیر عوامل مختلفی است . ساختار الگوی پژوهش مشتمل بر 9 مولفه علی ، 8 مولفه میانجی یا مداخله گر، 17 مولفه راهبردی،9 مولفه زمینه ای و 10مولفه به عنوان پیامد تحقق کیفیت عملکرد عضو هیات علمی می باشد لذا نتایج پژوهش نشان داد، ارتقای کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی نیازمند اتخاذ رویکرد سیستمی وهمسونگر به عوامل موثر بر کیفیت دانشگاهی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the Performance Quality of Faculty Members: Presenting a Conceptual Model

نویسندگان [English]

  • abbas abbaspour 1
  • abbas bazargun 2
  • Hammid Rahimian 3
  • samad borzooeeian 4
  • zinat zare 5
1 Associate Professor, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
5 PhD student in Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The nature and quality of the university depend on the quality of its faculty members’ performance, in other words, promoting the university is expedited through faculty members’ competencies. Therefore, the present study aims to provide an appropriate model for improving the quality of faculty members of Alzahra University. This research is applied in terms of its purpose and is a qualitative research inspired by the data based theory. In this research, using the theoretical sampling method, which is one of the targeted sampling types, is the main strategy of data-based theory, sample selection has continued to saturate the research data. In total, 20 faculty members at Alzahra University ranked assistant professors, associate professors, professors with different recruitment records have participated as a sample in the semi-structured interview process. The data from the interview were analyzed during the three stages of coding the data based theory. Finally, a conceptual model for improving the performance of faculty members was developed. The findings of the research indicate that the quality of faculty members' performance as the main variable of research is influenced by various factors. The structure of the research pattern consists of 9 causal components, 8 components of the mediator or intervener, 17 strategic components, 9 background components and 10 components as a result of the performance of the faculty member's quality performance. Also, the results of the research shows that improving the performance of faculty members requires the adoption of a systemic and coherent approach to the factors affecting academic quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Quality
  • Performance quality
  • Grounded Theory
  • Academic Staff
احمدآبادی، آرزو، و بذرافشان مقدم، مجتبی (2015). بررسی نقش توسعه اعضای هیئت علمی در مسیر رسیدن به توسعه پایدار. دومین همایش بین المللی مدیریت و فرهنگ توسعه، 100-81.
بازرگان، عباس (1383). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.، چاپ سوم
بازرگان، عباس (1396). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
حجازی، اسد (1397). شناسایی عوامل تاثیرگذار بر بهسازی اعضای هیئت علمی- مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان. مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی و دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام­های دانشگاهی.
خاکی، غلامرضا (1392). روش تحقیق. تهران: فوژان.
سنگری، نگین (1396). تدوین مدل شایستگی های محوری اعضای هیات علمی دانشگاه اسلامی (مورد مطالعه دانشگاه الزهرا (س)).‎ مدیریت در دانشگاه اسلامی پیاپی 13 ،60-45
شمس، عبدالحمید (1394). راهکارهای افزایش بهره وری اعضای هیئت علمی. فرایند مدیریت و توسعه، 29(2)، 97-71.
فراستخواه، مقصود (1388). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: نشر آگاه.
قرونه، داوود، میرکمالی، محمد، بازرگان، عباس و خرازی، کمال (1393). چارچوب مفهومی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه تهران. رساله دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران.
مبینی، مهدی و عباس پور، عباس (1393). توسعه اعضا هیئت علمی راهبردی اثرگذار در ارتقاء کیفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی.در مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی، شماره مقاله:1213.
محمدی, مهدی، و غضنفری، الهام (1394). رابطه ی بین اولویتبندی اعضای هیئت علمی از مسئولیت‌های شغلی شان و ارزشیابی دانشجویان از کیفیت عملکرد آنان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان-مدل معادله ساختاری. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان8(18), 86-101.‎
محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، و رحمانی، هادی (1395). الگوی علی رابطه خود راهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی و ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی. دو فصلنامه علمی پزوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری، 13(1).
مشایخی، بیتا، مهرانی، کاوه، رحمانی، علی، و مداحی، آزاده (1392). تدوین مدل کیفیت حسابرسی. فصلنامه بورس اوراق بهادار، 6(23)، 137-103.
Ahmad Abadi & Bazafshan Moghadam, M. (2015). Studying the role of faculty development in the path to sustainable development. The 2th International conference on Management and culture development, 81-100.
Bazargan, A. (1383). Educational Evaluation, Tehran: Samt Publication, 3th Ed.
Bazargan, A. (1396). An Introduction to Qualitative and Mixed Methods Research by Efforts, Tehran: Didar Publication. 8th Ed.
Borden, V. M. & Bottrill, K. V. (2005). Appendix: Examples Performance indicators to guide strategic decision making. San Francisco: Jossey- Bass.
Camblin, L. A. D., & Steger, J.A. (2000). Rethinking faculty development. Higher Education, 39, 1-18.
Dee, J.R., & Daly, Ch. J. (2009). Innovative models for organizing faculty development programs pedagogical reflexivity, student learning empathy and faculty agency, Human Resource. Journal of the Sociology of Self-Knowledge, 6(1), 1-22.
Ferasatkhah, M. (1388).  Iranian University and Quality Issue, Tehran: Agah Publication.
Gharune, D, Mirkamali, M, Bazargah, A & Khazari, K. (1393). Conceptual framework of faculty members in Tehran University, Iranian Higher Education Association, 6 (2), 51-82.
Glaser, Barney & Anselm Strauss (1967). Discovery of the Grounded theory: Strategy for Qualitative Research.
Hejazi, A. (1397). Identifying the Factors Affecting Faculty Improvement - Case Study: Farhangian University. Proceedings of the first international and the 12th National Conference on Quality Assessment in Academic Systems.
Joiner, H. B. (2008). A Study of Factors Used to Evaluate Faculty Teaching, Research and Service Performance at Historically Black Colleges and Universities (Doctoral dissertation, Grambling State University).
Jones, T. J. (2014). Academic Staff Views of Higher Education Quality in Somaliland (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
Kang, B. & Miller, M. T. (2000). Professional development: research finding, the literature base and directions for future. Washington D.C, Office Of Educational Research and Improvement, ERIC Document Reproduction Service.
Kapelke, S. (2005). Recommendation on faculty workload and productivity.
Khaki, G. (1392). Grounded Research Method in Management. Tehran: Fujan Publication. 1th Ed.
Mashayekhi, B, Mehrani, K, Rahmani, A & Madahi, A. (1392). Compilation of audit quality model, Stock Exchange, 6 (23), 103-137.
Mobini, M & Abbaspour, A. (1393). Development of effective faculty members in promoting the quality of universities and universities Higher education institutions. Proceedings of the first National Conference on Quality Assessment in Academic Systems. No. 1213.
Mohammadi M, Ghazanfari E. (1394). A Relationship of Faculty members’ Priorities of Their Job Responsibilities and Students’ Evaluation of Their Performance Quality at Hormozgan University of Medical Sciences- A structural equation model . J Med Educ Dev. 8 (18), 86-101.
Mohammadi, M, Naseri-Jahromi, R & Rahmani, H. (1395). The causal relationship between self-directed learning, academic values and perceptions of the quality of faculty members performance, Biannual Journal of Training & Learning Researches / Vol. 13, No. 1, Serial 23.
Polard, A. (2010). Professionalism and pedagogy: A contemporary opportunity. Retrieved on 20.9.2013 from: www. Tirp. Org/TLRPGTCEProf & pedagogy pdf.
Ravly, g(2008) Top Management Leadership, Employee Empowerment and Job Satisfaction & Customer Satisfaction in T.Q.M Organization: an Empirical Study, Journal of Quality Management, Vol 5.
Research Association (2004). Inflation Measures for Schools and Colleges. Http://www.ERTC.com
Sangari, N. (1396). Compilation of the Potential Competency Model of the Faculty Members of Islamic University (Case Study of Alzahra University), Management in the Islamic University, (Spring &Summer), 13, Vol. 6, No.1, 45-60.
Sarrico, C. S., & Alves, A. A. (2016). Academic staff quality in higher education: an empirical analysis of Portuguese public administration education. Higher education71(2), 143-162.
Shams, A. (1394). Solutions for increasing the efficiency of faculty members. Management Process and Development, 29 (2), 71-97.
Shooler, J (2009). Rethinking Faculty Development”, Journal of Higher Education, Vol. 39, No. 1, pp. 35-58.
Steinert, Y. (2014) Faculty development: Core concepts and principles. In Steinert,Y.(Eds). Faculty Development in health professions: A FOCUS ON RESEACH AND PRACTICE.PP. 3-28, Dordrocht, Springer.
Strauss A. & Corbin J. (1990). Basics of  Qualitative Research; Grounded: Theory Procedures and Tedniques. Sage publications, London.
Tagomori, H. & Bishop, L. (2011). A CONTENT Analysis of Evaluation Instruments Used for Student Evaluation of Classroom Teaching Performance in Higher Education, Paper presented at the Annual Meeting of The American Education Research Association, New Orleans.
Yousif, M., & SHAOUT, A. (2016). Fuzzy Logic Model Design for Performance Evaluation of Sudanese Universities & Academic Staff. In The proceedings of the International Arab Conference for Quality Assurance in Higher Education IACQA’2016.