اجاق، زهرا (۱۳۸۴). مطالعه خصلتهای عقلانیت ارتباطی در حوزه عمومی ایرانی، دانشگاه تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد).
اسکیدمور، ویلیام(1975). تفکر نظری در جامعه شناسی(ترجمۀ علی محمد حاضری، احمد رجب زاده، سعید معیدفر، محمد مقدس و علی هاشمی گیلانی، 1392). تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
باقری ، خسرو (۱۳۸6). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (ج2). تهران: مدرسه.
___________ (۱۳۸۸). دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم وتربیت. تهران: علم.
باقری خسرو، سجادیه نرگس، توسلی طیبه (۱۳۸۹). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: علمی و فرهنگی.
بهشتی، سعید و افخمی اردکانی، محمد علی(1386). تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهج البلاغه. تربیت اسلامی، سال 2، شماره 4، صص 39-7.
پرچمی، داود (۱۳۸۹). اعتقاد دانشجویان به لیبرالیسم : علل و پیامدهای آن. آیینه معرفت، سال ۸، شماره ۲۲، صص ۱۷۶-۱۴۵.
پرهیزگار، غلامرضا (۱۳۸۳). یورگن هابرماس؛ گذری بر اندیشههای فیلسوف اجتماعی معاصر. معرفت. شمارۀ 80، صص 44-36.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و مهرمحمدی، محمود(۱۳۸۴). رویکردی تطبیقی به دلالتهای تربیتی نظریههای دموکراسی، چالش میان نظریههای لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی. الهیات و معارف اسلامی(مطالعات اسلامی)، شماره 71، صص ۶۳-۹
جلایی پور، حمیدرضا و محمدی، جمال (1387). نظریههای متأخر جامعه شناسی. تهران: نی.
چراغیان، محمد(1389). بررسی تطبیقی آرای جان دیویی و امیل دورکیم درباره تربیت اجتماعی. دانشگاه شهید چمران اهواز(پایان نامه کارشناسی ارشد).
دیویی، جان (1916). دموکراسی و آموزشوپرورش(ترجمه آریان پور، 1339). تهران: دانشسرای پسران تبریز.
ربانی رسول ، نوروزی رضا علی و قادری مهدی (۱۳۸۸). تحلیلی بر اندیشه های تربیتی فارابی و دورکیم. مجله علوم انسانی، سال ۱۷، شماره ۷۸، صص۱۰۱-۷۵.
ریتزر، جورج (1983). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر(ترجمه محسن ثلاثی، 1382). تهران: علمی.
سندل، مایکل، مک اینتایر، السدیر، تیلور، چارلز و والزر، مایکل (بی تا). جامعه گرایان و نقد لیبرالیسم : گزیده اندیشه سندل، مک اینتایر، تیلور و والزر(ترجمه جمعی از مترجمان، ۱۳۸۵). قم : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
عابدی، منیره، نوروزی، رضا علی و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (۱۳۹۰) تربیت اجتماعی از دیدگاه فردگرایان و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال ۱۹، دوره جدید ، شماره ۱۲ ، صص 63-39.
علی خواه، فردین (۱۳۷۸). کنش ارتباطی بنیاد شکوفایی حوزه عمومی (اندیشههای هابرماس). اقتصاد «اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۱۳۹ و ۱۴۰، صص 125-114.
کریمی، علی (۱۳۸۶). بررسی دلالت های اخلاق گفتمانی هابرماس در تربیت اخلاقی با نظر به پدیده جهانی شدن. دانشگاه تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد).
گلابی، فاطمه، بوداقی، علی و علی پور، پروین(1394). مروری تحلیلی بر تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه پیر بوردیو. پژوهش های جامعه شناسی معاصر. سال 4، شماره 6، صص 143-117.
گوتگ، جرالد لی (1997). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی(ترجمه محمدجعفر پاک سرشت، 1380). تهران: سمت.
محمدی، آزاد ، باقری نوع پرست، خسرو و زیباکلام، فاطمه (۱۳۹۳) اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر نظریه کنش ارتباطی هابرماس. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، ۴ (۲) ، صص ۲۸-۵.
محمدی، آزاد (1392). مبانی و اصول گفت و گو از نظر هابرماس و بررسی دلالتهای آن در تربیت اجتماعی. دانشگاه تهران(پایاننامه کارشناسی ارشد).
هابرماس، یورگن (1982) نظریه کنش ارتباطی(ترجمه کمال پولادی، ۱۳۸۴). تهران: روزنامه ایران.
یاری قلی، بهبود، ضرغامی، سعید، قائدی، یحیی، نقیب زاده، میر عبدالحسین (۱۳۹۱) تحلیل تطبیقی فلسفه عدالت تربیتی: دیدگاه های لیبرال و جامعه گرا. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، ۲(۱) ، صص ۱۰۸-۹۱.
Beyer, L. E. (1989). perspectives and imperatives the social and Educational conditions for Democracy . Journal of Curriculum and supervision, vol 4 No 2, pp: 178-186.
Cohen, A. J. (2000). Does Comunitaria nism Require individual independence ? Journal of Ethics . vol 4, pp: 283-305.
Freeman, S. (2000). Delibevative democracy: A sympathetic comment. philosophy and public Affairs . 29(40) , p: 371.
Gordon, M. (1998). john Dewey on authority. Educational philosophy and Theory, 30, 30., pp: 258-239.
Locke, J. (1995). Two Treatises of Government. Chicago : Henre.
Murphy, M., & Bamber, J. (2012). Introduction: From Fromm to Lacan: Habermas and Education in Conversation. Studies in Philosophy and Education, 31(2), pp: 103-107
Turner, J.H. (2000). On the origin of human emotions: a sociological inquiry into the evolution of human affect. USA: Stanford University Press.
Turner, J.H. (2002). Face to face toward a sociological theory of interpersonal behavior. Stanford. USA: Stanford University Press.
Winch, C. (2002) strong Autonomy and education. Educational Theory and philosophy. Vol: 52, Pp: 27-41.