آسیب شناسی محیطی پردیس های خودگردان و پیامدهای ناشی از آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی، تهران، ایران

4 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف، بررسی و آسیب‌شناسی محیطی پردیس‌های خودگردان در ابعاد (اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فراملی) و پیامدهای بلندمدت آسیب‌ها انجام‌شده است. لذا با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی و هدفمند، با 21 نفر از صاحب‌نظران آموزش‌عالی و مدیران پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران مصاحبه انجام شد. این پژوهش، کیفی و به لحاظ روش، توصیفی‌-‌ اکتشافی است. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده و مضامین آسیب‌های محیطی استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد، از مجموع 179 مورد کدگذاری؛ 29% کدهای استخراج‌شده مربوط به مقوله اجتماعی، 20% فرهنگی، 20% اقتصادی، 13% سیاسی،9% مربوط به مقوله تحریم‌ها و 9% مربوط به پیامدهای بلندمدت آسیب‌ها هستند. نتایج بیانگر آن است؛ بیشترین آسیب‌های محیطی پردیس‌های خودگردان مربوط به آسیب‌های اجتماعی و مضامینی ازجمله: عدم توجه به تقاضای بازار کار، ایجاد فرصت‌های نابرابر آموزشی، بی‌عدالتی اجتماعی و ویژگی‌های فردی دانشجویان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Environmental Pathology of Autonomous Campuses and Its Outcomes

نویسندگان [English]

  • Maryamsadat Ghoraishikhorasgani 1
  • Mohamad Yamani Dozi Sorkhabi 2
  • Gholamreza Zakersalehi 3
  • Golnar Mehran 4
1 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Institute of Higher Education Research and Planning, Tehran, Iran
4 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aimed to investigate environmental pathology of autonomous campuses in terms of social, cultural, economic, political and transnational dimensions and long-term Outcomes of damages. Therefore, 21 experts of higher education and directors of autonomous campuses of public universities of Tehran were interviewed using nonprobability and purposive sampling. This research is qualitative and methodically descriptive-exploratory. Data were analyzed using thematic analysis method and themes of environmental damages were extracted. The research results showed that out of 179 coded cases, 29% of extracted codes are social, 20% cultural, 20% economic, 13% political, 9% sanctions and 9% long-term Outcomes of damages. The results indicate that the highest level of environmental damages of autonomous campuses relates to social dimension and themes, including lack of attention to labor market demand, creation of unequal educational opportunities, social injustice and individual characteristics of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental pathology
  • Autonomous campus
  • Outcome
الوانی، سید مهدی (1381). آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی‌شدن تعامل یا انفعال، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، (35 و 36)، 12-1.
تقی پور ظهیر، علی (1372). نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش‌عالی دانشگاه، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی، (3)، 32-9.
جنکینز، ریچارد (1385)، پیر بوردیو. ترجمه حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نشر نی.
ربیعی، علی؛ نظریان، زهرا (1391). موانع خصوصی‌سازی آموزش‌عالی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع آن‌ها، مجله آموزش‌عالی ایران، 4 (2)،206-171.
رحیمی‌کلیشادی، رضا (1374). خصوصی‌سازی آموزش‌عالی و بررسی اثرات و پیامدهای اقتصادی‌- ‌اجتماعی آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ‌زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (2)، 198 – 151.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ ذاکرصالحی، غلامرضا؛ مهران، گلنار (1397). آسیب‌شناسی ساختاری پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، فصلنامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 11(1)، 58 – 31.
منادی، مرتضی (1382). نقد و بررسی: بازتولید عناصری برای یک نظریه نظام آموزشی، فصلنامه انسان‌شناسی، (3)، 198-193.
ممی زاده، جعفر (1373). مدیریت محیط سازمان – سازمان در تعامل با محیط، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، (13 و 14)، 72-55.
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1380). درآمدی به بررسی عملکرد سیستم‌های دانشگاهی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
 
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research, Qualitative Research, 1 (3), 385-405.
Alvani, S., M. (2002). The Future of Governmental Management in the Globalization, Interaction or Passivity, Improvement and Transition Management Studies, (35 & 36), 1-12.
Abedi Jafari, H., Taslimi, M. S., Faghihi, A., & Sheiykhzadeh, A. (2011). Thematic Analysis and Thematic Network: A Simple and Effective Method for Explaining the existence Patterns in Qualitative Data, Strategic Management Thought Quarterly, 5 (2), 151-198.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Bourdieu, P. & Passeron. J., C. (1983). Les Heritiers, les Etudiants et al Culture, Les Editions de Minuit. Le sens commun, Paris.
Clark, B., R. (2008). On Higher Education, USA Johns Hopkins University Press.
De Zilwa, D. (2006).Organizational culture and values and the adaptation of academic units in Australian universities, Springer business, science media.
Denny, K. (2014). The effect of abolishing university tution costs: Evidence from Ireland. Labour economics, 26, 26-33.
Griffin, D & Stacey, R., D. & Shaw, P. (2000). Complexity and Management: Fad or radical challenge to system thinking, New York: Routledge publishing com.
Ghoraishi Khorasgani, M. S., Yamani Douzi Sorkhabi, M., Zakersalehi, GH., & Mehran, G. (2018). Structural pathology of autonomous campus of Tehran governmental universities, Journal of Management and Planning in Educational Systems, 11 (8), 31-58.
Hutem, A. (2007).Adaptation or Expiration in Family Firms: Organizational flexibility in emerging economies, Edward Elgar Publishing, Inc.
Hoy, W., K & Misskel, C., G. (2005).Educational administration theory research and practice. 6th edition, Mc Graw Hill publishing com.
Jenkins, R. (2006). Pierre Bourdieu, Translation by Chavoshian, H., and Joafshani, L., Tehran: Ney Publication.
King, N. & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research, London: Sage, p. 150.
Lerra, M. (2014). The Dynamics and Challenges of Distance Education at Private Higher Institutions in South Ethiopia,Educational Planning and Management, WolaitaSodo University, Ethiopia,1 (3).
Levin, H., M. (2018). Studying Privatization in Education, Can The School Marketplace Deliver Freedom Of Choice, Efficiency, Equity, And Social Cohesion? New York: Routledge publishing com.
Monadi, M. (2003). Investigation: of recreation Some Elements for an Educational System Theory, Anthropology Quarterly, (3), 193-198.
 MamiZadeh, J. (1991). Management of the organization's environment - Organization in interaction with the environment, Quarterly Improvement and Transition Management Studies Journal, (13 & 14), 55-72.
Parker, L. (2012). From Privatised to Hybrid Corporatised Higher Education: A Global Financial Management Discourse, Financial Accountability & Management, 28 (3), 247- 268.
Rabiei, A. & Nazariyan, Z. (2012). The Barriers to the privatization of higher education in Iran and providing solutions for their removal, Iran Higher Education Journal, 4 (2), 171-206.
 Rahimi Kelishadi R., (1995). Privatization of Higher Education and study of its Socio-Economic Consequences, Master's Thesis, Faculty of Social Sciences, University of Isfahan.
 Reisz, R. D. & Stock, M. (2012). Private Higher Education and Economic Development, European Journal of Education, 47(2), 198-212.
Rizvi, F. (2016). Privatization in Education: Trends and Consequences. Education Research and Foresight Series, (18), 1-12.
Ryan, G., W. & Bernard, H., R. (2003), Techniques to Identify Themes. Field ethods, 15 (1), 85–109.
Smit, A., B. (1988). Business Strategy; Boston: Houghton Mifflin Company. P 3.
Strickland, A., J & Thompson, A., A. (1995). Strategic Management: Concepts and Cases; 7th ed, Iwin: Burr Ridge, 40-50.
Short, J., C, Broberg, J., C, Cogliser,C., C & Brigham, K., H. (2010). Construct Validation Using Computer-Aided Text Analysis (CATA). Organizational Research Methods, 13 (2), 320-347.
Taghipour Zahir, A. (1993). Planning System of the University Higher Education, Research and Planning Quarterly Journal, (3), 9-32.
Yamani Douzi Sorkhabi, M. (2001). An Introduction to the University Systems Operation, Tehran: Shahid Beheshti University Publiction.